ماجرای بدهی بانک مرکزی به دولت از زبان نوبخت

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگویی که در کلاب هاوس برگزار شد، درمورد بودجه ریزی بر مبنای عملکرد توضیح داد: نکته مثبت بودجه ریزی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بودجه دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عملکرد بود که در پیوست شماره چهار قانون نیز ذکر شده است.

وی ادامه داد: خدماتی که دستگاه‌ها دارند به فعالیت تبدیل شده و برای فعالیت‌ها قیمت تمام شده تعیین و بررسی کردیم و به مجلس ارائه شد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد باید اهداف مورد نظر نیز احصا و بعد پول پرداخت شود. البته بخش بزرگی از بودجه به پرداخت حقوق و دستمزد اختصاص دارد که چه دستگاه عملکرد متناسب داشته باشد چه نداشته باشد، باید پرداخت شود.

نوبخت در ادامه در مورد جزییات یارانه‌های پیدا و پنهان توضیح داد: اولین محوری که در اصلاح ساختار بودجه تعیین شد، شناسایی همه یارانه‌های پیدا و پنهان بود که ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان احصا کردیم و به شورای عالی اقتصاد هم میزان مالیاتی که به دلیل معافیت دچار کمبود می‌شود نیز ارائه شد.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از مالیات‌ها که به صورت قانونی معاف هستند از این امتیاز استفاده می‌کنند.

*آخرین وضعیت دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درمورد آخرین‌ وضعیت دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: این لایحه در سازمان برنامه و بودجه درحال نهایی شدن است و احتمالا در هفته جاری یا نهایتا اوایل هفته آینده به دولت می‌رود و تلاش می‌شود قبل از اتمام کار دولت، به صورت قانون از مجلس تحویل بگیریم.

*ماجرای بدهی بانک مرکزی به دولت


نوبخت در پاسخ به سوال ایسنا درمورد ماجرای بدهی بانک مرکزی به دولت گفت: رقم قابل توجهی از درآمدهای مورد نیاز مخصوصا برای هدفمندسازی یارانه‌ها از محل صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت نفت اعلام می‌کند که چقدر ارز ناشی از صادرات فراورده‌های نفتی به حساب بانک مرکزی واریز شده است و بانک مرکزی باید آن را تسعیر به ریال کرده و به حساب خزانه واریز کند اما به دلیل شرایط تحریم، بانک مرکزی به حساب خود دسترسی ندارد.

البته اگر تلاش نشود بین ما و دکتر همتی اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می‌شود که برای پرداخت یارانه‌ها و ... به حساب بانک مرکزی واریز می‎شود. مشکلی که دکتر همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی‌شوند این رقم را تبدیل به ریال کنند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی‌توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می‌برد.

نوبخت افزود: برای خرید واکسن باید رقم قابل توجهی پرداخت میشد و دنبال این بودیم که ۱.۲ میلیارد دلار تسعیر شود. اینکه دولت به بانک مرکزی بدهکار است، بی اساس بوده و آقای همتی هم این موضوع را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس در تبصره پنج قانونی تصویب کرد که بر اساس آن افرادی که به بانک بدهی و از دولت طلب دارند، دولت بدهی آن‌ها را به بانک تقبل کند و به بانک بدهکار شود. این اقدام در سال ۱۳۹۸ هم انجام شد و در ردیف مطالبات بانک مرکزی از دولت نشست و از بانک مرکزی استقراض نکردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت از بانک مرکزی طلب‌کار است، گفت: اما این به معنی این نیست که بانک مرکزی استنکاف می‌کند اما توانایی پرداخت ندارد.

*سهم نفت از بودجه

نوبخت درمورد سهم نفت و فراورده‌های نفتی از بودجه توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ سهم نفت و فراورده‌های نفتی حدود ۶درصد و سهم نفت و میعانات دو درصد بود و میزان درامد ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به چند میلیارد دلار تقلبل پیدا کرد.

*استقراض از بانک مرکزی برای حقوق نیروهای مسلح کذب محض است

وی در ادامه درمورد اینکه گفته می‌شود دولت برای حقوق نیروهای مسلح از بانک مرکزی استقراض کرده است، توضیح داد: این حرف کذب محض است. کسری نیروهای مسلح از صندوق توسعه دو میلیارد یورو است که کم‌تر از ۴۰ درصد آن را دریافت کردند.

