تعطیلی دولت آمریکا وارد دومین هفته خود شد
گروه بین‌الملل- بخش‌هایی از دولت آمریکا که از هفته گذشته، به‌دلیل تصویب نشدن بودجه در کنگره آن کشور تعطیل شده‌اند، همچنان در دومین هفته مالی در تعطیلی باقی مانده‌اند، هر چند رسانه‌ها از امیدهایی برای برون‌رفت از بحران گفته‌اند.
امیدهایی که به‌وجود آمده است از گفته‌های باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، ناشی می‌شوند که گفته است با تغییراتی کوتاه‌مدت در سقف استقراض موافقت می‌کند. او در عین حال از مذاکره بر سر بیمه خدمات همگانی در صورت باز شدن اداره‌ها نیز گفته است.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز از قول مشاور سناتور پورتمن از راه‌حلی برای انجام برخی اصلاحات در ساز و کار مالیاتی و مخارج دولت فدرال برای رسیدن به توافق میان نمایندگان و باز کردن اداره‌های دولتی خبر داده است.
با این همه همچنان خوش‌بینی‌های زیادی در رسانه‌ها برای رسیدن به توافق میان دولتمردان و نمایندگان ایالات متحده و بازگشایی دولت آن کشور دیده نمی‌شود.
همه اینها در شرایطی ‌است که ۹ روز تا بررسی لایحه «افزایش سقف استقراض دولتی» باقی مانده است که خود بخش دیگری از بحران مالی و اختلافات سیاسی آمریکا به شمار می‌رود.
اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره با استقراض بیشتر دولت مخالف‌اند. اگر سقف استقراض دولت آمریکا افزایش پیدا نکند، این دولت برای بازپرداخت بدهی خود به وام‌دهندگان و اداره امور جاری خود با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.
طی هفته گذشته، با آغاز بحران بودجه در آمریکا، تاثیرات آن بر بازارهای مالی هم در آن کشور و هم درکشورهای دیگر دیده می‌شود.
این بحران از جمله گفت‌وگوهای مهم میان اتحادیه اروپا و آمریکا را برای دستیابی به توافقی تجاری‌ که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجارت آزاد جهان نام برده می‌شود، فعلا متوقف کرده است.
باراک اوباما، اخیرا با کمی تغییر در خواست پیشین خود گفته حاضر است در مورد بیمه همگانی که اختلاف بر سر آن به تصویب نشدن بودجه انجامید، با مخالفان گفت‌وگو کند. با این همه گفته است تنها در صورتی به چنین کاری اقدام می‌کند که کنگره بودجه را تصویب کند.
رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: اگر چنین شد (تصویب بودجه و بازگشایی دولت) حاضرم با جمهوری‌خواهان در مورد همه مسائل مذاکره کنم.
مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است با قانون پیشنهادی باراک اوباما برای اصلاح خدمات بهداشت عمومی و بیمه همگانی (موسوم به اوباماکر) مخالف است و با مسدود کردن بودجه دولت می‌کوشد به رییس‌جمهوری آن کشور برای تغییر آن
فشار آورد.
تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا که روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه ای‌بی‌سی نیوز، مشترکا انجام داده‌اند، نشان از نارضایتی ۷۰ درصدی شهروندان از عملکرد جمهوری‌خواهان در کنگره دارد. در حالی‌که ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، از عملکرد دموکرات‌ها ناراضی‌اند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری، بهترین نتیجه را گرفته است و نزدیک به نیمی از شهروندان عملکرد او در جریان بحران اخیر را دلیل بحران
نمی‌دانند.
رویترز از قول یکی از مشاوران جمهوری‌خواه در سنای آمریکا می‌گوید: راه‌حل سناتور پورتمن برای پایان دادن به بحران در مراحل نخستین است، اما به نظر می‌رسد دربرگیرنده خواست‌هایی‌است که هر دو طرف (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) با آن موافقت می‌کنند.