گروه صنعت و معدن ـ اولین سمینار تخصصی آسانسورهای مقاوم در برابر زلزله روز گذشته از سوی شرکت مهندسی پارسا آسانبر برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، مهندس داوود اشتیاقی، مدیرعامل پارسا آسانبر در این سمینار با اشاره به اینکه به دلیل شرایط خاص کشور و قرار گرفتن شهرها در مناطق خاص، در هر سال نیاز به ساخت ۷۰۰هزار واحد مسکونی در این شهرها داریم. بنابراین برای تحقق این امر قطعا نیاز مرتفع‌سازی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در صورتی که ۵۰درصد این واحدها به صورت انبوه‌سازی در اختیار افراد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با فرض اینکه هر مجتمع ۲۰ واحد باشد تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی نیاز به تولید ۲۵هزار آسانسور در کشور وجود دارد.

مهندس اشتیاقی افزود: در حال حاضر هر سال در حدود ۷ تا ۸ هزار دستگاه آسانسور در کشور نصب می‌شود که ۳۰درصد این دستگاه‌ها وارداتی هستند.

همچنین از ۴۰درصد قطعات ۷۰درصد دیگر آسانسورها نیز وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه غیر منسجم بودن و پراکنده بودن تولید این محصول از مهم‌ترین مشکلات تولید آن است، گفت: در حال حاضر یک‌هزار شرکت ثبت شده فعال در زمینه صنعت آسانسور داریم که عمده آنها نصاب هستند و ۲۰۰ کارگاه تولید قطعات داریم که امکان سرمایه‌گذاری در واحدهای طرح و توسعه را ندارند، به همین خاطر به صورت تجربی کار می‌کنند.

مدیرعامل پارسا آسانبر تاکید کرد: باید در این صنعت به سمت بومی سازی حرکت کنیم. لازمه این امر فراهم کردن امکانات لازم از سوی سازمان‌های مرتبط است. چراکه قطعا نمی‌توانیم فقط به شرکت‌های خارجی متکی باشیم و هر کشوری نیز فرهنگ خود را در زمینه مصرف و استفاده دارد.

وی گفت: بنابراین باید متناسب با شرایط جامعه محصولات را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم، خصوصا اینکه آسانسور یک کالای سرمایه‌ای است که تقریبا ۳۰ سال در ساختمان کار می‌کند و به این دلیل نباید اجسادی از تکنولوژی را وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور باید در زمینه ساختمان‌سازی به این مساله توجه کافی شود. مهندس اشتیاقی افزود: به همین منظور پارسا آسانبر با شرکت KLEEMANN آلمان برای نصب و ساخت آسانسورهای مقاوم در برابر زلزله همکاری گسترده‌ای را آغاز کرده است و هم‌اکنون این محصولات در بازار وجود دارد.

وی این شرکت را در سه فاز عنوان کرد و گفت: بعد از شناسایی بازار و بررسی قابلیت آن، سعی ما بر تحویل به روز کالا به بازار است و در مرحله بعد کار انتقال تکنولوژی در دستور کار است که در پایان دی ماه ۸۶‌ صورت خواهد گرفت.

وی ظرفیت اولیه تولید این دستگاه‌ها را ۵۰۰‌ دستگاه دانست و ادامه داد: این میزان تا ۵‌هزار دستگاه قابل توسعه است.

به این ترتیب علاوه بر در اختیار گذاشتن محصولی با کیفیت، بهتر و به روز در اختیار انبوه‌سازان به تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها نیز دست خواهیم یافت.