دنیای اقتصاد- تقاضا برای نفت‌‌خام تا آن اندازه در ایالات متحده شدید و در حال افزایش است که حتی سخنان آرامش بخش وزرای نفت عضو اوپک نیز نمی‌تواند گرهی از مشکلات بازار نفت در شرایط کنونی باز کند و قیمت‌ها را پایین بکشد.

قیمت نفت دیروز در حالی به ۲۱/۷۸دلار در هر بشکه در بورس نفت نیویورک رسید که حتی بدبین‌ترین تحلیلگران نیز افزایش این چنینی قیمت نفت‌خام را پیش‌بینی نکرده بودند. به این ترتیب نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت یک بار دیگر در آستانه رکوردشکنی قرار گرفت. بالاترین قیمتی که نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به خود دیده است، ۴۰/۷۸دلار بود که در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان و در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۰۶ میلادی ثبت شد. نفت وست‌تگزاس برای اولین بار در تاریخ روی ۲۱/۷۸ دلار بسته شد

بازگشت روزهای ۷۸ دلاری نفت‌خام

گروه بین‌الملل- تقاضا برای نفت‌‌خام تا آن اندازه در ایالات متحده شدید و در حال افزایش است که حتی سخنان آرامش بخش وزرای نفت عضو اوپک نیز نمی‌تواند گرهی از مشکلات بازار نفت در شرایط کنونی باز کند و قیمت‌ها را پایین بکشد.

در حالی که وزیر نفت امارات و رییس دوره‌ای اوپک هفته قبل از بالا بودن قیمت نفت گفته بود و قیمت‌های بین ۶۰ تا ۶۵دلار را به سود کشورهای تولیدکننده و واردکننده نفت‌‌خام دانسته بود، این سخنان مسکن‌وار تنها یک هفته توانست اثربخش باشد و از نیمه این هفته بار دیگر قیمت‌ها رو به افزایش گذاشتند.

قیمت نفت دیروز در حالی به ۲۱/۷۸دلار در هر بشکه در بورس نفت نیویورک رسید که حتی بدبین‌ترین تحلیلگران نیز چنین افزایش قیمت نفت‌خام را پیش‌بینی نکرده بودند. به این ترتیب نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت یک بار دیگر در آستانه رکوردشکنی قرار گرفت. بالاترین قیمتی که نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به خود دیده است، ۴۰/۷۸دلار بود که در جریان جنگ ۳۳روز لبنان و در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۰۶میلادی ثبت شد.

در همین حال خبرگزاری رویتر نیز از بورس لندن گزارش داد که قیمت نفت برنت دریای شمال نیز دیروز با افزایش همراه بوده است. بنابراین گزارش هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال دیروز در ظهر لندن به قیمت ۰۴/۷۷دلار معامله شد. بالاترین رقمی که نفت برنت دریای شمال ثبت کرده ۶۴/۷۸دلار در هر بشکه است که در تاریخ ۷اوت ۲۰۰۶ ثبت شد. در آن زمان شرکت بریتیش پترولیوم تولید خود در منطقه خلیج آلاسکا را قطع کرد که این مساله منجر به افزایش بی سابقه قیمت نفت برنت شمال شد.

مهمترین عامل افزایش قیمت نفت‌خام، کاهش شدید ذخایر استراتژیک ایالات متحده بود. بنابر این گزارش وزارت انرژی آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ژوئیه میزان ذخایر استراتژیک آمریکا ۱/۱میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

این در حالی است که در هفته قبل از آن سطح ذخایر تنها ۷۸۰هزار بشکه کم شده بود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که میزان بازده پالایشگاه‌های آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ ژوئیه به ۹۲درصد رسیده است که ۳/۰درصد بیشتر از هفته قبل از آن است. این یک خبر دو سویه برای بازارهای نفت است.

از یک سو افزایش بازده پالایشگاه‌ها سبب افزایش عرضه سوخت و ایجاد اطمینان می‌شود و از طرف دیگر بالا رفتن تولید در پالایشگاه‌ها تقاضای نفت را افزایش می‌دهد که در شرایط کنونی عاملی تعیین کننده در رشد قیمت‌ها است.

برایان مل برایت، تحلیلگر انرژی در گفت‌وگو با رویترز گفت: تقاضا بسیار جدی است و بازار آشکارا افزایش تقاضا را مشاهده می‌کند به همین دلیل دیگر وعده‌های اوپک نمی‌تواند برای کاهش قیمت نفت کار ساز باشد. بازار قیمت با یک پدپده واقعی روبه‌رو است و برای کاهش قیمت به افزایش تولید واقعی نیاز دارد. نه امید به افزایش عرضه!

در همین حال تحلیلگر دیگری از سنگاپور به آسوشیتدپرس گفت: قیمت نفت تحت تاثیر عوامل مختلفی در ماه‌های گذشته قرار داشته است که در نهایت این عوامل به افزایش قیمت‌ها منجر شده است. نبود چشم‌انداز افزایش تولید در ۲ ماه گذشته باعث رشد ۲۰درصدی قیمت‌ها شده است. البته بحران‌های نیجریه و کاهش فشار چاه‌های نفت خام دریای شمال نیز نباید نادیده گرفته شوند.

توضیح

برخی منابع خبری رسیدن قیمت نفت خام وست تگزاس به قیمت ۲۱/۷۸ را رکودشکنی نفت خام عنوان کردند. این موضوع به این دلیل مطرح شد که برای نخستین بار از سال ۱۹۸۳ تاکنون بود که قیمت نفت روی چنین قیمتی بسته می‌شد. در روز ۱۴ جولای ۲۰۰۶ اگرچه قیمت نفت وست تگزاس اینتر مدیت به ۴۰/۷۸دلار رسید، اما این قیمت پایدار نبود و در پایان معاملات نفت با قیمتی کمتر از ۷۸دلار بسته شد. به همین دلیل برخی اولین بسته شدن بازار با قیمت ۲۱/۷۸ را رکودشکنی قیمت نفت عنوان کردند.