گروه صنعت و معدن - شایان مصری: طرح آمایش صنعت و معدن سه سال پیش کلید خورد، اما روند کند این طرح اعتراض کارشناسان و فعالان بخش خصوصی را در پی داشته است. در سال ۸۷ «محرابیان» وزیر صنعت وقت در لرستان رسما از آغاز اجرای این طرح خبر داد و گفت که بودجه‌ای بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به آن اختصاص داده شده است، این در حالی است که چندی پیش «محمد شهرابی» مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوول طرح آمایش صنعت و معدن، رقم به تصویب رسیده تا پایان سال گذشته را بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که به گفته وی نشانگر ۱۶ درصد رشد نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه است. وی گفته است: «این مقدار تسهیلات برای استفاده ۴۴۰۰ واحد صنعتی و معدنی فعال در کشور در قالب سرمایه در گردش در بانک صنعت و معدن به تصویب رسیده و در حال پرداخت است. همچنین تسهیلات مصوب شده در سال ۱۳۸۹ در مقایسه با سال ۸۸ رشد ۱۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

در همین رابطه «پدرام سلطانی» عضو هیات‌رییسه اتاق ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» دلایل مختلفی را برای کندی در اجرای این طرح می‌داند و می‌گوید: «یکی از این دلایل پیشی گرفتن مصرف از تولید و منابع است که باعث می‌شود مسوولان به جای آنکه به تولید و رفع اشکال از صنایع بپردازند، اولویت را تولید و استخراج نفت قرار می‌دهند.»

وی دلایل دیگری که در کندی حرکت طرح آمایش صنعت و معدن موثر بوده است را محرومیت از سرمایه‌گذاری خارجی، معضلات بانکی و مشکلات تامین مالی به دلیل تحریم‌ها دانست. «سلطانی» افزود: افزون بر این با یارانه‌ها نمی‌توان حمایت گلخانه‌ای از صنایع انجام داد، همان طور که بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها نه برای صنایع منابعی تخصیص داده شد و نه راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرردهی پیشروی صنعتگران قرار دادند. وی درباره ۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه تخصیص داده شده به این طرح نیز گفت: برای این طرح حجیم و بزرگ در سطح کشور این مقدار بودجه بسیار نا چیز است.همچنین از دیگر مشکلات این طرح نداشتن نقشه آمایش است که بتوان برطبق آن نقشه پیش رفت. در حالی که عضو هیات‌رییسه اتاق ایران مشکلات این طرح و دلایل زیادی را برای کندی این طرح مطرح کرد، رییس سابق کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز می‌گوید: طرح آمایش اگر به درستی اجرا می‌شد شاید یکی از بهترین طرح‌هایی بود که برای صنعت کشور در پیش گرفته می‌شد.

«بهروز صادقی» با بیان اینکه امروزه صنعت جدی گرفته نمی‌شود، افزود: در شرایط فعلی صنعت و تولید سودده نیستند، به دلیل اینکه پول و سرمایه به صورت هوشمند عمل می‌کنند و به سمتی می‌روند که مزیت داشته باشند، اما جامعه و اقتصاد ما بیشتر به سمت دلال محوری می‌رود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تبلیغاتی که در صدا و سیما پخش می‌شود مردم را به سمت دلال محوری تشویق می‌کند، بنابراین فعالان صنعتی عاشق این حرفه‌اند، چرا که سود و مزیتی در آن وجود ندارد. وی تصریح کرد: در این طرح نباید دنبال تعداد طرح‌هایی که افتتاح شده باشیم بلکه باید سراغ بازدهی طرح‌ها برویم.همچنین این طرح باید تداوم داشته باشد، زیرا هم‌اکنون صنایع کشور از جمله صنایع غذایی کشور با مشکل رو به رو است.به گفته «صادقی» اجرای این طرح با طرح‌های زود‌بازده و همچنین با قفل شدن بانک‌ها همزمان شد و بانک‌ها در آن زمان به هیچ متقاضی تسهیلات نمی‌دادند.

این اظهارات نشانگر این واقعیت است که طرح آمایش صنعت نیز می‌تواند به سرنوشت طرح‌های مشابه دچار شود، اگر عزم و هدف وزارتخانه ادغامی جدید این نباشد که ضمن جذب اعتبارات لازم، مدیریت هدفمند نیز در این راستا داشته باشد.