طرح استراتژی توسعه صنعتی کشور دو بار به مرحله فینال رسیده است و دو بار توسط دو وزیر برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. روز یکشنبه،‌ وزارت صنایع و معادن متن سند توسعه صنعتی را که تدوین کرده منتشر کرد. نوشته حاضر نگاهی از سراشاره به برخی تفاوت‌ها در مبانی نظری استراتژی فعلی و مقایسه آن با سند قبلی دارد و داوری در این باره که کدام دیدگاه منافع صنعتگران و اقتصاد ایران را تضمین می‌کند را به روزهای بعد واگذار می‌کند. جهان امروز

تدوین کنندگان سند فعلی استراتژی توسعه صنعتی اعتقاد دارند جهان امروز بر پایه منافع قدرت‌های غربی تنظیم شده و منافع کشورهای کمتر توسعه یافته را نابود می‌کند. بنابراین توسعه صنعتی ایران باید از مسیری گذر کند که در چارچوب رفتار جهان امروز قرار نگیرد. استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده در دولت قبل ضمن هشدار به اینکه نباید ساده‌انگار بود، اما اعتقاد داشت جهان امروز منافع عمومی را تضمین می‌کند و ایران می‌تواند از رفتار جهان امروز سود ببرد.

دولت

تدوین‌کنندگان طرح استراتژی توسعه صنعتی اعتقاد عمیق دارند که اگر دولت نظارت، هدایت و سیاستگذاری نکند حتما اقتصاد و صنعت به بیراهه می‌رود و برای دولت نقش هدایتگری قائل است و به همین دلیل دخالت آن را در جایی که صلاح بداند بدون تردید می‌پذیرد. در سند قبلی دخالت دولت در صنعت فقط به سیاستگذاری منحصر شده و اعتقاد داشت که صنعتگران به اندازه لزوم و کافی عقل‌معاش دارند و دولت نباید به هر بهانه‌ای در صنعت دخالت کند.

رقابت

تدوین‌کنندگان فعلی سند استراتژی توسعه صنعتی عنصر رقابت را عامل کامیابی می‌دانند اما اعتقاد دارند باید نظارت عالیه از سوی دولت بر بازار رقابتی اعمال شود و سرمایه‌گذاری افراطی توسط دولت کنترل شود.در سند استراتژی توسعه صنعتی قبلی اعتقاد این بود که رقابت نباید توسط دولت مهار شود و صنعتگران درک این که در کدام رشته صنعتی وارد شده یا از کدام فعالیت خارج شوند را دارند.

آزادسازی تجاری

تدوین‌کنندگان استراتژی توسعه صنعتی اعتقاد دارند آزادسازی تجاری نیز باید کنترل شده باشد و دولت است که حد آن را با تعیین تعرفه‌های وارداتی مشخص می‌کند و اعتقاد دارند که آزادسازی تجاری حتما به نابودی برخی صنایع منجر خواهد شد.تدوین‌کنندگان استراتژی توسعه صنعتی در دولت قبل اما باور داشتند نباید با پول مردم از هر صاحب صنعتی که تنبل، کند ذهن و رانت‌خوار است، حمایت کرد.

گروه صنعت و معدن