به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، دو کاندیدای «بی ان تی ۱۶۲ بی ۱ » و «بی ان تی ۱۶۲ بی ۲» دو نمونه از جدی‌ترین و پیشرفته‌ترین چهار واکسن نهایی است که در ایالات‌متحده و آلمان در حال بررسی‌های آزمایشی هستند.

به دنبال انتشار این خبر بود که ارزش سهام شرکت فایزر با رشد 2 درصدی و نیز ارزش بیو‌ان‌تک نیز با رشد 6 درصدی مواجه شد. پیش‌تر در همین ماه، این دو شرکت اعلام کرده بودند نمونه واکسن بی‌ان‌تی‌162 بی 1 پتانسیل‌هایی را در مقابله با ویروس کرونا از خود نشان داده است و نیز توسط بیمارانی که آن را دریافت کرده‌اند، تحمل‌پذیری مناسبی مشاهده شده است. این دو شرکت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند اطلاعات اولیه از واکسن یاد شده قرار است در ماه جولای و توسط شرکت آلمانی منتشر شود.

اگر مطالعات و آزمایش‌های مربوط به این واکسن با موفقیت طی شوند و بتوانند از سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده مجوزهای نظارتی لازم را دریافت کنند، به گفته دو شرکت انتظار می‌رود تعداد 100 میلیون دوز از این واکسن‌ها را تا پایان سال جاری میلادی تولید کنند و احتمالا تعداد 2/ 1 میلیارد دوز دیگر نیز تا پایان سال 2021 به تولید می‌رسند. 

دو شرکت مزبور تصریح کردند انتظار دارند مراحل نهایی آزمایش‌های خود را با تعداد 30 هزار نفر داوطلب و در صورت دریافت مجوز، از روزهای آتی ماه جاری آغاز کنند.

پیش از این نیز چند شرکت دیگر اعلام کرده بودند به موفقیت‌های چشمگیری در ساخت واکسن برای کرونا رسیده‌اند و در آستانه ورود به مرحله نهایی آزمایش این واکسن‌ها قرار دارند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هم‌اکنون بیش از 100 واکسن در سراسر جهان در مراحل مختلف توسعه قرار دارند و 17 مورد از آنها هم‌اکنون در مراحل آزمایشی هستند.