بررسی وضعیت تولید واحدهای زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در چهار بخش صنایع حمل‌ونقل، صنایع زیربنایی، ماشین‌آلات و تجهیزات و نصب و مونتاژ نشان می‌دهد که این واحدها در سال گذشته بهترین عملکرد را در زمینه تولید خودرو به ویژه سواری و وانت از خود نشان دادند و برعکس در زمینه ساخت شناور و سازه‌های دریایی و تعمیرات دریایی وضعیت چندان مناسبی نداشته‌اند. در بخش صنایع حمل‌ونقل در سال گذشته تولید یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۴۴۵ دستگاه انواع سواری و وانت در برنامه قرار داشت که در نهایت یک میلیون و ۸۶ هزار و ۷۶۴ دستگاه معادل ۹۶ درصد برنامه محقق شد.

به گزارش ایسنا، در زمینه کامیون و کامیونت برنامه تولید سال گذشته ۲۲ هزار و ۷۱۸ دستگاه بود که ۱۱ هزار و ۹۹۸ دستگاه معادل ۵۳ درصد برنامه تحقق یافت. همچنین میزان تولید کامیون و کامیونت در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال قبل از آن با کاهش حدود هزار و ۱۰۰ دستگاه روبه‌رو شد.

در زمینه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تولید ۱۰ هزار و ۷۶۰ دستگاه به عنوان برنامه در نظر گرفته شده بود که از این میزان تنها ۴ هزار و ۷۲۶ دستگاه معادل ۴۴ درصد برنامه تحقق پیدا کرد؛ هرچند میزان تولید سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۳۸۸۴ دستگاه رشد نشان داد.

در بخش دریایی در زمینه ساخت شناور و سازه‌های دریایی برنامه تولید ۲ هزار و ۳۷۲ تن بود که تنها ۱۳۸ تن معادل ۶ درصد برنامه محقق شد؛ این در حالی است این میزان در سال ۱۳۸۵ حدود ۴۹۲ تن اعلام شده بود.

بخش تعمیرات دریایی نیز حال و روز بهتری از بخش ساخت شناور و سازه‌های دریایی نداشته و از برنامه ۴۰۰ تنی تنها ۳ درصد برنامه معادل ۱۲ تن محقق شد؛ این عدد در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷۲ تن عنوان شده بود.

در بخش ریلی ساخت هزار و ۱۵ دستگاه انواع واگن در برنامه قرار گرفته بود که تنها ۱۶۵ دستگاه معادل ۱۶ درصد برنامه تحقق یافت؛ این در حالی است که در سال ۱۳۸۵، ۳۲۹ دستگاه انواع واگن تولید شده بود.

همچنین در زمینه انواع لکوموتیو و فریم بوژی تولید ۴۹۸ دستگاه در برنامه قرار داشت که کمتر از نیمی از آن یعنی ۲۰۸ دستگاه معادل ۴۲ درصد برنامه تحقق یافت؛ هرچند رشد تولید این بخش نسبت به سال ۱۳۸۵ (۶۵ دستگاه) قابل توجه بود.

در زمینه تولید انواع سوزن نیز برای تولید ۲۷۹ دستگاه برنامه‌ریزی شده بود که ۲۳۲ دستگاه معادل ۸۳ درصد برنامه محقق شد.

در بخش صنایع زیربنایی و در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی و مکانیزاسیون، قرار بود سال گذشته ۲۹ هزار و ۲۷۶ دستگاه انواع تراکتور تولید شود که ۸۹ درصد برنامه معادل ۲۶ هزار و ۱۱۰ دستگاه تولید شد.

در بخش ریخته‌گری و مقاطع فولادی و در زمینه انواع قطعات ریخته‌گری نیز تولید ۱۳۳ هزار و ۵۵۸ تن در برنامه قرار داشت که از این میزان ۸۶ درصد برنامه معادل ۱۱۴ هزار و ۲۹۱ تن محقق شد.

در زمینه لوله‌های بدون درز برای تولید ۳۹ هزار و ۹۹۶ تن برنامه‌ریزی شده بود که تنها ۲۵ درصد برنامه معادل ۱۰ هزار و ۱۸۱ تن عملی شد.

همچنین در زمینه مقاطع فولادی تولید ۴۸ هزار تن برنامه‌ریزی شده بود که ۸۷ درصد برنامه معادل ۴۱ هزار ۶۶۶ تن تولید شد.

در بخش الکتروموتور تولید هزار مگاوات در برنامه قرار داشت که ۵۳ درصد از آن معادل ۵۳۵ مگاوات محقق شد. همچنین تولید الکتروموتور نسبت به سال ۱۳۸۵ (۶۷۲ مگاوات) با کاهش مواجه شد. در زمینه انواع پمپ و توربین نیز تولید ۱۲۹ دستگاه در برنامه بود که ۱۲۱ دستگاه معادل ۹۴ درصد تحقق پیدا کرد.

همچنین در زمینه انواع ماشین‌ابزار تولید ۲۵۶۲ دستگاه در برنامه قرار داشت که ۱۸۸۲ دستگاه معادل ۷۳ درصد برنامه تحقق یافت.

در زمینه تولید انواع موتورهای دیزل نیز تولید ۱۰ هزار و ۴۱۹ دستگاه در برنامه بود که ۷۵ درصد آن معادل ۷ هزار و ۷۹۰ دستگاه تولید شد.

تحقق ۴۲ درصد از برنامه تولید انواع مخازن

در زمینه انواع سازه، اسکلت فلزی و پل، ساخت ۲۷ هزار و ۱۹۳ تن در برنامه بود که ۵۴ درصد آن معادل ۱۴ هزار و ۵۵۰ دستگاه تحقق یافت.

در زمینه انواع مخازن ذخیره‌ای و تحت فشار ساخت ۲۷ هزار و ۴۳۷ تن در برنامه بود که از این میزان ۴۲ درصد معادل ۱۱ هزار ۵۲۸ تن

محقق شد.

بررسی آماری نشان می‌دهد که در سال گذشته میزان تولید انواع مخازن ذخیره‌ای و تحت فشار نسبت به سال قبل از آن با کاهش روبه‌رو شد.

همچنین در زمینه تولید دیگ‌های بخار از ۳ هزار و ۴۴۰ تن برنامه سال گذشته، ۲ هزار و ۷۱۸ تن معادل ۷۹ درصد محقق شد.

در زمینه شیرآلات صنعتی نیز تولید ۸۸۴ تن در برنامه بود که ۶۲۹ تن معادل ۷۱ درصد برنامه محقق شد؛ میزان تولید شیر‌آلات صنعتی در سال ۸۵ حدود ۶۵۹ تن اعلام شد.

در زمینه نصب و مونتاژ از برنامه ۱۴ هزار و ۱۷۵ تنی سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۴۸ تن معادل ۹۵ درصد محقق شد؛‌ هرچند این میزان در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۹ هزار و ۴۸۵ تن بود.