اسپوتنیک گرجستان گزارش داد، گئورگی کویریکاشویلی در آستانه دهمین سالگرد جنگ ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی از مسوولان روسیه خواستار برداشتن گامی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد .

در بیانیه نخست وزیر گرجستان آمده است : این جنگ تاثیر منفی به روابط گرجستان و روسیه گذاشت و روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد، به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو چشم انداز برقراری روابط عادی میان دو کشور را وارد بن بست کرده است .

نخست وزیر گرجستان، در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه روسیه و گرجستان بر سر دوراهی قرار گرفته اند افزود: دو کشور در آستانه دهمین سالگرد این جنگ یا باید همچنان طرح اتهامات علیه یکدیگر را ادامه دهند و یا گامی در راستای خروج از این وضعیت بن بست بردارند.

گئورگی کویریکاشویلی در بیانیه خود روند مذاکرات ژنو در شرایط نبود روابط دیپلماتیک میان گرجستان و روسیه که یکی از دو فرمت گفتمان میان دو کشور است ، را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما پیشتر هم بیان کردیم و در حال حاضر نیز اعلام می کنیم که علاقمند به حصول نتیجه مشخص در قالب روند مذاکرات بین المللی ژنو هستیم .

وی در عین حال آمادگی دولت گرجستان برای گفتمان مستقیم با نمایندگان مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی را اعلام کرد .

روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رئیس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخائیل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید ، رو به وخامت گذاشت .

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده درباره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد .

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد .

تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند .

در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد .

در حال حا ضر دیالوگ میان روسیه و گرجستان در قالب مذاکرات ژنو دو کشور و دیدار مرتب زوراب آباشیدزه و گریگوری کاراسین معاونین وزرای خارجی دو کشور در پراگ انجام می گیرد .

شهروندان روسیه در شرایط فعلی بدون ویزا می توانند به گرجستان سفر کنند ولی سفر شهروندان گرجستان به روسیه با ویزا امکان پذیر است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.