انجمن مولیبدن از گرانی می‌گوید مس سرچشمه از تخفیف

گروه صنعت و معدن - گرانی قیمت فروش مولیبدن به تولیدکنندگان داخلی، عرضه مولیبدن با قیمت بالاتر از نرخ جهانی، عدم‌عرضه به میزان کافی، عدم‌حضور بخش خصوصی در تولید مولیبدن و انحصار آن در شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله مشکلاتی است که به اعتراض انجمن مولیبدن منجر شد، اعتراضی که پای وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای رفع این مشکل به میان آورد. در آخرین روزهای هفته گذشته مسوولان این وزارتخانه خواستار رفع مشکلات این بخش برای تامین مواد اولیه شدند. براساس بیانیه‌ای که هفته گذشته از سوی انجمن مولیبدن منتشر شد، در روزهای سپری شده صنایع پایین دستی سولفور مولیبدن برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود (سولفور مولیبدن) با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که طی چند هفته گذشته فعالان این بخش نتوانسته‌اند نسبت به خرید محصول یاد شده اقدامی کنند، اظهاراتی که چندان مورد تایید تامین‌کننده اصلی این ماده اولیه نیست، مدیرعامل شرکت ملی مس ضمن رد گرانی، از تخفیف برای فعالان این بخش خبر داده و می‌گوید: قیمت مولیبدن و مس تابع نرخ جهانی است و این ماده اولیه با تخفیف ۱۱ درصدی به دست فعالان این بخش می‌رسد.

عرضه مولیبدن تنها در بورس

به گفته اردشیر سعد محمدی علاوه بر تخفیف ۱۱ درصدی مولیبدن برای صنایع داخلی با مهلت ۳ ماهه برای پرداخت در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد علاوه بر این ۱۰۰ تومان هم در نرخ دلار آزاد تخفیف قائل می‌شویم. وی که در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع تولیدی این شرکت پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود در خصوص انتقاد اخیر رییس انجمن مولیبدن درباره گرانفروشی شرکت ملی مس و تعطیلی ۱۷ کارخانه گفت: ما در کشور دو سیستم داخلی و خارجی برای فروش مس داریم، فروش محصولات ما در داخل کشور فقط از طریق بورس کالا است و خریداران برای خرید باید حتما تولیدکننده بوده و پروانه بهره‌برداری داشته باشند. سعدمحمدی افزود: فروش خارجی ما هم فقط از طریق مزایده است و دلیل آن هم کیفیت عالی مس تولیدی ما در دنیا است. بخش عمده مس تولیدی دنیا دارای عیار ۹۹/۹۹ است، اما عیار مس ایران ۹۹۹/۹۹ بوده، در دنیا به «پنج ۹» معروف است و در صنایع‌ «های‌تک» و نانو کاربرد دارد.

وی افزود: بنابراین هر دو سیستم فروش مس اعم از داخلی در بورس و خارجی از طریق مزایده شفاف بوده و کاملا روشن و مشخص است. اظهارات مطرح شده در حالی است که چندی پیش دبیر انجمن مولیبدن عنوان کرده بود که شرکت ملی مس با شیوه‌ خاص خود قیمت سولفور مولیبدن را براساس میانگین نرخ دلار محاسبه کرده و هزینه آن را براساس ریال از خریداران دریافت می‌کند و همین امر باعث می‌شود قیمت مواد اولیه بالا رفته و حاشیه سود تولیدکنندگان کاهش یابد و از سوی دیگر مولیبدن بالاتر از قیمت جهانی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد که این امر علاوه بر کاهش حاشیه سود تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی را نیز به همراه داشته است. با این حال سعد محمدی بر عدم‌تاثیر این شرکت در تعیین قیمت تاکید کرده و می‌گوید: ما تعیین‌کننده قیمت مولیبدن نیستیم، بلکه قیمت این ماده تابع قیمت‌های جهانی است و براساس نوسانات آن نیز بالا و پایین می‌رود، مانند اونس جهانی طلا و سایر فلزات. به گفته وی، صحت یا عدم‌صحت ادعای مطرح شده قابل‌بررسی است و در سایت LME قیمت جهانی مس را می‌توان ارزیابی کرد، از سوی دیگر قیمت‌های ما هم در بورس کالا قابل ارزیابی است. مدیرعامل شرکت ملی مس افزود: علاوه بر این به ما انتقاد می‌شود که چرا مبنای تعیین قیمت‌هایمان نرخ آزاد دلار است، ما برای این هم فکر کرده و به تولید‌کنندگان گفته‌ایم قیمت محصولات ما را با نرخ دلار آزاد، ۱۰۰تومان پایین‌تر به ما بپردازند. سعد محمدی درخصوص نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل این بخش نیز گفت: قطعا به دستور وزارت صنعت و معدن ترتیب اثر می‌دهیم، ولی در حد اختیاراتی که داریم. وی گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت‌های ما در بورس رقابتی شده است و اگر محصولات ما گران‌تر به فروش رفته دلیل آن رقابت خریداران بوده است. به گفته سعدمحمدی در صورتی که کمتر از بازار رقابتی اقدام به عرضه کنیم باید پاسخگوی سهامداران نیز باشیم به همین دلیل در حد اختیارات به این بخش کمک خواهیم کرد.

