حجت‌الاسلام مصطفی درایتی درباره اظهارات آیت‌الله محمد یزدی و پاسخ آملی لاریجانی  علیه یکیدگر گفت: این موضوع عجیبی نیست، اینکه تصور کنیم این شخصیت‌ها همیشه چه به جا و چه نا به جا باید از کار یکدیگر تعریف کنند و نباید انتقادی کنند نه در گذشته اینطور بوده و نه به مصلحت است، در نتیجه از این جهت امر جدیدی نیست.

مشاور رئیس دولت اصلاحات که با ایلنا گفتگو کرده، تاکید کرد: آنچه مطرح است این است که گاهی لحن صحبت متفاوت است. لحنی که انسان در انتقاد به کار می‌گیرد اهمیتی دارد که از چشم جامعه هم دور نیست. بعد از آن موضوعی که درباره آن صحبت می‌شود، اهمیت دارد. در این‌جا هم حساسیت‌هایی وجود دارد که به صورت معمول موضوعی را که انتقاد می‌کنند بررسی شود که جا و زمانش هست یا نیست. سپس این موضوع هم اهمیت دارد که آیا آن فردی که انتقاد می‌کند جایگاه آن انتقاد را دارد یا خیر.

این عضو حزب اتحاد ملت با بیان اینکه بخشی از صحبت‌های آقای یزدی به انتقاد از دیگران برمی‌گشت و نه خود آقای لاریجانی، اظهار کرد: ایشان برای مرجعیت تعیین تکلیف می‌کرد که طبیعتا هیچ‌کس برای ایشان چنین جایگاهی را در حوزه قائل نیست و بعد ممکن است مورد انتقاد دیگران قرار بگیرد. این نوع صحبت کردن و تعیین تکلیف برای دیگران در شأن هرکسی نیست که بخواهد اینگونه صحبت کند و مراجع اینطور حرف نمی‌زنند. اینگونه مسائل گاهی ممکن است عکس‌العمل‌هایی منفی داشته باشد که طبیعتا باید احتیاط بیشتری کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که ریشه اینگونه اختلافات را در چه مسائلی می‌توان جست‌وجو کرد و چگونه می‌توان از بروز موارد اینچنینی جلوگیری کرد؟، گفت: مشترکات زیادی در این دو شخصیت وجود دارد، هردو عضو شورای نگهبان هستند و هردو به مدت  سال رئیس دستگاه قضا بودند و حال بحث‌هایی مطرح شده است. اینگونه صحبت‌ها در فضای اینچنینی از نظر برخورد اجتماعی این است که تعبیر جامعه این است که این‌ها با یکدیگر دعوای قدرت دارند.

درایتی با بیان اینکه دعوا مفید نیست، عنوان کرد: حتی گاهی برخی اختلافات هست که به بالا بردن سطح آگاهی جامعه کمک می‌کند که آن اختلاف اشکالی ندارد اما بعضی اختلافات اینچنینی که به وجود می‌آید متاسفانه تخریب‌هایی را ایجاد می‌کند که یقینا مفید نیست. هر دوی این بزرگواران در قدرت بوده و الان هم هستند و جایگاهشان هم تقریبا یک جایگاه مشترک می‌شود یعنی یک توازن بین‌شان وجود دارد اگرچه از نظر سن تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی ابراز کرد: آغاز کننده این ماجرا آقای یزدی بوده است، طبیعتا باید حق دهیم که طرف مقابل از خودش دفاع کند و پاسخ دهد. بالاخره در دعوا هم حلوا پخش نمی‌کنند. آقایان باید خودداری بیشتری کنند. البته به نظر می‌رسد آقای یزدی سطح تحمل خیلی محدودی پیدا کرده است. با توجه به اینکه سن‌شان هم بالا رفته بهتر است که کمتر اظهارنظر کنند که در این صورت فکر می‌کنم مصونیت بیشتری خواهند داشت.

