مشرف در انتخاباتی بی‌رقیب

گروه بین‌الملل- دادگاه عالی پاکستان اعلام کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور می‌تواند مطابق برنامه امروز (شنبه) برگزار شود، اما نتایج انتخابات باید تا زمان اعلام نظر دادگاه درباره صلاحیت ژنرال مشرف به تاخیر بیفتد. به گزارش بی‌بی‌سی، استعفای جمعی از اعضای پارلمان که در زمره مخالفان کاندیداتوری پرویز مشرف برای ریاست جمهوری به حساب می‌آیند و دادخواست جمعی از وکلای پاکستانی به دادگاه برای ممانعت از کاندیداتوری وی، یکی از دلایلی است که دادگاه عالی پاکستان را واداشته است تا بیانیه اخیر را صادر کند و اعلام کند حتی اگر مشرف برنده انتخابات هم باشد، دولت حق اعلام نتایج را ندارد تا زمانی که دادگاه نظر خود را درباره صلاحیت کاندیداتوری وی اعلام کند.

این در حالی است که مخالفان مشرف معتقدند، رییس ستاد مشترک ارتش واجد شرایط شرکت در انتخابات نیست و تا زمانی که تصمیم درباره درخواست وکلای پاکستان اتخاذ نشده است، انتخابات باید به تعویق بیفتد.

مشرف دیروز ژنرال کیانی، رییس اطلاعات کشور را به عنوان جانشین خود در ارتش معرفی کرد.

سخنگوی ارتش پاکستان گفت: ژنرال کیانی در حال حاضر به سمت معاونت رییس ارتش منصوب شده است و اگر ژنرال مشرف در انتخابات برنده شود، وی پست ریاست ارتش را احراز خواهد کرد.

اما همه این تمهیدات هم نتوانست مخالفان روشنفکر ژنرال مشرف را اقناع و خاموش کند.

آنها از اینکه ژنرال مشرف هنوز یونیفورم نظامی خود را بر تن دارد انتقاد می‌کنند و معتقدند وی به دلیل اینکه یک افسر شاغل است، نمی‌تواند برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود. پرویز مشرف اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر با یونیفورم نظامی در انظار عمومی حاضر نشود.

وی پیش از این و پس از توافق با بی‌نظیر بوتو برای کناره‌گیری از ریاست کامل ارتش گفته بود، در صورت کناره‌گیری از ارتش، یونیفورم نظامی خود را حفظ خواهد کرد.

جواد اقبال، دادستان کل پاکستان درباره تصمیم اخیر دادگاه عالی گفت: به دلیل درخواست جمعی از وکلا درباره صلاحیت کاندیداتوری مشرف به دادگاه ارائه داده‌اند، دادگاه نمی‌تواند قبل از بررسی این درخواست اجازه اعلام نتایج انتخابات را بدهد.

بنابراین به نظر می‌رسد اعلام نتایج انتخابات تا روز ۱۷ اکتبر به تعویق بیفتد.

اما ۱۷ اکتبر مقارن با تعطیلی عید فطر است. از طرف دیگر بی نظیر بوتو اعلام کرده است در همین روز پس از یک دوره طولانی تبعید خود خواسته به وطنش باز می‌گردد. وی که در حال مذاکره با پرویز مشرف است تا قدرت را با وی تقسیم کند، می‌خواهد قبل از اینکه به توافق رسمی و مکتوب با مشرف دست یابد، از رای دادگاه درباره صلاحت کاندیداتوری خود اطمینان حاصل کند.

بی نظیر بوتر در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات گفته است توافق‌هایی حاصل شده است اما هم این توافقات شفاهی هستند و به همین دلیل نمی‌توانم به یقین بگویم که مسائل نهایی شده است. تاکنون ژنرال مشرف گرفته است خواهان آشتی ملی است و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. خانم بوتو همچنین گفت:‌ اگر مندرجات فرمان آشتی ملی دولت مشرف درست انتخاب شود، انتظار داریم که در مورد تغییرات لازم برای حرکت به سوی دموکراسی به توافق برسیم. بی‌نظیر بوتو تصریح کرد که اگر بتوانند در این زمینه با مشرف به توافق برسد، وی از خارج کردن خویش از پارلمان صرفنظر خواهد کرد.

این سخن بی‌نظیر بوتو به منزله هشدار و تهدیدی برای مشرف است که این روزها با مخالفت بسیاری از اعضای پارلمان با کاندیداتوری‌اش مواجه است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد بی‌نظیر بوتو از حربه نفوذ حزب خود در پاکستان استفاده می‌کند تا در مذاکرات دوجانبه ژنرال مشرف را تحت‌فشار بگذارد و توافقات حاصل شده را صورت رسمی و نهایی ببخشد.

افراح نواز شریف از پاکستان این شانس را به بی‌نظیر بوتو داد که سرشناس‌ترین رهبر حزب مخالف در انتخابات پارلمان شرکت کند.

در حالی که تعداد زیادی از وکلای پاکستان دادخواستی را در اعتراض به عدم صلاحیت پرویز مشرف تسلیم دادگاه عالی کرده‌اند، بی‌نظیر بوتو هم اعلام کرده است، ما نمی‌توانیم به پرویز مشرف رای بدهیم. چون نمی‌توانیم به رییس‌جمهوری رای بدهیم که یونیفورم نظامی به تن دارد.

این موضوع مشرف را برای توافق رسمی و کتبی با بی‌نظیر بوتو تحت فشار قرار داده است.

با اینکه احتمال می‌رود دادگاه عالی این دادخواست را نیز رد کند و اعتراض را وارد نداند اما این رای مخالفان و به ویژه خانم بوتو و حزبش را وامی‌دارد تا تهدید خود را مبنی بر تحریم انتخابات عملی کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ژنرال مشرف در انتخابات پیش‌رو، رقیب جدی ندارد، می‌تواند به راحتی آرای لازم را برای احراز پست ریاست‌جمهوری کسب کند.

اما ژنرال مشرف چیزی بیش از احراز ریاست‌جمهوری در انتخاباتی بی‌رقیب می‌خواهد.

در سال‌های اخیر به دلیل رشد طالبان در کشور و نیز فضای سرکوب و محدودیت‌ سیاسی در کشور، وی تا حد زیادی محبوبیت خود را از دست داده است.

بنابراین او تمایل دارد مشروعیت لازم برای احراز پست ریاست‌جمهوری را نیز کسب کند و نیاز وی به مشروعیت بود که وی را واداشت تا با بی‌نظیر بوتو وارد مذاکره شود تا هم بتواند مخالفت حزب رقیب خود یعنی نوازشریف را بی‌اثر کند و هم از حمایت حزب مردم که دومین حزب بزرگ پاکستان است، برخوردار شود.

به نظر می‌رسد ژنرال مشرف دست به بازی خطرناک و سودجویانه‌ای زده است.

او با اتحاد با بی‌نظیر بوتو حمایت مدارس علوم دینی در پاکستان را به دست خواهد آورد اما در عین حال قدرت را ناگزیر است با خانم بوتو تقسیم کند و حضور روحانیون مدارس علومی دینی پاکستان را که پرورش‌دهنده جهادگران طالبان هستند در عرصه سیاست تحمل کند.