پرویز مشرف انتخابات بی‌رقیب را برد

گروه بین‌الملل- ژنرال مشرف در حالی اکثریت آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورد که هنوز معلوم نیست وی دارای صلاحیت قانونی برای کاندیداتوری بوده است یا خیر.

به گزارش بی‌بی‌سی، قانون‌گذاران پارلمان و چهارشورای عالی ایالتی در پاکستان که پیش از این اعلام کرده بودند، در صورت عدم کناره‌گیری مشرف از ریاست ارتش انتخابات را تحریم می‌کنند، در این انتخابات شرکت کردند. این در حالی است که دادگاه عالی پاکستان اعلام کرده است، نتایج انتخابات را تا اعلام‌نظر درباره دادخواست مخالفان مشرف اعلام نخواهد کرد، با اینکه برخی از تحلیلگران معتقدند موضوع بررسی دادخواست مخالفان مشرف، صوری خواهد بود، عده‌ای دیگر آن را مانعی جدی برای ژنرال مشرف می‌دانند که می‌تواند مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد. شادمانی هواداران مشرف در اسلام‌آباد

به نظر می‌رسد مذاکرات میان ژنرال مشرف و بی‌نظیر بوتو به پایان رسیده است و حاصل آن توافقی است که باعث شده است، ژنرال مشرف در روز جمعه پرونده اختلاس مالی علیه بی‌نظیر بوتو و همسرش را ببندد تا ورود او را به کشور تسهیل کرده و شکل قانونی ببخشد. این توافق همچنین به معنای آن است که حامیان خانم بوتو انتخابات راتحریم نکنند و شرکتی فعالانه در انتخابات داشته باشند. سازمان عفو بین‌الملل که در یک سال اخیر گزارش‌های زیادی درباره نقض حقوق بشر و آدم‌ربایی‌های دولتی در پاکستان ارائه داده است، بازگشت خانم بوتو را از نزدیک تحت‌نظر دارد.

مشرف اعلام کرده است در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، از سمت ریاست ارتش کناره‌گیری کند و یونیفورم نظامی‌اش را نیز کنار بگذارد. شرایط سیاسی در چند ماه اخیر برای ژنرال مشرف بسیار سخت بود. افزایش فعالیت طالبان و مبارزه دولت با آنها که آخرین آنها جنگ با یکی از مدارس علوم دینی بود و از طرفی موضوع ناراضیان بلوچ مشکلات جدی مشرف بود که باعث شد تن به مذاکره با بی‌نظیر بوتو دهد تا فعالیت نخست وزیر معزول نواز شریف را خنثی کند. حزب مردم، حزب خاتم بوتو پس از مسلم لیگ، بزرگ‌ترین حزب پاکستان به شمار می‌رود.

صاحبنظران سیاسی می‌گویند، ژنرال مشرف هنوز توافق میان خود و خانم بوتو را رسمی نکرده است. وی قبل از رسمی کردن این توافق، منتظر رای‌ دادگاهی درباره صلاحیت کاندیداتوری‌اش است. مخالفان مشرف که دادخواست اعتراض به دادگاه ارائه داده‌‌اند، معتقدند او به لحاظ قانونی حق ندارد در حالی که هنوز رییس ارتش است، کاندیدای احراز پست ریاست‌جمهوری شود و در انتخابات شرکت کند.

به هر حال بسیاری معتقدند، ترتیبات جدید می‌تواند آرامش و ثبات را به پاکستان بازگرداند، هرچند معلوم نیست مدارس علوم دینی که نقش اصلی را در پرورش جهادگران طالبان دارند، به عنوان متحدان خانم بوتو چه اندازه تحت کنترل دولت در آینده از مشکلات رییس‌جمهور جدید که حتی تحت فشار و انتقاد متحدان خود قرار دارد که معتقدند او در مبارزه علیه تروریسم کوتاهی کرده است، بکاهد.به نظر نمی‌رسد وضعیت متناقض نمای سیاست در پاکستان صرفا با اتحاد با خانم بوتو، حل شود.

نفوذ طالبان در بطن جامعه پاکستان و نفوذ دولتی و ادواری آنان مبارزه علیه آنها را دشوار می‌سازد، به ویژه آنکه متحد آنها یعنی خانم بی‌نظیر بوتو، پست نخست‌وزیری را اشغال کند.