توصیه به حمایت بانکی از تولید

عکس: جعفر پور حسن

غضنفری از بانک‌ها درخواست کرد تحت‌تاثیر فضای اختلاس حمایت از کسب‌و‌کار را قطع نکنند

مینا یوسفی- مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از دستاوردهای آخرین مذاکرات با مسوولان بانکی خبر می‌دهد که می‌گوید بانک‌ها در انتظار مشخص شدن نتایج تحقیقات دستگاه قضا هستند. این سخنان وزیر درهنگامه‌ای مطرح می‌شود که طی هفته‌های اخیر فعالان بخش خصوصی به شدت از برخوردهای انقباضی بانک‌ها و خودداری بسیاری از پرداخت تسهیلات انتقاد کرده اند.

دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه روزنامه «دنیای اقتصاد» اظهار امیدواری کرد که با روشن شدن خاطیان پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی و جدا شدن صف خاطیان از دیگر افرادی که در فضای کسب‌و‌کار مشغول به فعالیت هستند، روند کار بانک‌ها هم به وضعیت گذشته بازگردد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت رییس بانک مرکزی نیز بر همین عقیده است و دستورهای لازم برای سرعت بخشی در مسیر بازگشت به رویه قبلی بانک‌ها را صادر کرده است.

البته غضنفری که پیش از این برخوردهای انقباضی از سوی بانک‌ها را تایید کرده بود، براین نکته نیز تاکید کرد که در کنار اقداماتی که در قوه‌قضائیه دنبال می‌شود بانک‌ها نیز باید با بازبینی قوانین موجود، افزایش نظارت و مراقبت بیشتر از بروز فساد و سوء‌استفاده در نظام بانکی جلوگیری کنند.

به گفته فعالان بخش خصوصی، بانک‌ها طی یک ماه گذشته به دنبال آشکار شدن ابعاد سوءاستفاده بزرگ و بروز برخی نگرانی‌های متعاقب آن، با در پیش گرفتن سیاست‌های بسیار محتاطانه فعالان اقتصادی را با دو تنگنای بزرگ مواجه کرده اند؛ از یک سو، بسیاری از بانک‌ها از ارائه تسهیلات به متقاضیان خودداری می‌کنند و از سوی دیگر اجرای ماده ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ در مورد استمهال بدهی واحدهای صنعتی را به تعویق انداخته‌اند.

در این شرایط به گفته بسیاری از صاحبنظران از جمله اعضای اتاق صنایع، معادن و بازرگانی تهران برخوردهای جدید بانک‌ها تنش جدی و جدیدی در فضای کسب‌و‌کار ایجاد کرده و موجب شده تا از اصل موضوع بزرگ‌تر و مهم‌تر، یعنی بهبود فضای کسب‌و‌کار غفلت شود. فعالان اقتصادی می‌گویند: سیستم بانکی در هر شرایطی باید به حمایت از تولید بپردازد و روند دسترسی واحدهای تولیدی به منابع بانکی را تسهیل کند.

مشتری هر روز «دنیای اقتصاد» هستم

وزیر صنعت، معدن و تجارت که دیروز میهمان ویژه غرفه «دنیای اقتصاد» در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات بود، از نحوه عملکرد روزنامه در انتشار اخبار حوزه صنعت و تجارت تقدیر کرد و گفت: دنیای اقتصاد روزنامه‌ای بسیار اثرگذار است که با پرداختن به مباحث صادرات غیرنفتی و تولید صادراتی در جهت پیشبرد اقتصاد کشور تلاش می‌کند.

وی دلیل نفوذ زیاد روزنامه دنیای اقتصاد در میان مخاطبان را بی‌طرفی در انتشار مطالب عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته و پیش از آنکه وزیرشوم مشتری هر روز دنیای اقتصاد بوده‌ام.

ارائه گزارش یارانه صنعت

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با «فارس» در رابطه با سوال نمایندگان مجلس در مورد یارانه بخش صنعت گفت: پرسش در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت حق مجلس است و در این راستا گزارش اولیه وزارت صنعت به کمیسیون صنایع مجلس ارائه شده است. غضنفری افزود: نمایندگان هر وقت صلاح بدانند برای ارائه توضیحات در مجلس حاضر خواهیم شد.

آزادسازی قیمت‌ها تا پایان سال

از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز با ارائه توضیحاتی در مورد روند قیمت‌گذاری کالاها گفت: آزادسازی قیمت‌ها را خیلی به هدفمند‌شدن یارانه‌ها ربط ندهیم.

ما حتی قبلا هم بحث واگذاری تنظیم بازار به اصناف یا قیمت‌گذاری به انجمن‌ها را داشتیم و به‌زودی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تفاهم‌نامه‌ای را با انجمنی امضا می‌کند که بتواند خودش را از قیمت‌گذاری خارج کند. به گفته وی، هرچند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تا پایان امسال از قیمت‌گذاری تمام کالاها بیرون نمی‌آید، اما ممکن است از قیمت‌گذاری سه یا چهار شاخه خارج شود.

دلایل وزیر برای تثبیت قیمت‌ها

غضنفری در مورد طرح تثبیت قیمت‌ها بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با پذیرفتن این موضوع که مجوز ندادن به افزایش قیمت‌ها در مقاطعی موجب افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده می‌شود، افزود: من ۱۰۰ درصد با این تئوری موافق هستم، اما ما در سال جاری کدام تولید‌کننده را تحت این فشار قرار دادیم و کدام تولیدکننده است که درخواست افزایش قیمت داشته باشد و ما با بخش منطقی درخواست او موافقت نکرده باشیم؟

غضنفری تصریح کرد: اگر قیمت‌ها لجام‌گسیخته افزایش یابد، قدرت رقابت کالای داخلی از بین می‌رود و کالای خارجی از طریق قاچاق یا به صورت رسمی وارد بازار ما خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حذف کالاهایی مانند فرش و پسته از لیست ۱۰ قلم عمده صادرات ایران توضیح داد: محصولات پایه کشاورزی هرساله این‌گونه بوده‌اند. هر چند صادرات این کالاها سودآور است، اما این گروه کالاها یک مشکل دارند و آن این است که سال آور و نیاور دارند. یعنی به دلیل باران یا کود و سموم افزایش یا کاهش می‌یابند. در واقع مانند صنعت نیستند که با هزینه‌کردن مطمئن باشید اهداف مدنظر محقق خواهد شد.

غضنفری در مورد صادرات فرش هم با تایید بالا‌بودن ارزش‌افزوده این کالای صادراتی بیان کرد: از آنجایی که فرش همه مشخصه‌های لازم برای صادرات را دارد، به همین دلیل ما حتی با درخواست مرکز ملی فرش برای انعقاد قرار‌دادی برای تبلیغات فرش موافقت کردیم که در فاز اول آن یک میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. به گفته‌ غضنفری، صادرات فرش ایران سالانه در حد ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون دلار است که رقم خوبی محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در مورد انتقال صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌به بخش صنعت کشور هم گفت: یکی از دلایلی که ما سراغ این موضوع رفتیم، این بود که تکمیل حلقه‌های پایین‌دستی دارای ارزش‌افزوده بالا است که البته هنوز هم این بخش در وزارت نفت مانده است و این مباحثات منجر به تغییر نشد.