مشاور رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: ممکن است در هر جایی اشکالات و خطایی باشد اما شکل گفتن و فردی که می‌گوید خیلی مهم است. این موارد ممکن است مسائلی را درست کند که به نفع نیست. این دعوایی که آقای یزدی شروع کرده هم که با ما نیست که بگوییم از همان اول موضع مناسبی با آقای یزدی نداشتیم بلکه آقای آملی لاریجانی از همفکران خود ایشان است. اگر عده دیگری هم حرف‌ و حدیث‌هایی که راجع به آقای یزدی مطرح بوده و هنوز هم هست را طرح کنند شاید به مصلحت ایشان هم نباشد.

این عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: اگر بنا است صحبتی می‌شد باید همان زمانی که ایشان سر کار بود و این اتفاقات در حال رخ دادن بود و ایشان هم به عینه یا می‌دانست یا دیده‌ بود، گفته می‌شد. از جمله صحبت مدرسه‌ای که می‌کند شاید فاصله‌اش تا منزل ایشان بیست متر هم نباشد. اما گفتن آن در این زمان و طرح این مسائل چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند؟ فقط اتفاقی را ایجاد می‌کند که بزرگانی که اینقدر ادعا داشتند که چنین و چنان کنند این شده عاقبت‌شان. 

درایتی گفت: به نظر من این موضوع حل می‌شود چون هردو متوجه می‌شوند که به نفعشان نیست. اگر شخص دیگری غیر از آقای یزدی به آقای لاریجانی انتقاد می‌کرد که تشابهات زیادی هم از این جهات به یکدیگر نداشتند شاید پذیرشش برای جامعه بیشتر بود ولی طرح این مسائل از طرف آقای یزدی شاید عکس‌العمل منفی‌اش برای خود ایشان بیشتر از آقای لاریجانی باشد.

حواشی امروز آملی لاریجانی بعد از ۱۰ سال در رابطه با رئیسی هم رخ می‌دهد

حسن نوروزی نیز درباره هجمه‌های موجود علیه رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: به نظر ما آیت‌الله لاریجانی به اندازه توانش وظیفه خود را انجام داد. توان ایشان همان میزانی بود که در آن چند سال به نمایش گذاشته شد و به سهم خود موفق بودند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: هر مسئولی ممکن است زیر مجموعه‌اش خطایی داشته باشد اما به ایشان ربطی ندارد. به هرحال آقایان طبری و کهزادی افرادی هستند که ممکن است خطایی داشته‌اند که دستگیر شدند و محاکمه می‌شوند، اگر تبرئه شوند که فبها و اگر محکوم شوند باید توجه کنیم که همین اشخاص محکوم می‌شوند نه رئیس پیشین قوه قضائیه. اینکه ما شخصیت آیت‌الله لاریجانی را زیر سوال ببریم و این موارد را منتسب به ایشان کنیم، درست نیست.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در واکنش به این سوال که انتقادات علیه آقای آملی لاریجانی حتی توسط برخی اصولگرایان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد این کارها درست نیست. به هرحال ایشان زحمت کشیده و شخصیت برجسته‌ای است.

وی با اشاره به بحث افراد دیگری که در این ماجرا مطرح است، گفت: به هرحال هرکسی که در رأس قوه قضائیه قرار می‌گیرد باید بداند ممکن است افرادی که (آنجا) کار می‌کنند مشکلاتی داشته باشند چراکه دستگاه عریض و طویلی است و این دلیلی نیست که ما آن شخص (رئیس قوه قضائیه)‌ را زیر سوال ببریم. این زیر سوال بردن را شرعا جایز نمی‌دانم چراکه بین ایشان و افرادی که خطا داشتند فرق است.

 

نوروزی اظهار داشت: طبیعتا این مسائل در رابطه با آیت‌الله رئیسی هم بعد از ده سال رخ خواهد داد و افراد زیادی از قضات و مدیران کل که کار می‌کنند خطا می‌کنند و دادسرای انتظامی قضات، حراست و اطلاعات قوه قضائیه و وزارت اطلاعات برای همین کارها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.