رشد غیر‌عادی قیمت مواد معدنی در سال 2030

گروه صنعت و معدن- استاد برگزیده جهان در رشته معدن می‌گوید: هر فرد در کشورهای توسعه یافته در طول زندگی خود هزار و ۷۵۰تن ماده معدنی مصرف می‌کند که این رقم نشان می‌دهد افراد ساکن در این کشورها با عمر ۸۰ ساله روزانه ۶۰ کیلوگرم ماده معدنی را مصرف می‌کنند. مرتضی اصانلو که در سال ۲۰۰۹ به عنوان استاد برگزیده جهان در رشته معدن از سوی برگزارکنندگان کنفرانس‌های MPES ، CAMI و SWEMP انتخاب شده است، در مراسم بزرگداشت هفته معدن در دانشکده معدن و متالوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن بیان مطلب مذکور افزود: جمعیت جهان در سال ۲۰۳۰ از مرز ۳/۸ میلیارد نفر می‌گذرد که با فرض ثابت ماندن میزان مصرف مواد (۱۷۵۰ تن ماده معدنی به ازای هر نفر) می‌توان گفت جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تن ماده معدنی نیاز دارد.

اصانلو تصریح کرد: با توجه به داده‌های سال ۲۰۱۱ میزان مصرف، میزان تولید مواد معدنی، میزان منابع شناسایی شده و مقداری از منابع شناخته شده که به ذخیره قابل استخراج تبدیل شده است، جهان در سال ۲۰۳۰ برای تامین ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تن مواد معدنی با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۳۰ قیمت مواد معدنی به دلیل کمبود تولید بدون استثنا افزایش غیر‌عادی پیدا می‌کند.

اصانلو همچنین با اشاره به وضع استخراج معادن در دهه‌های آینده گفت: در دو دهه آینده عیار معادن بسیار کم و استخراج مواد معدنی پیچیده‌تر می‌شود به همین دلیل معدن کاوی به سمت اعماق زمین پیش می‌رود، تعریف معادن بزرگ تغییر می‌کند، تولید روزانه معادن از مرز یک میلیون تن بیشتر خواهد شد و اصطلاح معادن بسیار بزرگ جایگزین معادن بزرگ می‌شود.

به گفته وی، در چنین شرایطی حجم باطله برداری بسیار زیاد و زمین دستخوش تغییرات شدید خواهد شد و به همین دلیل مسائل محیط زیستی و توسعه پایدار از چالش‌های پیش روی مهندسان معدن در دو دهه آینده خواهد بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با وجود افزایش دستمزد مهندسان معدن در کشورهای توسعه یافته نسبت به سایر رشته‌های مهندسی، این کشورها با کمبود دانشجویان مهندسی معدن روبه‌رو شده‌اند و علاوه بر این، برنامه‌های آموزشی نیز در راستای چالش‌های پیش رو نیست.