دبیرخانه مجلس نمایندگان صبح روز دوشنبه در اصلی صحن مجلس را بست و شماری از نمایندگان پشت درهای بسته ماندند.

نمایندگانی که موفق نشدند وارد صحن شوند، با نیروهای انتظامات مجلس درگیر شدند که در نتیجه آن چند تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

روز گذشته شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، اجازه ندادند «میر رحمان رحمانی» روی صندلی ریاست مجلس بنشیند، جنجالی که ورود نیروهای امنیتی به صحن را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا، نمایندگان معترض معتقدند رحمانی نتوانست اکثریت آرا را به‌ دست آورد و براساس قوانین داخلی مجلس، نمی تواند رئیس باشد. 

آنان خواهان برگزاری انتخابات جدید برای کرسی ریاست مجلس هستند.

روز شنبه رحمانی با کسب ۱۲۳ رای، از سوی رییس موقت مجلس به عنوان رییس مجلس نمایندگان معرفی شد اما بعدازظهرهمان روز، «کمال ناصر اصولی»، رقیب وی و شماری دیگر از نمایندگان مجلس با انتخاب او به عنوان رئیس مجلس مخالفت کردند.

جنجال بر سر تصاحب کرسی های هیات رئیسه مجلس باعث شده است که نیروهای امنیتی برای مهار خشونت های احتمالی، داخل پارلمان شوند.

مجلس نمایندگان افغانستان (به پشتو: ولسی جرگه) مجموعه‌ای از نمایندگان تمامی استانهای افغانستان می‌باشد که به صورت مستقیم از طریق انتخابات برای یک دوره پنج ساله توسط مردم انتخاب می‌شوند.

این مجلس داری ۲۵۰ کرسی می‌باشد که ۱۰ کرسی به عشایر و ۶۸ کرسی سهمیه زنان می‌باشد.

سابقه مجلس نمایندگان به دوره نادرخان و به سال ۱۳۱۰ می‌رسد. از آن زمان تا کودتای داوود خان، نمایندگان مجلس از طرف شاه تعیین می‌شد. پس از کودتای داوود خان تا سقوط طالبان در یک دوره کوتاه در زمان نجیب الله مجلس نمایندگان تشکیل شد.

پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها پانزدهمین دوره مجلس نمایندگان تشکیل شد .

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.