فقر تجهیزات مدرن در بخش کشاورزی، صرفه اقتصادی این فعالیت مهم اقتصادی را در کشور با مشکل مواجه کرده است.

سنتی بودن ماشین‌آلات کشاورزی در کشور، کم‌کاری‌هایی که در زمینه تزریق سیستم‌های مدرن به این بخش شده و توجیه‌پذیر نبودن فعالیت کشاورزی ناشی از افزایش هزینه‌ها از جمله مشکلاتی است که دامن‌گیر بخش کشاورزی شده است. مدیر یک شرکت تعاونی فروشنده ماشین‌آلات کشاورزی در این زمینه می‌گوید: ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کامل دولت است.

ابوالقاسم ناطقیان، مدیر شرکت تعاونی فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، در خصوص موانع دسترسی کشاورزان به ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته با بیان مطلب فوق گفت: ما به عنوان تعاونی هیچ اختیاری نسبت به فروش و واگذاری ماشین‌آلات کشاورزی به کشاورزان نداریم.

ناطقیان افزود: فروش ماشین‌های کشاورزی کانالیزه شده و کشاورزان برای خرید آن مستقیم به دولت مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تعاونی فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی در حدود یکسال است فروشی به کشاورزان نداشته است.

زمین‌های کوچک کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد

مدیرعامل یک شرکت سازنده تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی نیز در مورد نیازها و کاستی‌ها در مکانیزاسیون بخش کشاورزی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه مشکلی که در این بخش در حال حاضر وجود دارد، مقیاس کوچک زمین‌های کشاورزی است.

عباس کوکبی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی اغلب با ابعاد کوچک به ارث می‌رسند گفت: این زمین‌ها که مساحت فوق‌العاده کوچکی را شامل می‌شوند، در حدی نیستند که کشاورزان بتوانند در آن ماشین‌آلات مدرن به‌کارگیرند.

این سازنده ماشین‌های کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما رقابت برای ساخت ماشین‌آلات وجود ندارد گفت: ماشین‌آلات کشاورزی ساخت داخل کارآیی روز دنیا را ندارند.

کوکبی تصریح کرد: ساخت ماشین‌های پیشرفته عمدتا در اختیار کارخانه‌های دولتی است که فروش محصولات در این کارخانه‌ها نیز به صورت سهمیه‌بندی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ایران دروگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲هزار کارخانه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی در کشور فعال هستند که در این میان سازندگان ماشین‌های پیچیده اغلب دولتی هستند.

این در حالی است که به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی کمتر از نیمی از اراضی زیر کشت تحت پوشش آبیاری نوین قرار دارند.