گروه بین‌الملل- به دنبال سفر دو مقام عالی رتبه آمریکا به عربستان سعودی، وزیر خارجه این کشور دیروز به بررسی شرایط برای گشایش روابط دیپلماتیک با دولت شیعی عراق متعهد شد.

روز چهارشنبه وزیر امور خارجه عربستان، سعود الفیصل، به وزرای کشور و خارجه آمریکا گفت کشورش به زودی یک گروه را برای بررسی چگونگی گشایش سفارت در عراق خواهد فرستاد. آمریکا با آگاهی از نقش کلیدی عربستان سعودی در میان افراطیون سنی که در عراق به سر می‌برند مدت‌ها خواستار نرمش عربستان در برابر دولت نوری المالکی بوده است. عربستان سعودی از ابتدا روابط سردی را با دولت نوری المالکی داشته و بر این عقیده بوده است که المالکی منافع اقلیت اهل سنت عراق را در نظر نمی‌گیرد. به گزارش نیویورک تایمز در دیدار مهمی که در ماه ژانویه میان مسوولان سعودی و تیم سیاسی آمریکایی برگزار شد، مسوولان سعودی با ارائه مدارکی علیه نوری‌المالکی صلاحیت وی برای نخست وزیری عراق را زیر سوال بردند. در صدر اتهامات دولت سعودی علیه المالکی این بود که وی عامل ایرانی‌ها است و از دستورات دولت مرکزی ایران پیروی می‌کند. به دنبال این اتهامات زلمای خلیل‌زاد، سفیر وقت آمریکا در عراق بلافاصله نسبت به اتهامات معترض شد و مدارک دولت سعودی را جعلی خواند. از آن زمان تاکنون عصبانیت مسوولان آمریکایی نسبت به نقش منفی عربستان در عراق افزایش یافته است. آمریکا معتقد است از ۶۰ الی ۸۰ جنگجوی خارجی که هر ماه وارد عراق می‌شوند، حدود نیمی از آنها از مرز عربستان وارد این کشور می‌شوند و دولت عربستان نهایت تلاش خود برای جلوگیری از این امر را به کار نگرفته است.

با این حال آمریکایی‌ها همواره از انتقاد عمومی از دولت سعودی خودداری کرده‌اند و ترجیح داده‌اند ایران و سوریه را عامل بی‌ثباتی عراق بدانند. مصاحبه زلمای خلیل‌زاد با شبکه سی.ان.ان که تنها یک روز پیش از سفر کوندالیزا رایس و رابرت گیتس به کشور عربستان صورت گرفت نشانه‌ای از عصبانیت بیش از پیش مسوولان آمریکایی و ناتوانی آنها از پنهان کردن انتقادات خود از دولت سعودی بود. در این مصاحبه، خلیلزاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل و سفیر سابق این کشور در عراق اظهار داشت برخی متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال دامن زدن به بی‌ثباتی در عراق هستند. به دنبال سفر رایس و گیتس به عربستان، سعود الفیصل اتهامات خلیل‌زاد را تعجب‌برانگیز خواند و مدعی شد کشورش نهایت تلاش خود را برای ایجاد ثبات در عراق به کار گرفته است.

فیصل در پایان دیدار خود با رایس و گیتس مذاکرات را موثر، مثبت و صادقانه توصیف کرد. رایس همچنین در اظهاراتی که نشان از رضایت وی از نتیجه مذاکرات داشت اظهار داشت: آمریکا و عربستان دوستان و متحدات خوبی هستند و برای چندین دهه چنین روابطی را داشته‌اند. رایس پس از ترک عربستان راهی اسرائیل شد و گیتس نیز این کشور را به مقصد کویت ترک کرد.