با توجه به رشد روزافزون حجم اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت و دربرگرفتن اطلاعات صنایع خاص ازجمله صنعت سیمان در این شبکه بد نیست نیاز به وب‌سایت‌های اینترنتی این صنعت را با دلایلی منطقی بیان کنیم تا حس پرداختن به این مقوله مهم بیش از پیش احساس شود. بنابه مطالعات انجام شده و نیز به ثمررسیدن طرح‌های جامع سیمان یکی پس از دیگری در آینده‌‌ای نه چندان دور، کشورمان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سیمان در منطقه خواهد شد که بدین صورت باید از همین حالا به فکر پیشگیری و رفع عیوب، آشنایی کامل با پیمانکاران صنعت مذکور و همچنین شناخت بخش سرویس و خدمات فنی مهندسی آن باشیم. پس باید با فکری باز و به دور از مسائل حاشیه‌ای در جهت ایجاد پایگاه‌های IT صنعت سیمان قدم برداریم تا در آینده مشکلات اطلاع‌رسانی این صنعت گریبانگیر کارخانه‌ها و در نهایت بخش تولید ملی ما نشود و می‌‌توان با اندکی تعمق در صدد بسط و گسترش صنعت IT در دیگر صنایع کشور، برآییم تا علاوه بر حل مسائل فنی در مواردی خاص نیز به صادرات تولیدات کارخانه‌ها بپردازیم تا شاید بخش صادرات این صنعت را با استفاده از وب‌سایت‌‌های اینترنتی در دست بگیریم.

اما چطور؟

حال با بررسی دقیق‌‌تر می‌‌توان به این مهم دست یافت که در چند سال آینده، مقدار سیمان تولیدی کشور حدود ۶۵-۶۰ میلیون تن در سال خواهد بود که با این رقم و قیمت تقریبی فروش ۵۰۰۰۰۰‌ریال به ازای هر تن، مبلغی حدود ۳۰۰۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود که رقمی معادل ۳میلیارد دلاراست، پس به مقوله حساس و مهمی برخواهیم خورد که به منظور تسهیل در دستیابی به خدمات مهندسی این صنعت نیاز به وب‌سایت‌های پربار اینترنتی است تا در اسرع وقت کارخانه‌ها بتوانند پیمانکاران، مشاوران شرکت‌ها و خدمات مهندسی موردنیاز خود را انتخاب و دعوت به همکاری نمایند و با ایجاد همایش‌های تخصصی گام در جهت اهداف مدیریت کلان این صنعت و در نتیجه حضور در بازارهای رقابتی منطقه، بردارند. به این جهت با ارائه سایت‌های اینترنتی می‌توان علاوه بر خدمت‌رسانی مستقیم و بی‌واسطه به کارخانه‌ها در جهت معرفی تنوع محصولات کارخانه‌ها نیز به سایر کشورها ازجمله همسایگان ایران اقدام کرد تا پس از ارائه اخبار به طور مستقیم، فروشنده و خریدار یکدیگر را ملاقات کرده (مجازی یا حضوری) و سپس فروش مورد نظر انجام پذیرد.

اما انتظاری که از کارخانه‌ها هست، ایجاد ارتباط تنگاتنگ با سایت‌های خبری صنعت سیمان بوده، به این صورت که اخبار مربوط به کلیه محصولات خود را به صورت هفتگی یا ماهانه در اختیار ایشان قرار داده تا با ارائه اخبار درست و دقیق، قدمی دیگر به منظور حرکت در جهت صادرات سیمان تولیدی نیز برداشته شود.

و اما گام بعدی در حوزه بخش تعمیرات، نگهداری، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت است که با حضور کلیه دست‌اندرکاران این صنعت در دپارتمان‌های خاص، امکان دسترسی و نیز دنبال کردن ایشان از طرف کارخانه‌ها به سهولت انجام پذیرفته و با صرف حداقل وقت، حداکثر اطلاعات را دریافت و به صورت مستقیم و بی‌واسطه به پیمانکاران صنعتی وصل گردند و این کار از وقفه در پروسه تولید کارخانه‌ها به طور جدی، جلوگیری می‌نماید.

و این کار عملی نمی‌شود مگر با حضور بخش خصوصی در صنعت IT سیمان که هم‌اکنون گام‌های موثری نیز برداشته شده ولی جای رشد بسیار زیادی دیده می‌شود.

پس از همین حالا به طور موازی با راه‌اندازی طرح‌های جدید کارخانه‌ها پیش رویم چون اگر بخش IT را به‌دست فراموشی بسپاریم با مشکلات بسیار جدی در حین تولید مواجه خواهیم شد که در آن صورت توقف در پروسه تولید را در پیش خواهیم داشت که با یک مثال ساده می‌توان دید که به ازای هر یک روز توقف در خط تولیدی ۳۰۰۰تنی رقمی معادل یک‌صد و پنجاه میلیون تومان ضرر به کارخانه‌ وارد خواهد شد. پس از همین حالا به فکر باشیم تا رشد

کمی و کیفی خدمات مهندسی را شاهد بوده و دیگر وقت آن نیست که تنها با یکی دو پیمانکار خاص، رفع عیب نماییم.

پس همانطور که در بخش کمی تولید سیمان تلاش می‌کنیم در بخش IT خدمات مهندسی سیمان نیز قدم برداریم تا شاخ و برگ مهندسی را با تنه درخت تنومند صنعت سیمان داشته باشیم.

امیر مکی، کارشناس صنعت سیمان