روز چهارشنبه اول خرداد ماه خبری در این صفحه تحت عنوان «تهران، مشهد و تبریز در وضعیت شدت بسیار بالای زلزله» به چاپ رسید که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

پس از آن در روز شنبه چهارم خرداد، روابط عمومی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین (وابسته به سازمان زمین‌شناسی) توضیحی به روابط عمومی روزنامه ارسال کرد که عینا در پی می‌آید. البته گروه صنعت و معدن نیز توضیح خود درباره این خبر را ارائه کرده است که آن نیز از نظر مخاطبان ارجمند می‌گذرد. پیرو درج خبری با عنوان «سه شهر بزرگ در وضعیت شدت بسیار بالای زلزله» به نقل از روابط عمومی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور در تاریخ ۱/۳/۱۳۸۷ در آن روزنامه خواهشمند است نسبت به چاپ خبر صحیحی که از این روابط عمومی ارسال شده است و در ذیل به آن اشاره می‌شود، اقدام فرمایید.

امید است ترتیبی اتخاذ شود تا در آینده اخبار ارائه شده بدون تغییر در مفهوم اصلی آن اطلاع‌رسانی شود.

اصل خبر بدین شرح می‌باشد:

ایجاد نقشه و بانک اطلاعات زمین لغزش‌ها در پایگاه ملی داده‌های علوم زمین

نقشه زمین لغزش‌های ایران و بانک اطلاعات زمین لغزش‌های کشور در پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور ایجاد شد.

به گزارش روابط عمومی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور کارشناسان این پایگاه با توجه به نقش و اهمیت مطالعات زمین لغزش و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی این پدیده زمین شناسی اطلاعات کاملی از زمین لغزش‌های ایران را در سایت www.ngdir.ir قرار دارند.

در این بانک اطلاعاتی پراکندگی زمین لغزش‌های ایران و اهم آنها به همراه نقشه این پدیده در کشور گنجانده شده است.

زندگی در حریم ممنوعه، امکان و فضاهای در معرض خطر زمین لغزش، چگونگی جلوگیری از این پدیده و کاهش اثرات تقریبی آن از دیگر مطالب این بخش است.

پدیده زمین لغزش یا رانش زمین همه ساله باعث خسارت‌های زیادی به راه‌ها، مناطق مسکونی، تاسیسات زیرساختی و شریانی کشور می‌شود.

تصمیم‌گیرندگان و دست‌اندرکاران با استفاده از اطلاعات بانک اطلاعات زمین لغزش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور می‌توانند با برنامه‌ریزی بهتر از وقوع این پدیده و صدمات آن جلوگیری کنند.

توضیح دنیای اقتصاد

همان‌طور که روابط‌عمومی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین در این خبر تصریح کرده است، نقش و اهمیت مطالعات زمین لغزش و تاثیرات اقتصادی - اجتماعی آن به گونه‌ای که مخاطبان باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشند، از همین رو این پایگاه خوانندگان و مخاطبان را ترغیب به استفاده از اطلاعات موردنظر در سایت www.ngdir.ir کرده است.

خبرنگار ما نیز در همان لحظه به سایت اینترنتی مزبور مراجعه کرده و برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان ارجمند، پهنه‌های زلزله‌خیز و درجه وقوع آن را در صفحه صنعت و معدن قرار داده است. حال مشخص نیست چرا مسوولان پایگاه ملی داده‌های علوم زمین نسبت به اطلاعاتی که خود در اختیار عموم نهاده‌اند، معترض شده‌اند. اگرچه باید یادآور شد ارائه اطلاعات تکمیلی در روزنامه‌ها امری بدیهی و جزو اصول حرفه‌ای خبرنگاری است.

از همین رو نمی‌توان به نشریه‌ای گفت که برای یک موضوع تنها از فکس ارسالی تبعیت کند و در عین حال از اطلاعاتی که همان سازمان بر روی اینترنت قرار داده، استفاده نشود.