گروه جهان: نتایج نهایی شمارش ۹۹ درصدی آرا در آرژانتین نشان می‌دهد ماریسیو ماسری، از حزب مخالف دولت، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز از بوئنس آیرس، شمارش ۹۹ درصدی آرا نشان داده که ماسری، شهردار بوئنس آیرس و رئیس سابق تیم فوتبال «بوکا جونیورز» که محبوب ترین تیم آرژانتینی است، با ۴/ ۵۱ درصد در صدر ایستاده و دانیل سیولی که پیش از این معاون نستور کرچنر، رئیس‌جمهوری فقید آرژانتین بود، با ۵/ ۴۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. پیش از این در نظرسنجی‌ها گفته شده بود که سیولی، به‌دلیل نزدیکی به نستور کرچنر و همسرش کریستینا، رئیس‌جمهوری بالقوه بعدی است. با این حال، سیولی یکشنبه شب با حضور در تلویزیون به شکست خود اعتراف کرد.


این گزارش می‌افزاید: ماسری 56 ساله به‌عنوان شهردار بوئنس آیرس با دانیل سیولی، فرماندار استان بوئنس آیرس و نامزد حزب حاکم رقابت می‌کرد. هیچ کدام از این دو نامزد نتوانسته بودند در دور اول، رای قاطع مردم را به دست بیاورند و ناچار انتخابات به دور دوم کشیده شد. ماسری متعهد به اصلاح و احیای اقتصاد شده و قول داده مسائل اجتماعی را هم در دستور کار خود قرار دهد. گزارش یورو نیوز حاکی است که رای‌دهندگان آرژانتینی روز یک‌شنبه و در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند. گفته می‌شود این برای اولین بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ آرژانتین به مرحله دوم کشیده می‌شود. ماسری،‌ پسر ثروتمندترین سرمایه‌دار آرژانتین است و پیش از ورود به سیاست سال‌ها در عالم تجارت فعال بوده است. او رهبر ائتلاف موسوم به «کامبیه‌موس» است که «تلاش برای تغییر» معنی می‌دهد.


نیویورک‌تایمز معتقد است پیروزی نسبی ماسری نشان از شکاف‌های عمیق در آرژانتین پس از ۱۲ سال حکومت کرچنرها در این کشور دارد. بسیاری از رای‌دهندگان از مسیر اقتصاد کشورشان نگران بوده و از سیاست‌های کرچنر احساس سرخوردگی داشتند. این گزارش حاکی است که رای‌دهندگان از حملات روزافزون کرچنر به منتقدان در رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی و رقبای سیاسی- حزبی به تنگ آمده بودند. دمیتری جاواخویشویلی، ۶۷ ساله که از مهاجران گرجستانی است و به‌عنوان نگهبان یک ساختمان فعالیت می‌کند، می‌گوید: «کریستینا کشور را دو پاره کرده و باعث نابودی کشور به لحاظ اخلاقی شد». این مهاجر گرجی می‌افزاید که ماسری با چالش جدی مواجه است؛ چراکه اکنون حزب کریستینا کرچنر، رئیس‌جمهوری شکست خورده، به حزب سیاسی و اپوزیسیون تبدیل می‌شود.


با این حال، ماسری مخالفانی نیز دارد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: شعارهای دیواری و پوسترهایی در بوئنس آیرس دیده می‌شوند که همگی به دنبال اهریمنی جلوه دادن ماسری هستند. مخالفان از اینکه نامزد مورد علاقه‌شان- سیولی که مورد حمایت کرچنر بوده- شکست خورده با تبلیغات به دنبال این هستند تا اثبات کنند که سیاست‌های ماسری باعث کندی رشد اقتصاد و بحران‌های دیگر خواهد شد. مخالفان می‌گویند: حکومت ماسری به نفع «اقلیت منتفع» خواهد بود که همان «ماسریست‌ها» هستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، سابقه خانوادگی او و اینکه از خانواده‌ای ثروتمند برخاسته است، بر بدگمانی رقبا دامن زده است. آنها می‌گویند: ماسری حامی سرمایه‌داران خواهد بود. ماسری می‌کوشد تا این برداشت از خود را اصلاح کند که او را «حامی اقلیت منتفع» نام می‌برند. او تلاش دارد تا نشان دهد که به دنبال تغییر سیاست‌های چپگرایانه کشور نیست و همچنان ملی کردن شرکت‌هایی مانند «آرژانتین ایرلاین» و «YPF» شرکت نفتی بزرگ آرژانتین را تحت کنترل دولت نگه خواهد داشت. مشاوران اقتصادی ماسری نیز به تکاپو افتاده‌اند تا نگرانی‌ها از سیاست‌های اقتصادی او و بی ارزش شدن احتمالی پول در این کشور به واسطه سیاست‌های اقتصادی را از میان ببرند.


علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با تورم و مهار آنچه «فرار پول» لقب گرفته ماسری با چالش دیگری نیز روبه‌رو است؛ اینکه حکومت او با مخالفان پرونیستی دست به گریبان خواهد بود که دهه‌هاست بر سیاست آرژانتین سایه افکنده‌اند. جناح چپگرای خام کرچنر جناحی غالب در میان پرونیست‌ها است. کریستینا کرچنر اعلام کرده که پس از کنار رفتن از ریاست جمهوری در ماه دسامبر، به‌عنوان یک اپوزیسیون فعال حضور خواهد داشت. «خوان کروز دیاز»، مدیر گروه سفیداس، یک شرکت سیاسی که وظیفه تحلیل خطرها را بر عهده دارد، می‌گوید: «او با اقتدار کار خود را آغاز خواهد کرد.» او می‌افزاید که عملکرد سیولی همچنان نشان‌دهنده قدرت اساسی جنبش سیاسی پرونیسم است. ماسری در بخشی از طیف سیاسی آرژانتین سرمایه‌گذاری کرده که پیش از این با پرونیست‌های محافظه‌کار یا چهره‌های کنار گذاشته شده در ارتش ارتباطاتی داشت.