در جست‌وجوی زمینه مشترک برای گفت‌وگو

گروه بین‌الملل- چین با دعوت پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به یک استان فقیر این کشور سعی کرد تا فشار ایالات متحده را برای افزایش سریع‌تر ارزش یوان منحرف کند.

به گزارش بی‌بی‌سی از پکن هنری پائولسون که به قصد تقاضا از مقامات چینی برای تسریع در افزایش ارزش یوآن به چین سفر کرده بود همراه با وو ایی به یکی از استان‌های فقیر این کشور مسافرت کرد. به نظر می‌رسد مقامات چینی قصد دارند تا با نشان دادن وضع مردم فقیر این کشور خطرات و ریسک‌های تسریع جریان افزایش ارزش یوان را به وزیر خزانه‌داری آمریکا بنمایانند. وو ایی معاون نخست وزیر چین به خبرنگاران گفت: او خوشحال است که دیدار پائولسون از چین با سفر به این استان فقیر آغاز شده است تا او تفاوت میان شهرهای بزرگ چین مانند پکن و شانگهای را با شهرهای کوچک و مناطق روستایی ببیند. وی به خبرنگاران گفت: در این کشور هنوز ۲۳میلیون در فقر کامل زندگی می‌کنند، به همین دلیل ما نمی‌توانیم با سرعت بخشیدن به روند افزایش یوآن در بازار تهدیدی جدی برای زندگی این جمعیت بیافرینیم.

به اعتقاد تحلیلگران این سخنان نشان‌دهنده امتناع چین در برابر درخواست آمریکا بود که این روزها هم‌زمان با سفر پائولسون، کنگره این کشور در حال بررسی لایحه‌ای است که به شرکت‌ها و کمپانی‌ها اجازه خواهد داد اقدامات ضددامپینگ علیه کشورهایی اتخاذ کنند که ارزش پول خود را پایین نگه می‌دارند. این لایحه مخصوصا چین را هدف گرفته است. هم‌زمان بررسی این لایحه در کنگره با سفر پائولسون آوردن فشار بیشتر به چین برای آزاد کردن یوآن بود.

ایالات‌متحده که از کسری تجاری با چین رنج می‌برد، معتقد است چین در مسیر جهانی‌سازی تقلب می‌کند و از همه قواعد آن پیروی نمی‌کند، به همین ترتیب در چین سیاستمداران معتقدند که ایالات‌متحده از رشد اقتصادی چین بیمناک است و به همین دلیل سعی در عقب نگهداشتن این کشور دارد. به نظر می‌رسد گفت‌و‌گوهای مستقیم میان مقامات دو کشور می‌تواند از شدت سوءظن‌های طرفین به یکدیگر بکاهد.کنگره ایالات متحده خشمگین است که چین عامدانه ارزش یوآن را پایین نگه می‌دارد تا کالاهای فراوان این کشور برای دنیا ارزان تمام شود و این تقاضای جهانی را برای کالاهای ارزان چینی افزایش می‌دهد.

چین می‌گوید دلیل ارزانی کالاهای چینی سطح پایین‌تر دستمزدها در چین است که از هزینه تولید می‌کاهد.از طرف دیگر چینی‌ها معتقدند اگر آنها یوآن را آزاد کنند و اجازه دهند تا ارزش یوآن ۲۰ تا ۴۰درصد افزایش پیدا کند و به سطح دلخواه آمریکایی‌ها برسد، در چین و برای اقشار ضعیف و فقیر این کشور فاجعه اتفاق خواهد افتاد.پائولسون در چین است تا با گفت‌وگو با مقامات چینی، آنها را راضی کند تا با تسریع در روند آزادسازی یوآن از ضرر اقتصادی ایالات متحده کم کند.

ایالات متحده برای درخواست از چین غیر از فشار دلایل منطقی هم دارد.آنها به چین هشدار می‌دهند که اگر مازاد تجاری خود را کاهش ندهند چین دچار تورم بزرگ اقتصادی خواهد شد و خطر جدی‌تری برای این کشور می‌آفریند.پائولسون همچنین قرار است با ژو شیائوچوان، رییس بانک مرکزی کشور هم دیدار و گفت‌وگو کند.چین و آمریکا برای رفع مشکلات و سوءتفاهمات میان دو کشور از ماه مه پارسال مذاکره درباره چگونگی آزادسازی ارزش یوآن را آغاز کرده‌اند و احتمال دارد باز هم این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.آمریکا و چین هر دو مصمم هستند تا این مشکلات را مسالمت‌آمیز حل کنند.