دیدار تاریخی در شبه جزیره کره

گروه بین‌الملل- قطار دولتی کره‌جنوبی اجازه پیدا کرد تا از مرز دو کره عبور کند تا به این ترتیب دیدار تاریخی رهبران کره ‌جنوبی و شمالی شکل بگیرد. دیداری که دومین ملاقات رهبران این دو کشور از سال ۱۹۵۰ تاکنون بوده است. از سال ۱۹۵۳ که جنگ کره به پایان رسید تا سال ۲۰۰۰ هیچ دیداری بین رهبران این دو کشور همسایه به وقوع نپیوست. در میانه‌های دهه ۸۰ تلاش‌های بسیاری برای انجام دیدارهایی از این دست آغاز شد اما بمب‌گذاری تروریستی کره‌شمالی در یک هواپیمایی کره جنوبی در سال ۱۹۸۷ که به کشته شدن ۱۱۵ شهروند کره‌جنوبی منجر شد همه چیز را برای ۱۳ سال به تاخیر انداخت. در سال ۲۰۰۰ بود که سرانجام در زمان ریاست جمهوری کیم دائه جونگ در کره‌جنوبی رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار کردند. کیم دائه جونگ و کیم جونگ ایل طی این دیدار بیشتر بر سر اختلاف مرزی، سفر اتباع کره‌جنوبی به شمال و دیدار با خویشاوندانشان و همچنین آغاز گفت‌وگوهای احتمالی در مورد اتحاد و کره صحبت کردند.

هفت سال پس از آن دیدار در روز چهارم اکتبر ۲۰۵۷ میلادی یک بار دیگر پیونگ یانگ میزبان رییس‌جمهوری دیگری از کره‌جنوبی شد. روه موهیون، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در این روز به پیونگ یانگ سفر کرد تا به تعبیر بیانیه رسمی دولت کره‌جنوبی گام.ی بلند برای حل اختلافات و حرکت به سوی اتحاد برداشته باشد. طی این دیدار دو طرف تفاهمنامه‌ای را در هشت بند امضا کردند که افزایش همکاری در راه‌اندازی قطار سراسری بین دو کره، توافق در مورد آرامش در نقاط مرزی، همکاری در حوزه‌های ماهیگیری مشرک در خلیج کره و ایجاد شرایط آسان‌تر برای ارتباط خویشانوندان در دو سوی شبه‌جزیره کره از مهم‌ترین توافقات به عمل آمده در دیدار کیم‌جونگ ایل و روه‌میوهیون بود.

به گزارش بی‌بی‌سی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی هم‌پای رهبر کره‌شمالی از گروه سربازان تشریفات سان دید و در جای مخصوص به سرود ملی کشورش که از سوی دسته موزیک نظامی کره‌شمالی نواخته می‌شد گوش فرا داد. به اعتقاد تحلیلگران این دیدار در فضایی دوستانه و به دور از کنش برگزار شد و دو طرف هیچ اشاره‌ای به موارد چالش‌برانگیز بین خود نکردند. هر چند بسیار زود است که از اتحاد دو کره سخن به میان آید اما تحلیلگران عقیده دارند که دوطرف در حال طی کردن مراحل اعتمادسازی هستند.

این مساله ممکن است سال‌ها به طول انجامد اما قطعا گام مثبتی در راستای صلح پایدار در شبه‌جزیره کره به شمار می‌آید.

در خلال دیدار رهبران دو کره اعلام شد که کره‌شمالی ضرب‌الاجل پیشنهادی برای تعطیل کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را پذیرفته است. براساس مذاکراتی که در ژاپن صورت گرفت کره‌شمالی متعهد شد تا برنامه‌های هسته‌ای خود را در ازای دریافت ۹۵۰هزار تن نفت تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی تعطیل کند. کره بیش از این فعالیت راکتور پلوتونیوم یونگ بایون را به طور موقت تعلیق کرد که در برابر آن ۵۰هزار تن نفت دریافت کرد.

جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده از توافق به عمل آمده استقبال کرده و آن را به سود صلح جهانی دانست. با این وجود ژاپن یکی از اعضای مذاکرات شش‌جانبه اعلام کرده این موافقت با ضرب‌الاجل کافی نیست و کره‌شمالی باید به دیگر تعهدات خود نیز عمل کند. اشاره غیرمستقیم ژاپن به موضوع ربودن اتباع این کشور به وسیله کره‌شمالی است که در دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد و هنوز سرنوشت تنی چند از آنها مشخص نشده است.