کلیدهای خاموشی را خودکار کرده‌ایم

عکس:فارس

همه ساله با شروع فصل گرما خاموشی برق نیز به دنبال آن می‌آید، اما امسال با آغاز روند خشکسالی خاموشی برق زودتر از موعد مقرر آغاز شده است. در این بین پرویز فتاح، وزیر نیرو، علت خاموشی‌های اخیر کشور را که به طور عمده در منطقه خوزستان و جنوب‌غرب کشور است، ناشی از مصرف بالا و بروز محدودیت در فعالیت نیروگاه‌های برق آبی می‌داند. وزیر نیرو روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد خاموشی‌های مداوم برق طی روزهای اخیر گفت: دوشنبه و سه شنبه هفته جاری گرمای هوا در برخی از مناطق کشور به ویژه خوزستان و جنوب غرب کشور به ۴۵درجه و در تهران به ۳۵ درجه رسید.

فتاح با اشاره به مصرف میزان بالای برق همانند سال‌های گذشته افزود: پروژه‌های برق آبی کشور دچار محدودیت‌هایی است، به عبارت دیگر از ۶‌هزار و ۵۰۰‌مگاوات برق آبی تنها ۱۵۰۰‌مگاوات قابل بهره‌برداری است و۵‌هزار‌مگاوات ظرفیت برق آبی کشور را نیز از دست می‌دهیم و واحدهای حرارتی نمی‌توانند این بار را بر دوش بکشند، چون تحت تعمیر سالانه قرار دارند.

فتاح گفت: ظرف دو روز گذشته میزان مصرف برق در کشور بسیار بالا بوده و با تولید انجام شده ۲‌هزار تا ۲‌هزار و ۵۰۰‌مگاوات برق کمبود داریم که به صورت طبیعی و عادی در شبکه اعمال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های برقی کشور به صورت خودکار و هوشمند عمل می‌کنند، افزود: اگر مصرف برق بیش از تولید باشد کلیدهای خاموشی خود به خود عمل کرده و خاموشی‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین نیازی به برنامه‌ریزی توسط وزارت نیرو نیست.

وزیر نیرو با اشاره به وجود دو راهکار برای این موضوع که در دولت و مجلس مطرح شده است، افزود: راهکار اول این است که پیش‌بینی کمبود برق را برآورد کرده و این راحت‌ترین روش است که بارها را از دوش ما بر می‌دارد اما من اجازه ندادم که توانیر و شرکت برق سراغ این روش بروند.

فتاح راهکار دوم و راهکار مطلوب را صرفه‌جویی عنوان کرد و افزود: با اتخاد این روش، جیره‌بندی نیز صورت نخواهد گرفت.

به گفته وی، با توجه به اینکه دستگاه‌ها به صورت خودکار عمل می‌کنند برنامه‌ریزی و اطلاع قبلی نیز صورت نخواهد گرفت و شبکه در هر نقطه‌ای که میزان بالای مصرف برق را تشخیص دهد، قطعی صورت می‌گیرد و اولویت در قطعی برق از اختیار وزارت نیرو خارج است.

فتاح با بیان اینکه در برنامه است که برنامه‌ای برای خاموشی برق ارائه ندهیم، اظهار امیدواری کرد که امسال به خاطر محدودیت در تولید نیروگاه‌های برق آبی دچار مشکل زمانبندی خاموشی‌ها نشویم.

وی با اشاره به اینکه تراز واردات برق از هفته گذشته مثبت است، گفت: ۲۵۰۰‌مگاوات برق را وارد کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در اوج مصرف برق در تابستان تا ۶۰۰- ۵۰۰‌مگاوات برق را وارد کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان برق وارد و در زمستان صادر می‌شود تا این تراز به صفر برسد، گفت: باید از تمام قابلیت‌ها در این باره استفاده کرد.

فتاح کل هدر رفت (سهم غیرمجاز) برق را ۵/۱۹‌درصد اعلام کرد و افزود: وزارت نیرو موظف است استفاده غیر مجاز را در مناطقی مانند خراسان رضوی جمع‌آوری نماید.

وی با تاکید بر اینکه تلفات شبکه در همه جای دنیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۵/۱۹‌درصد به ۷/۱۸‌درصد رسید؛ یعنی یک‌درصد تلفات برق کاهش یافت.

وزیر نیرو گفت: هر جا که مصرف محله‌ای برق بالا رود، پست‌ها و فیوزهای برق به صورت خودکار عمل کرده و خاموشی اتفاق می‌افتد.

به گفته فتاح، مصرف برق هم اکنون ۸ تا ۱۱‌درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته، به عبارت دیگر در هوای مطلوب ۸‌درصد و در هوای گرم به ۱۱‌درصد می‌رسد و حتی در برخی استان‌ها این میزان مصرف ۱۷‌درصد نیز افزایش می‌یابد و این بار برای تأمین برق بر روی نیروگاه‌های حرارتی که دارای چنین کششی نیستند، می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم که تمام صنعت برق برای تولید برق بسیج شده و قصوری در این امر صورت نمی‌گیرد.

فتاح پیش‌بینی کرد که در مرداد ماه سال‌جاری ۳۴ تا ۳۵ ‌هزار‌مگاوات برق را وارد مدار کنیم و این در حالی است که مصرف در این زمان به ۳۷ تا ۳۸‌هزار ‌مگاوات افزایش می‌یابد و اگر نتوانیم این میزان برق را تامین کنیم، خاموشی‌های ناخواسته‌ای صورت می‌گیرد، بنابراین این کار نیاز به تمهیدات و درک بالای مردم و همکاری همه دارد.

وی با اشاره به اینکه خاموشی برق در محلاتی از شهر تهران اعمال شده است، افزود: مصرف انرژی هزینه بالایی دارد و اگر در سطح ملی انجام شود، از شرایط سخت با هزینه کم عبور می‌کنیم.

فتاح از مجلس هشتم نیز درخواست کرد که لایحه خشکسالی را به تصویب برساند تا پول موردنیاز برای این منظور اختصاص یابد و جلوی خسارت بیشتر گرفته شود.