معرفی شاگرد اول‌های تولید

گروه صنعت و معدن: معاون اول رئیس‌جمهوری در بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان پاکدشت به کسانی که به سیاه‌نمایی در کشور و مایوس کردن مردم می‌پردازند، پیام داد و اعلام کرد آیه یاس خواندن و منفی صحبت کردن حدی دارد و باید جایی متوقف شود و نباید فضای کشور را تا این میزان سیاه نشان داد و علیه آن تبلیغ منفی کرد.

به گفته اسحاق جهانگیری، در بهترین شرایط اقتصادی نیز برخی از واحدهای تولیدی دچار مشکل می‌شوند، این در حالی است که در این میان عده‌ای به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی گرد مرگ بر سر واحدهای تولیدی پاشیده شده و تولید و کار در کشور رو به موت است. عده‌ای می‌خواهند به مسائلی بپردازند تا ذهن مدیران و جامعه را به سمت مسیر دلخواه خود هدایت کنند اما نباید اجازه بدهیم فضای امید در جامعه از بین برود. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه نباید به بهانه اختلال در برخی از واحدهای تولیدی از شاگرد اول‌های بخش تولید غفلت کرد، گفت: گاهی آنقدر به واحدهای دچار بحران پرداخته می‌شود که فراموش می‌کنیم واحدهای خوب و سرپا را معرفی و مورد حمایت قرار دهیم تا آنها با مشکل مواجه نشوند.

جهانگیری با بیان اینکه عده‌ای آنچنان تبلیغ می‌کنند که کارخانه‌های لوازم خانگی یکی پس از دیگری از بین رفته و یا در آستانه نابودی هستند در حالی که امروز،از واحد تولیدی لوازم خانگی بازدید کردم که نه‌‌تنها با نهایت ظرفیت مشغول کار است بلکه هیچ کالای انباشته شده در انبار نداشته و محصولاتش به کشورهای دیگر صادر می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به آشنایی خود با فضای کار تولیدکنندگان گفت: در طول دوره پنج ساله‌ای که وزیر صنایع و معادن بودم هر سال بخش صنعت رشد دو رقمی داشت اما اگر همان موقع نیز سوال می‌شد که آیا وضعیت صنایع کشور چگونه است، پاسخ می‌دادم درصدی از واحدها مشکل دارند و برخی از آنها نیز تعطیل شده‌اند.

جهانگیری ادامه داد: هر واحد تولیدی و صنعتی ممکن است با بحران روبه‌رو شود اما باید برای ادامه تولید به آن واحد فرصت داد و راه‌حل یافت تا آن واحد صنعتی سرپا شود و ادامه کار دهند.جهانگیری با اشاره به بازدید خود از سه واحد تولیدی در شهرستان پاکدشت و دیدار سرزده دو هفته پیش خود از دو واحد صنعتی دیگر در غرب تهران گفت: این واحدها با رونق و نشاط فعالیت داشتند به‌طوری که از واحدی بازدید کردم که به ۲۳ کشور نظیر کانادا، انگلیس و منطقه خاورمیانه کالا صادر می‌کند و باید دست این تولیدکنندگان را بوسید که افتخار کشور و ملت هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مدیری در دولت وجود داشته باشد که نخواهد مشکل چنین واحدهای تولیدی را حل کند حتما به ناحق در آن جایگاه قرار گرفته و کسی که به او مسوولیت داده انتخاب درستی نکرده است چراکه ما مسوولیم نباید از حال این واحدها غفلت کنیم و ما مسوولیت گرفته‌ایم تا مسائل پیش‌روی تولیدکنندگان را برطرف کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه مدیریت در واحدهای تولیدی و کشور حرف اول را می‌زند گفت: هرکس به دنبال بدنام و بی‌اعتبار کردن مدیران کشور است راه اشتباه می‌رود. سرمایه انسانی مهم‌ترین عنصر در ارتقای یک واحد تولیدی و سازمان است و باید از این سرمایه حفاظت شود. معاون اول رئیس‌جمهوری درعین حال نحوه مدیریت بنگاه‌ها را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیران باید آگاه به مسائل زمان، بازار،‌دنیا، منطقه و داخل کشور باشند و رابطه خود را با نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی به خوبی تنظیم کنند تا بنگاه موفقی داشته باشند.

جهانگیری در ادامه حمایت دولت از بنگاه‌هایی را که به‌طور ناخواسته در سال‌های اخیر دچار مشکل شدند را وظیفه دولت دانست و گفت: از طرف ما مسوولان بی‌تفاوت بودن نسبت به وضعیت این بنگاه‌ها پذیرفته شده نیست، دولت دلسوز بنگاه‌های اقتصادی است و به آنها کمک خواهد کرد تا مشکلاتشان را برطرف کنند که این سیاست حرف اقتصاد مقاومتی نیز هست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از موضوع قاچاق بعنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زننده به واحدهای تولید داخلی یاد کرد و گفت: چرا در حالی که همه کشور از بالا تا پایین از قاچاق می‌نالند به دلیل بی در و پیکر بودن مرزهای کشور قاچاق وجود دارد. چرا باید در بوشهر یک خانم بی‌سواد بتواند چند دستگاه خودرو لوکس پورشه وارد کند؟ باید دولت و ملت اراده واحد داشته باشند برای اینکه از قاچاق جلوگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: ما در این موضوع جدی هستیم و از کسانی که اطلاع دارند و در این مسیر می‌توانند کمک کنند یاری می‌خواهیم تا موضوع قاچاق از پرونده جمهوری اسلامی ایران مرتفع شود. جهانگیری ضرورت اعمال مدیریت در واردات کشور را یادآور شد و گفت: نباید و نمی‌توان به خاطر ژست عضویت در سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که تولید داخلی ضربه بخورد.

