صنعت تایر با چالش بزرگ روبه‌رو شده است
صنعت تایر در ایران سابقه زیادی دارد و در دهه 1340 و پس از شروع تولید اتومبیل در ایران رشد را تجربه کرد. این صنعت نیز در دهه 1358 تا 1368 که دوران رکود تاریخ خودرو در ایران است وارد دوران رکود شد.

عکس: منصور نمایشی


در این دهه رکود اما تکنولوژی تولید این صنعت تغییر اساسی یافت و برخی از کشورهای نوظهور صنعتی به این صنعت آمدند. پس از پایان جنگ و به ویژه از سال 1373 که تولید انواع اتومبیل در ایران سرعت و شتاب گرفت تقاضا برای تایر نیز رشد یافت. اما سرعت عرضه به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی تولید تایر و ظرفیت‌های نسبی کم که مقیاس تولید را در مقایسه با رقبا در سطحی پایین نگه می‌داشت موجب شد واردات این محصول شتاب پیدا کند. در حال حاضر 10کارخانه بزرگ تایرسازی داریم که روی هم می‌توانند 221206 تن انواع تایر تولید کنند.
لاستیک کرمان با ۴۵۴۲۶تن بیشترین و لاستیک خوزستان با ۹۶۷تن کمترین ظرفیت تولید را به خود اختصاص داده‌اند. یک آمار منتشر شده نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۴ معادل ۷۶۰۲۵ تن انواع تایر به ارزش ۱۴۲میلیون دلار به بازار داخل وارد شده است. ارزش واردات تایر در فروردین‌ماه امسال حدود ۹میلیون دلار است.
خسرو محمودیان دبیر انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با نشریه تخصصی این تشکل درباره وضعیت امروز این صنعت گفته است: شرایط فعالیت برای صنعتگران ایرانی و خارجی یکسان نیست.
در ایران وحدت رویه در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد و مسائل محیطی به اندازه‌ای دشوار شده‌اند که صنعت تایر بسیار آسیب‌پذیر شده است.


pic1



به طور مثال می‌توان درباره تعرفه واردات صحبت کرد که هیچ تصمیم منسجمی گرفته نشده است. محمودیان ادامه داد: ما ادعا نداریم صنعت تایر بدون عیب است و به ضعف‌های تکنولوژیک آن آگاه هستیم. وی تاکید کرد اگر درباره تعرفه واردات تایر به یک تصمیم منطقی نرسیم، این صنعت با چالش بزرگی مواجه می‌شود. مواد اولیه این صنعت نیز افزایش یافته است و قیمت فرآورده‌های پتروشیمی نیز آینده نامعلومی دارد و البته تا امروز نیز ۱۸درصد افزایش قیمت را شاهد بوده‌ایم.
تولیدکنندگان دوده نیز در قراردادهای امسال قیمت را افزایش داده‌اند.
در حالی که قیمت کائوچوی طبیعی در ۳ ماه چهارم سال ۱۳۸۴ (سی‌اند‌اف) هر کیلو معادل ۹/۱ دلار بود، امسال به ۶/۲ دلار رسیده است. قیمت اکسید روی IT هر کیلوگرم ۱۹۳۰ ریال بود که امسال به ۲۹۵۰۰ ریال افزایش یافته است.
بازرگانان ایرانی خواستار کاهش تعرفه و تولیدکنندگان خواستار افزایش تعرفه واردات هستند و این دولت است که باید بین حمایت از تولید داخلی و واردات تفاوت گذاشته و شرایط را مساعد کند. آمار واردات تایر و تیوب به تفکیک تعرفه‌های مربوطه در سال 1384، به استثنای دوچرخه، موتورسیکلت و هواپیما نیز به شرح زیر است: