وعده‌های وزیر و خواسته‌های فعالان صنعتی

گروه صنعت و معدن - در حالی که این روزها بخش صنعت با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، فعالان این حوزه هر روز وعده جدیدی را از سوی دولتمردان دریافت می‌کنند، وعده‌هایی که اگرچه به گفته فعالان صنعتی تحقق آن در روزهای پایانی سال دور از انتظار است با این حال صنعتگران ناامید نشده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا از حمایت کامل از بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تخصیص بودجه برای نوسازی واحدهای انرژی‌بر، اختصاص ارز با نرخ مرجع و افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق محروم خبر داده و صنعتگران را بیش از پیش به حل مشکلات‌شان امیدوار کرده است. وعده‌های داده شده در حالی است که چندی پیش دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران مدعی شده بود ۲۱ درصد از کارخانه‌ها در حال حاضر نیمه فعال، ۱۶ درصد رو به تعطیلی و ۲۵ درصد نیز عملا تعطیل شده‌اند؛ آماری که گویای وضعیت پرچالش تولید در کشور است. حال باید دید که این وعده‌ها چند درصد از مشکلات بخش تولید را در سال آینده برطرف خواهد کرد.

حمایت‌های کامل از تولید

در حالی که واحدهای تولیدی و صنعتگران اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط کنونی را غیر ممکن می‌دانند، اما دولتمردان بر اجرای این مرحله از قانون هدفمندی تاکید دارند، به طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی و وضعیت بسته‌های حمایتی فاز نخست ‌در حاشیه سی‌امین گردهمایی علوم زمین در جمع خبرنگاران در این خصوص می‌گوید:‌ این موضوع توسط وزارتخانه ما درحال انجام است، صددرصد حمایت‌ها از بخش تولید صورت خواهد گرفت و همزمان اجرای آن پیگیری می‌گردد. به گفته غضنفری، موضوع اجرای بسته‌های حمایتی در یک فاز متوقف نمی‌شود و حمایت از این واحد ارتباطی به فاز نخست یا دوم بسته‌های حمایتی ندارد و باید حمایت‌های لازم در هر زمان از این بخش صورت گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا بسته حمایتی در فاز دوم تغییر خواهد کرد نیز گفت: بسته‌های دوم تفاوت چندانی با بسته مرحله اول ندارد؛ زیرا به طور کلی هدف اجرای بسته‌های حمایتی در صنعت کمک به تولید و تغییر تجهیزات و فناوری‌های قدیمی است.

برای نوسازی ما هستیم

از سوی دیگر اظهارات مطرح شده از سوی غضنفری در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها هنوز تسهیلات نوسازی به بخش صنعت تزریق نشده و صنایع انرژی‌بر همچنان با تجهیزات قدیمی به فعالیت خود ادامه می دهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص می‌گوید:‌ نیاز به تولید و تجهیزات و فناوری‌های قدیمی در فاز نخست یا دوم، یا هر فاز دیگری که هدفمندی داشته باشد، یکسان خواهد بود؛ یعنی تولید و تولیدکننده دنبال این است که متناسب با افزایش قیمت‌های انرژی تجهیزات خود را به روز کند. تاخیر در پرداخت تسهیلات برای نوسازی موجب شد تا غضنفری از ‌تخصیص یک هزار میلیارد تومان برای خط اعتباری انرژی خبر دهد. به گفته غضنفری، هم‌اکنون ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی کوچک در شرف پرداخت است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص صنایع بزرگ نیز تصریح کرد: در مورد بازسازی صنایع بزرگ با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اقدام می‌کنیم تا تعدادی از واحدها معرفی شوند و یک گروه این واحدها تسهیلات را دریافت کنند. وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با بانک‌ها گفت: تلاش مان براین است تا امکان تخصیص وام‌های ارزان قیمت بیشتری فراهم شود و تا زمانی که بنگاه‌های تولیدی علاقه‌مند به نوسازی تجهیزات باشد ما هستیم.