*دستکاری در بودجه بحث داخلی مجلس است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درمورد اینکه گفته می‌شود مجلس بودجه را دستکاری کرده است، گفت: رابطه سازمان با بودجه از ۲۹اسفند قطع شد و تنها بخش متفاوت بخشی از جداول بود که اواسط فروردین به دولت ابلاغ اما رد شد و دوباره توسط رئیس قوه مقننه به رئیس جمهور ابلاغ شد. اما اینکه ارقام تغییر کرد یا خیر، بحث داخلی مجلس است.

*جزییات تامین مالی دولت از بورس

نوبخت در ادامه با بیان اینکه دولت از بورس به شیوه‌ای که به این بازار اسیب وارد نشود، تامین مالی کرد، توضیح داد: دولت به دو روش با بازار سرمایه در ارتباط است. نخست انتشار اوراق بود که  دولت همیشه متعهد بوده است.

وی ادامه داد: رابطه دیگر زمانی بود که شاخص بورس به شدت افزایش پیدا کرد و در آن زمان همه متخصصان به دولت پیشنهاد کردند برای گرفتن التهاب بازار، سهام خود را در بازار عرضه کند که اینکار انجام شد و ۳۴ هزار میلیارد تومان عرضه کرد تا جلوی رشد سریع شاخص گرفته شود.

*مطلقا برای ریاست جمهوری کاندید نمی‌شوم

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که به احتمالا کاندیداتوری وی اشاره داشت، گفت: مطلقا کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‎ام را هم تدوین کرده‎ام.

*کجای بودجه زمین سوخته است؟

نوبخت در ادامه در پاسخ به اینکه دولت فعلی زمین سوخته را تحویل دولت بعدی می‌دهد، گفت: آیا منظور زیربناهایی است که ایجاد کرده‌ایم یا آزادراه‌ و نیروگاه‌هایی است که ساخته‌ایم؟ یا پروژه‌هایی که هر هفته توسط رئیس جمهور رونمایی می‌شود زمین سوخته است؟ هموار کردن نارضایتی کارمند و بازنشستگان در شرایط تحریم زمین سوخته است یا افتتاح طرح‌های عمرانی در شرایطی که دشمن فکر می‌کرد ما را زمین می‌زند زمین سوخته است؟!

 *نمی‌توان از راه افزایش قیمت، مصرف انرژی را کنترل کرد

وی درمورد کنترل مصرف انرژی گفت: ظرفیت اقتصادی کشور این نیست که از راه اصلاح قیمت انرژی مصرف را کنترل کنیم. در دو سال گذشته با حذف بخشی از یارانه بنزین قصد داشتیم مصرف را اصلاح کنیم که شاهد ناشکیبایی اجتماعی بودیم که باعث شد اصلاح متوقف شود.

*سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات ارقام جداول لایحه بودجه بود؟

نوبخت در پاسخ به این سوال که  ایا سازمان در جریان تغییرات بودجه بود یا خیر توضیح داد: لایحه بودجه ١۴٠٠ بالغ بر ٨۵۴ هزار میلیارد بود که مجلس آن را به بیش از ١٢٠٠ میلیارد افزایش داد؛ مبالغی که در مجلس افزوده شد را در ردیف‎های مختلف افزودند؛ به برخی دستگاهها بیشتر و به برخی کمتر. ١٠٠ صفحه مجموعه این تغییرات است که به دولت ابلاغ شد. در اینکه به چه دستگاهی بیشتر یا کمتر دادند دخالتی نداشتیم و هرچه را که به دولت ابلاغ شده است، اجرایی می کنیم.

همچنین حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در این مورد گفت: مجلس در آخرین جلسه علنی خود، به هیات رئیسه تفویض اختیار کرد تا جداول را بررسی کند. اینکه هیات رئیسه این حق تفویض شده نمایندگان را چگونه رعایت کرد، ما بی اطلاعیم. ما صرفا می توانیم از لایحه بودجه دفاع کنیم و نمی توانیم بگوییم که چرا حقتان را تفویض کردید. پس از آن هم ما فقط قانونی که ابلاغ شده را اجرا می کنیم. اینکه منویات نمایندگان را هیات رئیسه بررسی کرد یا نه، در حیطه اختیارات ما نیست و به آن ورود نمی کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.