انتظارات غضنفری از یک سازمان توسعه‌ای

گروه صنعت و معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «ایدرو» در سال‌های اخیر دست‌اندرکار فعالیت‌های عظیمی از کارخانه‌ها، از خشکی و دریا، پیمانکاری تا فناوری‌های برتر بوده است، گفت: بگذاریم سازمان‌های توسعه‌ای، کارهای توسعه‌ای خود را پیگیری کنند. مهدی غضنفری در مراسم معارفه غلامرضا شافعی به عنوان مدیر عامل جدید «ایدرو» و تودیع سید مجید هدایت با بیان این جمله که تبدیل ایدرو به یک معاونت ستادی نادرست است و سازمان توسعه‌ای باید به مثابه یک لکوموتیو عمل کند، افزود: از کمیسیون صنایع مجلس و نمایندگان انتظار می‌رود دست اینگونه سازمان‌های توسعه‌ای را بیش از گذشته باز نگه دارند. وی از سه چرخه مهم در سرنوشت تولید هر کشور نام برد که سازمان‌های توسعه‌ای همچون «ایدرو» باید به آن حساس بوده و برای آن برنامه داشته باشند که از نظر او این چرخه‌ها شامل چرخه عمر بنگاه، چرخه عمر فناوری و چرخه عمر صنعت است.

به گفته غضنفری، ایدرو می‌تواند از تولد یک بنگاه تا تبیین فناوری و تدوین تکنولوژی در کنار بنگاه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: بهره‌وری فقط شامل عملیات تولید نیست، بلکه شامل عملیات سرمایه‌گذاری واحد نیز می‌شود. غضنفری درباره موضوع فناوری به عنوان چرخه دوم نیز توضیح داد: فناوری باید تبدیل به ارزش افزوده، اشتغالزایی و صادرات شود.

وی معتقد است: بهره‌وری باید در میدان کار و عمل خود را نشان دهد و لازم است کارشناسان و متخصصان بهره‌وری در بنگاه‌ها حضور پیدا کرده و در کف کارگاه بهره‌وری را اجرایی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره چرخه عمر صنعت به عنوان محور سوم نیز گفت: در مقطعی از زمان نیاز صنعت ما ایجاد کارخانه‌هایی مثل خودروسازی، تراکتور‌سازی و ماشین‌سازی بوده که ایدرو به آن پرداخته است؛ اما در این مقطع صنعت ما نیازمند فعالیت‌هایی همچون طراحی مهندسی، توسعه صادرات، حضور در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و کار مشترک با کشورهای همسایه و سایر کشورهای دوست است؛ یعنی صنعت با پیشقراولی ایدرو از مراحل نخستین چرخه عمر خود گذر کرده و به مراحل کامل‌تری رسیده است.