بانک‌ها با تولید مهربان‌تر باشند

اخذ تسهیلات از بانک‌ها را می‌توان یکی دیگر از مشکلات صنعتگران دانست؛ به طوری که سیاست انقباضی در پیش گرفته شده از سوی بانک‌ها موجب شده تا دسترسی به تسهیلات بیش از پیش برای واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شود. غضنفری نیز با تاکید بر این موضوع می‌گوید: از واحدهای تولیدی شکایات زیادی داریم که دسترسی آنها به تسهیلات بانکی سخت شده و بانک‌ها با حالت انقباضی برخورد می‌کنند، بنابراین از بانک‌ها به ویژه بانک‌های عامل می‌خواهیم با تولید مهربان‌تر باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر تولید در بازپرداخت وام‌هایش مشکل دارد طبق برنامه و بودجه می‌تواند از طرح استمهال بدهی استفاده کند، موضوعی که هم اکنون نیز در حال انجام است.

وی در ادامه اظهار کرد: انتظار ما این است که درشرایط خاص کنونی بانک‌ها تولید را فراموش نکنند.

مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد

مشکلات بخش تولید را در سال جاری پایانی نیست؛ چرا که به مشکلات به وجود آمده با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها می‌توان افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال جاری را نیز افزود؛ مشکلی که وعده‌های بسیاری برای برطرف کردن آن از سوی دولتمردان داده شد اما هنوز عملی نشده است. غضنفری نیز با بیان اینکه امسال با پدیده دیگری در خصوص بازار عرضه و تقاضا مواجه هستیم که ناشی از نوسانات نرخ ارز در بهمن ماه بوده، گفت: آثار ناشی از این شرایط با وضعیت تامین کالاهای پر مصرف ایام عید متفاوت است. غضنفری توضیح داد:‌ با تدابیری از جمله تامین ارز با قیمت ۱۲۲۶ تومان، تلاش کردیم تا این بازار را مهار کرده و مدیریت کنیم، اما همچنان در آن حوزه نیازمند رصد هستیم که ارز به کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات تعلق گیرد و وارد کنندگان این بخش موفق به دریافت ارز با نرخ رسمی شوند.وی عنوان کرد: از همین جا اعلام می‌کنیم که اگر واردکنندگان کالاهای رسمی با مشکلی در خصوص تامین ارز مرجع مواجه‌اند، حتما به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و سعی می‌کنیم تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن مشکل آنها را حل کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح اظهارات خود گفت: تنظیم بازار ایام پرمصرف عید مثل گذشته با تدابیر مناسب انجام می‌شود، اما وضعیت قیمتی سایرکالاها که به خاطر نوسانات نرخ ارز دچار تلاطم شده بود از طریق تامین ارز مورد نیاز مدیریت خواهد شد و کمی متفاوت است.

رشد سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و افزایش اشتغالزایی در این مناطق همواره یکی دیگر از محورها و برنامه‌های وزارت صنایع بود، به طوری که روز گذشته مدیر عامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد که سهم مناطق محروم از تسهیلات اعطایی ۱۵ درصد با نرخ سود ۵ درصد بوده است که از محل صندوق توسعه ملی به صورت ارزی پرداخت خواهد شد. غضنفری نیز با تاکید بر گسترش سرمایه‌گذاری در مناطق محروم می‌گوید: از استانداران خواسته شد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و آنها را برای معرفی فرصت‌ها به صورت استانی اعلام کنند، اما درعین حال ایدرو و ایمیدرو مجاز هستند در مناطق محروم نیز سرمایه‌گذاری کنند. غضنفری افزود: در یک سری مناطق طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد، اما در مناطق محروم مردم می‌توانند در سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.

برآوردی از بازگشت سرمایه نداریم

وی در بخشی از سخنان خود به سفرهای استانی هیات دولت به مناطق مختلف نیز اشاره‌ای داشت و گفت: در حالی که ممکن است سنگ‌های معدنی در اطراف شهرها باشند، اما تلاش معدنی و پیش‌نیاز آن تلاش اکتشافی صورت نگرفته و برآوردی به ما نمی‌دهد که آیا سرمایه‌گذاری درآن منطقه خاص بازگشت دارد یا خیر؟