برداشت مولیبدن براساس شرایط

کمبود عرضه مولیبدن در بازار یکی دیگر از مشکلاتی که انجمن مولیبدن به آن اشاره کرده و معتقدند این مشکل موجب شده تا صنایع درگیر با این ماده اولیه با مشکل تولید مواجه شوند . در این خصوص نیز چندی پیش کلانترمجد دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان گفته بود ذخایر مولیبدن کشور کم نیست، اما مولیبدن به صورت ذخایر مس-مولیبدن و محصول جانبی است که همه آنها در دست شرکت ملی مس است به همین دلیل تولیدکننده خصوصی در زمینه سولفور مولیبدن در کشور وجود ندارد و اکتشافات بخش خصوصی نیز در این زمینه نتیجه‌ای دربرنداشته است. سعد محمدی در این خصوص با اشاره به اینکه شرایط و طبیعت خاک تاثیر بسزای در برداشت مولیبدن دارد، می‌گوید: عیار مس ما ۷/۰ درصد است و در هر یک میلیون گرم، ۲۰۰ گرم مولیبدن وجود دارد که برداشت این میزان نیز براساس شرایط و طبیعت خاک گاهی پایین آمده و گاهی بالا می‌رود. مدیرعامل شرکت ملی مس افزود: ما این را در صنعت به مولیبدن ۵۴ درصد تبدیل می‌کنیم و سالانه ۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید مولیبدن برداشت می‌کنیم. در عین حال ۱۸کارخانه سولفور مولیبدن را به اکسید مولیبدن (مولیبدن ۶۲ درصد) تبدیل کرده و ظرفیت تولید آنان نیز ۲۸ هزار تن است. وی با بیان اینکه مشکل اصلی وجود ۲۸ هزار تن تقاضا در برابر ۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید مولیبدن کشور است، افزود: ما افزایش تولید مولیبدن را در دستور کار داریم و برنامه افزایش ۳۰۰۰تنی تولید را در آذربایجان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اما آیا شرکت ملی مس به کارخانه‌های مولیبدن که همگی نیز متعلق به بخش خصوصی است، مجوز داده که حالا حجم تولیدش آنان را تامین نمی‌کند؟

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: وظیفه ما افزایش تولید بوده که برای این کار اقدام کرده و کارخانه راه‌اندازی شده، به طوری که با اجرای فاز دوم توسعه تغلیظ، ظرفیت تولید کنسانتره مولیبدن افزایش خواهد یافت.

آلودگی از کرمان نیست

آلودگی زیست محیطی مس کرمان یکی دیگر از ایراداتی است که بارها به این شرکت گرفته شده است با این حال تاکنون این ایراد مورد پذیرش مسوولان این شرکت قرار نگرفته است؛ به طوری که مدیرعامل شرکت ملی مس نیز در خصوص انتقاداتی که به آلودگی‌های زیست محیطی صنعت مس شده است، نیز گفت: آلودگی محیط زیست مربوط به خاتون‌آباد بود. وی ادامه داد: ‌برای حل این مشکل در حال احداث یک کارخانه اکسیژن و یک کارخانه اسید‌سولفوریک هستیم، سال گذشته نیز ۴ کوره ذوب خاتون‌آباد را تعطیل و کوره‌های آنها نسوز چینی شد و در برنامه اصلاح کلی سیستم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ذخایر مس خالص در کشور در سال ۸۸ به میزان ۱۴ میلیون و ۵۰۰هزار تن و در سال ۸۹ به ۱۸ میلیون تن و با ۱۵۱ هزار متر حفاری، ذخایر مس در سال ۹۰ به ۲۱ میلیون و ۳۴۰ هزار تن رسید که از این حیث جمهوری اسلامی ایران به کسب رتبه هفتم جهانی رسید. وی در ادامه افزود: در سال ۹۰ تولید کنسانتره مس به ۹۰۱ هزار تن و مس کاتد به ۲۳۵ هزار تن رسید. تولید مس کاتد تا پایان امسال به ۲۵۰ هزار تن خواهد رسید.

تلاش برای دستیابی به رتبه هفتم جهان

مدیرعامل شرکت ملی مس از تلاش برای دستیابی مس به سهم ۸/۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی و رتبه هفتم در تولید مس جهان خبر داد و گفت: حجم صادرات این شرکت در سال گذشته یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بوده است. سعد محمدی همچنین با بیان اینکه هم اکنون رتبه ایران در تولید مس آند ۱۵ و کاتد ۲۲ است، ابراز امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده این جایگاه به ترتیب برای مس آند و کاتد به هفتم جهان و چهارم آسیا ارتقا پیدا کند.