بلوک 4 نقطه آغازین فعالیت معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد

گروه صنعت و معدن- نخستین فاز معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند، تا انتهای سال، ۴۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تولید می‌کند. بلوک ۴ این معدن از مردادماه امسال فعالیت آزمایشی خود را شروع کرده و طی ۲ماه آینده، به طور رسمی وارد چرخه تولید می‌شود. معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد، دارای ۵بلوک است که بلوک‌های ۴ و ۲ جزو نقاط پرعیار و بلوک‌های ۱، ۳ و ۵ به عنوان بخش‌های کم‌عیار (نسبت به بلوک‌های دیگر) به شمار می‌آیند. بلوک ۴ معدن یادشده به سبب باطله‌های کمتر و بالابودن متوسط عیار، به عنوان نقطه‌ای آغازین استخراج انتخاب شده است. ذخیره بلوک‌های ۴ و ۲ به ترتیب ۲/۱ و ۱/۱میلیون تن سنگ‌آهن پرعیار است در حالی که ذخایر نقاط کم‌‌عیار با درجه خلوص ۴۰درصدی در مجموع به ۱۲۰میلیون تن می‌رسد. نقاط کم‌عیار که مربوط به طرح اصلی هستند، پس از ایجاد تجهیز طرح، محصول کنسانتره تولید خواهند کرد. قرارداد طرح اصلی در ۱۰دی‌ماه سال گذشته با یک شرکت بخش‌خصوصی به امضا رسید و در حال حاضر در انتظار صدور مجوز شورای‌اقتصاد به سر می‌برد. هر چند در جریان بازدید هفته اخیر رییس هیات‌عامل ایمیدرو از آن طرح، قرار شد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (کارفرما) برای جلوگیری از اتلاف وقت، نسبت به ابلاغ قرارداد زودهنگام کار (Ldwork) اقدام کند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آن قرارداد هفته جاری به پیمانکار طرح (ناموران) ابلاغ می‌شود.

ارزش قرارداد اصلی به ۱۷۳میلیون دلار می‌رسد که هدف آن ایجاد واحد ۳میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن در معدن جلال‌آباد، است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بوده هفته گذشته این قرارداد در اختیار دبیرخانه شورای اقتصاد قرار گیرد. از سوی دیگر، حسین قوانلو، مجری طرح تجهیز سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند گفت: مدت ۱۰روز است که بلوک ۲ این معدن برای تجهیز و راه‌‌اندازی، به مناقصه رفته است. قوانلو در مورد برنامه‌های تولیدی این معدن گفت: بلوک ۴ که هم‌اینک فعال است، در سال آینده برنامه تولید ۷۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را پیش رو دارد.

افزایش بهای جهانی سنگ‌آهن و دیگر نهادهای صنعت فولاد، سبب شده مسوولان بیش از پیش بر راه‌اندازی طرح‌های این صنعت تاکید داشته باشند.

معدن جلال‌آباد زرند اگر چه در انتظار تایید طرح اصلی برای تولید ۳میلیون‌تن کنسانتره قراردارد اما با فعال‌کردن قرار داد پیش‌هنگام، در حال ایجاد فضایی مناسب و اجرای زیرساخت‌ها به منظور تسهیل انجام قرارداد اصلی است.

ربع قرن خاموشی

این معدن طی سال‌های ۴۵ تا ۵۴ شمسی، مطالعات اکتشافی را آغاز کرد. مطالعاتی که همچون دیگر معادن سنگ‌آهن توسط روس‌ها (شرکت تکنواکسپورت شوروی سابق) انجام شد.

نتایج روس‌ها مبین این نکته بود که جلال‌آباد زرند، دارای ذخایر نسبتا عمیقی است. با این حال طی سال‌های ۵۴ تا ۷۹ (ربع‌ قرن بعد) این معدن از نظرها دور ماند. تا اینکه در ابتدای تابستان سال ۸۰ مجددا حفاری‌های جدیدی بر روی آن صورت گرفت. واپسین ارزیابی‌ها نشان داد ذخایر غیراکسیده منیتیتی کانسار ۸/۱۷۱ میلیون‌تن و رقم ذخایر اکسیده آن ۸/۱۸میلیون تن است. در این میان ذخایر اکسیده عمدتا در بلوک ۴ و ۲ تمرکز یافته‌اند طوری که ۶/۱۱میلیون تن از رقم ذخیره اکسیده متعلق به بلوک ۴ است. مواد استخراج شده این بلوک (سنگ‌آهن دانه‌بندی) خوراک اصلی واحدهای کوره بلند فولاد خواهد شد.