هر شغل صنعتی، 145 میلیون تومان

گروه صنعت و معدن- جدیدترین آماری که بعد از مدت‌ها از سوی وزارت صنایع و معادن منتشر شده، حکایت از آن دارد که بطور متوسط برای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش صنعت و معدن حدود ۱۴۵ میلیون تومان هزینه شده است. ۱۳۰ هزار فرصت شغلی با ۱۹۰ تریلیون تومان

سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: در سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۹۰ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن «مهدی غضنفری» در جمع مدیران معاونت امور صنایع واقتصادی این وزارتخانه تصریح کرد:« براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال گذشته اشتغالی بالغ بر ۱۳۱ هزار نفر ایجاد شده است».

بیشترین تقاضا برای صنایع غذایی

وی ادامه داد:« در سال ۸۹ بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره مربوط به گروه تولید محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها با یک هزار و ۳۵۱ فقره و پس از آن گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی با یک هزار و ۳۲۰ فقره است».

کانی‌های غیر فلزی با بیشترین سرمایه‌گذاری

به گفته سرپرست وزارت صنایع و معادن ، بالاترین رقم سرمایه‌گذاری به ترتیب به گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی با ۷/۳۷ هزار میلیارد ریال اختصاص دارد و پس از آن گروه ساخت فلزات اساسی با حدود ۹/۳۱ هزار میلیارد ریال در ردیف بعدی قرار دارد.

بیشترین اشتغالزایی

غضنفری گفت که بیشترین میزان اشتغال مربوط به گروه تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی با ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر و پس از آن محصولات غذایی و آشامیدنی با ۲۴ هزار و ۷۳۶ نفر تعلق دارد.

آذربایجان شرقی از تهران پیش افتاد

وی دربخش دیگری از سخنان خود افزود:« بررسی استانی پروانه‌های بهره‌برداری صادره نشان می‌دهد که استان‌های آذربایجان شرقی با ۶۶۴ فقره (۷/۹درصد از کل ) استان تهران با ۶۳۵ فقره (۳/۹ درصد از کل )و اصفهان با ۵۹۰ فقره (۶/۸درصد از کل )بیشترین سهم را داشته‌اند.»

به اندازه صادرات غیر نفتی

براساس آمار اعلام شده، با صدور۶ هزار و ۸۰۰ فقره پروانه‌های بهره‌برداری در سال گذشته اشتغالی معادل ۱۳۱ هزار نفر ایجاد کرده است که این دو آمار نشان می‌دهد، به طور متوسط هر واحد حدود ۱۹ نفر شغل ایجاد کرده است که برای هر نفر ۱۴۵ میلیون تومان سرمایه نیاز بوده است. اما از آنجایی که امسال وزارت صنایع و معادن ایجاد ۳۲۰ هزار فرصت شغلی رادر برنامه دارد، برای تحقق برنامه مذکور در سال ۹۰ نیاز به حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ، رقمی برابر با هدف درآمد صادرات غیر نفتی کشور در سال ۹۰ است؛ یعنی ۴۵ میلیارد دلار.

افزون براین، برای تحقق این تعداد اشتغال، تقریبا نیاز به ۱۶ هزار و ۸۵۰ پروانه بهره برداری صنعتی است. البته این اعداد تقریبی با ثابت بودن متغیرهای اقتصادی بر افزایش هزینه‌ها است که اگر هزینه‌های وارد شده به تولید و صنعت کشور در سال جاری را با متغیرهای کلان دیگر اقتصادی در این محاسبات وارد کنیم، معلوم نیست که این حجم اشتغال چگونه تحقق خواهد یافت؟!