این در حالی است که هر کشوری که عضو این سازمان شود می‌تواند فرصت برای تطبیق شرایط اقتصادی خود با شرایط سازمان تجارت جهانی داشته باشد. هرچند امروز تعرفه‌های کشور تعرفه‌های بالایی نیست. وی افزود: امروز در این جا به واحدهای تولیدکننده در این شهرک صنعتی و کل کشور این پیام را ابلاغ می‌کنم که شما با دولت در یک جهت واحد قرار دارید تا خط تولید کشور با نشاط و رونق حرکت کند. در این راه نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی همه مساعی خود را به کار خواهند گرفت تا شرایط برای حضور با شتاب و شاداب صنعت کشور فراهم شود.

بازگرداندن رونق به واحدهای تولیدی

وی در ادامه در جمع خبرنگاران افزود: بعضی واحدها با مشکل نقدینگی یا واردات کالا روبه‌رو هستند که نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدید از طرف دولت است تا از تولید داخلی محافظت شود. جهانگیری در ادامه افزود: در بازدیدی که از این سه کارخانه صورت گرفت مشخص شد که خوشبختانه هر کدام از این سه واحدی که مورد بازدید قرار گرفتند ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیروی فعال دارند و تولید خود را با قوت ادامه می‌دهند. وی با اشاره به اینکه بیش از هزار واحد صنعتی در منطقه پاکدشت قرار دارد هدف اصلی خود از این سفر را قرار گرفتن در جریان وضعیت واحدهای صنعتی دانست.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش اظهار کرد: در سال ۹۳ معادل ۳۴۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ نیز ۴۱۷ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی سرمایه در گردش به واحدهای مختلف اختصاص یافته که ۳۰ درصد آن در بخش صنعت بوده است. جهانگیری با تاکید بر اینکه این سیاست ادامه خواهد یافت و بانک‌ها باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کنند، گفت: تلاش می‌کنیم تا همه واحدهای دارای پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصد تکمیل شوند و در برنامه‌ریزی‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی حمایت‌های ویژه‌ای از واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند یا نیازمند حمایت هستند و حتی واحدهایی که تولید خوبی دارند، انجام شده است.

در این خصوص نیز دولت در سال جاری طرح بازگرداندن رونق به واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داد و براساس این طرح مقرر شد تا با تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند بتوانند مشکل این واحدها را برطرف کنند. براساس این طرح تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی با توجه به اینکه متقاضی دارای واحد کوچک یا متوسط است، اختصاص خواهد یافت. طرحی که با اجرای آن شاهد اتمام پروژه‌های نیمه تمام خواهیم بود که این امر رونق واحدهای تولیدی را به همراه خواهد داشت.

همچنان راه طولانی در پیش داریم

در این بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه باید بخش‌های پیشران اقتصاد مورد حمایت لازم از سوی بانک‌ها قرار بگیرند، گفت: علاوه بر بخش‌های پیشران بخش تولید نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست با مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه تولید، ایجاد خلاقیت و نوآوری افزود: خوشبختانه در بازدیدهای انجام شده امروز شاهد رونق تولید و پویایی در فعالیت‌ها هستیم؛ اما همچنان راه طولانی در پیش داریم. وی با بیان اینکه کشور به تلاش و کار هرچه بیشتر نیاز دارد، تصریح کرد: باید سعی کنیم تا مسیر را برای پیمودن هرچه سریع‌تر این راه هموارسازیم و مسائل و مشکلات پیش پای آن را برداشته تا تولید بیش از پیش فعال شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: براین اساس ۹ مورد از ۲۴ مورد مطرح شده به‌طور مستقیم به این بخش از اقتصاد کشور تعلق دارد که تلاش می‌کنیم بر همین اساس مباحث درون‌زایی و برون‌‌نگری، اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد تسهیلات، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش تولید اشتغال و بهره‌وری و کاهش شدت انرژی را که از جمله محورهای آن است، بتوانیم مورد توجه بیشتر قرار دهیم. وی جدیت در حل مسائل و پیگیری امور را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر مصمم باشیم تا به رونق دست یابیم باید با جدیت فعالیت‌ها را تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنیم.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه صنعتی کردن کشور باید حرف همه صنعتگران باشد، اظهار کرد: تا کشور صنعتی نشود نه دانشگاه‌ها هدفمند خواهند شد و نه می‌توان به توسعه روزافزون چشم امید داشت که در این بین فعالان اقتصادی باید به کمک تولید بیایند. وی با بیان اینکه از سوی دیگر، مردم باید این اقتدار روانی و فکری را داشته باشند که کالای داخلی نسبت به کالای خارجی ترجیح داده و با خرید آن از تولیدات داخلی حمایت کنند، افزود: اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.وی افزود: بهبود فضای کسب و کار باید همواره مدنظر قرار گیرد که دولت در این راستا دغدغه‌های خود را دارد و به دنبال فعال کردن هر چه بیشتر آن خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود حضور پررنگ‌تر نظام بانکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بخش‌های پیشران اقتصاد مورد حمایت لازم از سوی بانک‌ها قرار بگیرند و در این بین بخش تولید نیز مورد توجه بیشتری قرار داشته باشد؛ چراکه اگر تولید فعال شود به‌دنبال آن خدماتی فعال شده که این مهم به افزایش اشتغال‌زایی کمک خواهد کرد. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ما برای امسال خوش‌بین هستیم تا بتوانیم صنعت را رشد دهیم که این امر باید ابتدا از خودمان شروع و با تلاش همه صنعتگران گسترش یابد. وی قانون مالیات‌ها را که از ابتدای سال جاری اجرایی شده است، مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد:‌ ترتیب لازم برای حل مشکلات واحدهای تولیدی در آن دیده شده است.