موانع تولید و صادرات صنعت لوله و اتصالات

بنابراین شناخت شرکت‌های با‌سابقه که بخش زیادی از بازار را در اختیار دارند، بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه امروزه شرکت‌های توانمندی در این عرصه فعال هستند که توانایی صادرات به کشورهای همسایه را دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به گروه تولیدی «یزد بسپار» اشاره کرد که با هدف تولید لوله و اتصالات پلیمری، درسال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید. این گروه بیش از ۱۵۸ نوع لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن جهت آب آشامیدنی و بیش از ۱۳۱ نوع  لوله و اتصالات سه‌لایه فاضلابی با ترکیب خاص، کندسوز و کم صدا و بیش از ۱۴۱ نوع لوله واتصالات پنج لایه تولید می‌کند که تمامی ‌آنها براساس استاندارد DIN آلمان و استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند که از نظر کیفیت و ضریب اطمینان، توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند.

 هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم

مدیرعامل شرکت «یزد بسپار» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: علاوه بر افزایش هزینه‌ها در بخش نیروی کار، مالیات‌ها و ... مواد اولیه در سال جدید نسبت به سال گذشته حدود ۸درصد گران‌تر شده است، اما با توجه به رکود ناشی از کاهش ساخت و سازها و همچنین بازار رقابتی لوله و اتصالات هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نکرده‌ایم. محمدتقی شهوازیان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا، فروش محصولات ما تا ۵۰درصد کاهش یافته است، افزود: با وجود اینکه استاندارد لوله و اتصالات در کشور تدوین شده و مبنای تولید قرار گرفته است، اما برخی از تولیدکنندگان که با اصطلاح «زیر پله‌ای» از آنها یاد می‌شود، استاندارد را رعایت نمی‌کنند و از طرفی نپرداختن مالیات هم مزید بر علت شده تا به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به شرکت‌های شاخص داشته باشند. در چنین شرایطی خریداران ناآگاه از این شرکت‌ها خرید می‌کنند و همین امر ضربه بزرگی به تولید است.

 فقدان نظارت مستمر بر لوله و اتصالات

شهوازیان ادامه می‌دهد: متاسفانه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی نظارت درست و مستمری بر تولید ندارد و در بهترین حالت می‌توان گفت دلشان به حال تولید نمی‌سوزد. این در حالی است که در این خصوص قوانین بسیار خوبی داریم، اما متاسفانه هر مسوولی بنا به سلیقه خودش رفتار می‌کند.

انجمن لوله و اتصالات به عنوان یکی از بزرگ ترین انجمن‌های صنعت ساختمان تا چه اندازه می‌تواند به عنوان بازوی کمکی سازمان استاندارد عمل کند؟ مدیر عامل یزد بسپار در این خصوص می‌گوید: انجمن لوله و اتصالات به تنهایی قدرت اجرایی ندارد و بارها این مساله را عنوان کرده و خواستار کمک به سازمان استاندارد برای نظارت بر تولیدات این بخش شده است اما متاسفانه این سازمان دست رد به سینه انجمن می‌زند. با این وجود سازمان استاندارد در استان‌های مختلف هم متفاوت عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون واردات لوله و اتصالات ممنوع شده است، تصریح می‌کند: در گذشته که واردات لوله و اتصالات به کشور انجام می‌شد، به خاطر کیفیت بالای تولیدات ایرانی و  قیمت بسیار ارزان‌تر، عملا  واردات توجیه اقتصادی نداشت. امروزه تقریبا ۲۴۰ تولید کننده لوله و اتصالات در کشور فعال هستند که از این میزان بیش از ۷۰ شرکت، صاحبنام هستند و با کیفیت بالایی در بازار حضور دارند. ضمن اینکه علاوه بر بی نیازی بازار از برندهای خارجی، بسیاری از شرکت‌های ایرانی قادر هستند در مقاصد صادراتی با اروپایی‌ها رقابت کنند.

 چرا تولیدکننده باید «ارزش افزوده» پرداخت کند؟!

این تولید کننده با انتقاد از مالیات‌هایی که از تولید کننده گرفته می‌شود، تصریح می‌کند: متاسفانه مالیات‌ها منصفانه نیست و هر اندازه شرکت‌ها شفاف‌تر عمل می‌کنند، بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند در حالی که برخی شرکت‌ها هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌پردازند. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل مالیاتی مربوط به ارزش افزوده است؛ این مالیات طبق قانون باید از مصرف‌کننده گرفته شود، اما امروزه توسط تولید کننده پرداخت می‌شود و با توجه به وضعیت رکود امکان گرفتن این مالیات از مصرف‌کننده وجود ندارد. بنابراین اعتقاد دارم نه تنها این مالیات‌ها عادلانه نیست که ظالمانه است.

شهوازیان با اشاره به اینکه قوانین موجود مانع تولید است، می‌افزاید: تامین اجتماعی سال‌ها است دچار مشکل مالی است و بدهی بالایی دارد. بنابراین به نسبت پولی که از شرکت‌ها دریافت می‌کند، قادر نیست خدمات ارائه کند. معتقدم قوانین بسیار خوبی در این بخش داریم که عملیاتی نمی‌شود. حتی متاسفانه در ادارات کار  و زمانی که دعاوی حقوقی بین کارگر و کارفرما اتفاق می‌افتد، کاملا حق را به کارگر می‌دهند چون این تصور غلط شکل گرفته که کارگر مظلوم و کارفرما ظالم است.

 سفارتخانه‌ها مسیر صادرات را هموار کنند

مدیرعامل یزد بسپار در مورد صادرات محصولات تولیدی لوله و اتصالات می‌گوید: در کشور ما مقوله صادرات به سیاست گره خورده است و با وجود این ما حتی با کشورهایی که رابطه بسیار خوبی داریم هم نتوانسته‌ایم، ارتباطات اقتصادی ایجاد کنیم. سفارتخانه‌های ما به راحتی می‌توانند راه را برای صادرکنندگان هموار کنند، اما متاسفانه بر خلاف بسیاری از کشورها صرفا جنبه سیاسی را دنبال می‌کنند.

وی به مشکلات تولید در کشور اشاره می‌کند و معتقد است: یکی از عمده‌ترین مشکلات در بخش تولید، سود بانکی بسیار بالای نظام بانکی است که عملا تولیدکننده‌ها را به ورشکستگی می‌کشاند. علت این سودهای بالا را هم باید در پرداخت سودهای بالا به سپرده‌گذاران جست‌وجو کرد که  کاملا در تضاد با نقش حمایتی بانک‌ها از تولید است. مشکل بنیادین دیگر وجود رانت برای برخی از شرکت‌هاست که رقابت‌پذیری را با مشکل مواجه کرده است.