آخرین خبر درباره وضعیت سهام عدالت فوت شدگان

رئیس هیئت مدیره کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از آزادسازی، سهام فوت شدگان که تاکنون به ۳میلیون نفر رسیده اند،جهت انتقال به وراث بلاتکلیف باقی‌مانده است.

حسین امینی خواه رئیس هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت در نشستی خبری که امروز چهارشنبه (۲۸ مهرماه) برگزار شد، در خصوص جاماندگان سهام عدالت گفت: در حال حاضر ۲ میلیون نفر مشمول قطعی دریافت سهام عدالت، وجود دارند که اطلاعات آن‌ها در سرور شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی به ثبت رسیده و برگه سهام عدالت در دست دارند اما در سامانه نهایی بانک اطلاعات سازمان خصوصی سازی، مشخصات آن‌ها وجود ندارد. دلیل آن نیز، خطاهای نرم افزاری سرور مرکزی دبیرخانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی اعلام شده که طبق آن، اطلاعات این افراد به دلیل نقض فنی از بین رفته است.

وی ادامه داد: لذا این گروه چون از قبل مشمول شناخته شده بودند، در اولویت جاماندگان قرار دارند. مراحلی که این دسته از افراد باید طی کنند ابتدا شناسایی، صدور برگه خام سهام عدالت، دعوت نامه دریافت سهام عدالت و ثبت در نرم افزار ثبت نام سهام عدالت در شرکت‌های سهام عدالت شهرستانی است. در نهایت پس از طی این مراحل، کارت سهام عدالت صادر و اطلاعات ثبت شده آن‌ها از سرور شرکت‌های شهرستانی سهام عدالت به سرور مرکزی سهام عدالت منتقل خواهد شد.

وی افزود: نکته حائز توجه این است که به دلیل شیطنت‌های رئیس وقت سازمان خصوصی سازی، قصد داشتند نقش تعاونی‌های سهام عدالت در این موضوع را کمرنگ کنند؛ لذا با طراحی یک سامانه، اطلاعات سالمی که از مشمولین داشتند، وارد آن سامانه کردند و جلوی فرصت تصحیح نقص اطلاعات این افراد را گرفتند.

امینی خواه بیان کرد: مادامی که سهام عدالت با تشکل مردمی خود که شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت است و همچنین با تجمیع آرا، نتواند در مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر شرکت کند، پراکندگی آرا موجب خواهد شد که مدیرانی از جانب مردم روی کار نباشند. پیشنهاد ما این است که افراد روش مستقیم که هنوز عضو شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت هستند، رأی آن‌ها نیز در قالب این شرکت‌ها تجمیع شود تا پس از تشکیل کرسی، یک نماینده واقعی بتواند از حقوق آن‌ها دفاع کند. چرا که ۱۹ میلیون سهامدار روش مستقیم، قطعاً نمی‌توانند اراء خود را تجمیع و تبدیل به کرسی مدیریتی کنند.

مراحل پیش روی جاماندگان سهام عدالت/بلاتکلیفی سهام عدالت فوت شدگان

اعطای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق توسعه بازار

رئیس هیئت عامل کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت در ادامه اعلام کرد: مبلغی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی جهت بازار گردانی پرتفوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی با مصوبه شورای عالی بورس، در اختیار صندوق توسعه و تثبیت بازار قرار گرفت تا بتواند تعادل بازار را در پرتفوی سهام عدالت کنترل کند. اما متأسفانه تا به امروز این صندوق به تکلیف قانونی خود عمل نکرده و موجب ریزش شدید ارزش روز پرتفوی شرکت‌های استانی شده است. علاوه بر این که عوامل این موضوع نسبت به این جریان باید پاسخگو باشند، مسئولین دولت جدید هم باید نظارت و پیگیری لازم را اعمال کنند.

امینی خواه با اشاره به نقش سهام عدالت در اقتصاد کشور اظهار کرد: طرح سهام عدالت بزرگترین فرصت برای مشارکت مردم و تحقق بخش تعاون در اقتصاد کشور است که اگر در دولت جدید به آن توجه شود، قطعاً موجب رشد پتانسیل تعاونی‌ها و نقش آن در اقتصاد خواهد شد. در حال حاضر ۳۵۲ شرکت تعاونی شهرستانی سهام عدالت، به صورت بالقوه پایگاه‌های مردمی توانمندی در نقاط مختلف کشور هستند که از این ظرفیت جهت استفاده در سهم تعاونی در اقتصاد کشور نباید غافل شد. لذا اگر سهام عدالت بخواهد به ریل اصلی خود برگردد، لازمه اش ایفای نقش تعاونی‌های شهرستانی است.

بلاتکلیفی سهام فوت شدگان

وی در پایان در خصوص سهام فوت شدگان اظهار کرد: متأسفانه هنوز پس از گذشت یک سال و نیم از آزادسازی، سهام فوت شدگان که تا کنون به ۳ میلیون نفر رسیده اند، جهت انتقال به وراث بلاتکلیف باقی‌مانده است. این در حالی است که از سال ۹۵ تا اردیبهشت ۹۹، سهام فوتی‌ها توسط نرم افزاری که با پول سهام عدالت توسط سازمان خصوصی سازی تهیه شده بود، به وراث انتقال پیدا می‌کرد. اما اکنون این سرمایه راکد مانده و وراث به سهام عدالت و حتی سود سالانه آن، دسترسی ندارند و مشخص نیست چه کسانی از خواب این سرمایه بهره مند می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.