سرطان که در تصور عموم جامعه به عنوان بیماری ترسناک شناخته می شود، در چند سال اخیر افزایش چشمگیری در استان گلستان داشته است.

این بیماری در حالی برای مبتلایان به آن ترس‌آور است که در بسیاری مواقع مراحل درمان ازجمله جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی‌ها علاوه بر هزینه‌بر بودن بسیار آزاردهنده است.

چند سالی می‌شود که علاوه بر دوره‌های درمانی، شیوه‌های جدیدی نظیر طب تسکینی در خارج از ایران برای افزایش روحیه بیماران و غلبه آنان بر بیماری به اجرا درآمده و نتایج مثبتی به همراه داشته است، اما حضور نوین این طب در  ایران و ازجمله گلستان از مزایای تلاش بخش خصوصی است که به‌رغم مثمر ثمر بودن بسیاری از شهروندان گلستانی و بیماران مبتلا به سرطان با آن آشنا نیستند.  از این رو برای آشنایی بیشتر با طب تسکینی و روش‌های درمانی آن با مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان که اجرا کننده این طرح در گلستان بوده است به گفتگو نشستیم.

عبدالرحیم حزینی که مشاور معاون اجتماعی وزیر بهداشت هم هست، با بیان این که تغییر سبک زندگی و اصلاح آن از عوامل عمده غلبه بر سرطان‌ها و بیماری‌ها است، اظهار کرد: سلامت روان امروزه یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی سلامت یک جامعه است و بی‌شک نقش چشمگیری در کارآمدی و پیشرفت آن دارد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت که هدف خود را دستیابی به عالی‌ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده، در اساسنامه خود در تعریف سلامت اشاره دارد منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، و صرفاً فقدان بیماری نیست.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: بر اساس این تعریف فردی دارای سلامت روان است که توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و مؤثری در جامعه مشارکت و فعالیت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.