به گزارش ایسنا، سعید فرخی افزود: با وجود حجم زیاد بافت فرسوده در استان مرکزی، در برابر زلزله‌های گسترده احتمالی در این استان قطعاً میزان آسیب پذیری بالا بوده و میزان خسارت وارده به اماکن و ابنیه به ویژه در بافت فرسوده قابل ملاحظه خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحت تاثیر وجود بافت فرسوده گسترده در استان قابل ملاحظه است، افزود: اولین نقاطی که در حین زلزله آسیب می‌بینند بافت‌های فرسوده هستند. از این رو زلزله خیز بودن ایران ضرورت مقاوم‌سازی ساخت‌وساز بویژه در بافت فرسوده را دوچندان می‌کند.

این مقام مسئول در استانداری مرکزی تصریح کرد: بیشترین تخریب‌ها در حین زلزله در ابنیه‌ای است که از استحکام لازم برخوردار نیستند یا بافت فرسوده‌ای که سالیان سال از ساخت آنها می‌گذرد که با کوچکترین زمین لرزه‌ای علاوه بر تخریب این بناها بروز خسارت به اماکن مجاور نیز رخ خواهد داد و درصد خسارت را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش خطرپذیری نقاطی که در مواقع بروز بلایای طبیعی، تهدیدی برای مردم به شمار می‌روند، افزود: اصلی ترین مسئله برای برون رفت از این مخاطرات ساخت‌وساز با مقاومت بالا و نیز مقاوم‌سازی بافت فرسوده و بناهای دارای استحکام پائین است تا بتوان در مقابل زلزله‌های احتمالی مقاومت کرد.

فرخی در ادامه بیان کرد: از طرفی به لحاظ تجهیز امکانات و بسیج نیروی دستگاه‌های خدمات‌رسان استان می‌توان گفت که در مواقع اضطرار و بروز حوادث و بلایای طبیعی مخصوصا زلزله از آمادگی لازم برخوردار هستیم.

وی هماهنگی و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادگر را از ضروریات هنگام بروز حوادث طبیعی دانست و گفت: زلزله اخیر در غرب کشور یک مانور و زنگ خطر برای مدیریت بحران در سایر استان‌ها بود و در استان مرکزی در کمترین زمان ممکن ضمن آماده باش دستگاه‌های خدمات رسان و امدادگر در درون استان، شاهد اعزام نیرو از هلال‌احمر استان به منطقه کرمانشاه بودیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.