بخش سلامت دانشگاه کالیفرنیا توصیه می‌کند که بزرگ‌سالان قبل از رفتن به رختخواب دو قاشق چای‌خوری عسل میل کنند تا میزان سرفه‌های آسمی را کمتر کنند.

البته هنوز این تئوری که عسل می‌تواند آسم را خوب کند، ثابت نشده است اما طرفداران این نظریه ادعا کرده‌اند که این روش باعث کاهش حساسیت فرد به گرده به عنوان یکی از شایع‌ترین عوامل حملات آسمی می‌شود.

واقعیت این است که عسل تولید بزاق را افزایش می‌دهد و بزاق راه هوایی و تحریک گلو را کاهش داده و در نتیجه سرفه کمتری ایجاد می‌شود. عسل همچنین دارای خاصیت ضدالتهابی است و ممکن است تورم راه‌های هوایی «آسم‌زا» را کاهش دهد.

اغلب تحقیقات در این زمینه روی کاهش سرفه تمرکز کرده و بخش اعظم آنها مربوط به مطالعه تأثیر عسل بر عفونت تنفسی فوقانی و نه آسم است؛ هرچند این دو می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند.

مطالعه صورت‌گرفته روی ۳۰۰ کودک یک تا ۵ سال در سال ۲۰۱۲ درباره عفونت تنفسی فوقانی قابل‌ توجه است. به برخی عسل مرکبات، به برخی عسل اکالیپتوس، به برخی نیز عسل Labiatae (تیره نعناییان) و به برخی نیز «دارونما» داده شد.

به بچه‌هایی که عسل داده شد بود، دچار سرفه کمتر شده و خوابشان بهبود پیدا کرد.

تحقیقات تکمیلی نشان داد عسل بهتر از دیفن‌هیدرامین و دکسترومتورفان جواب داده و سرفه‌ها را کمتر می‌کند.

اغلب تحقیقات در این زمینه حول محور مصرف کردن عسل به‌صورت خوراکی است اما تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۴ روی حیوانات از طریق استنشاق نشان داد که عسل در کاهش حملات آسمی مؤثر است و در هر حال تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.