گروه بین‌الملل - بازتاب اقتصادی پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات هفتم نوامبر چندان مثبت نبود. بازارهای مالی نخستین مراکز اقتصادی بودند که به این پیروزی واکنش منفی نشان دادند.

به مجرد اعلام پیروزی دموکرات‌ها شاخص‌های داوجونز و نزدک به عنوان شاخص‌های اصلی بورس نیویورک با کاهش ارزش روبه‌رو شدند.این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این تحلیل‌ها نشانگر آن بود که بازارهای مالی از پیروزی دموکرات‌ها استقبال خواهند کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز از نیویورک، این مساله به یک سابقه تاریخی بازمی‌گردد.تجربه نشان داده است که دموکرات‌ها هیچ‌گاه از کسب‌وکارهای بزرگ و بیزینس‌های کلان حمایت نمی‌کنند و رغبت چندانی به گسترش آن ندارند. در حالی که جمهوری‌خواهان اکثرا خود تاجران و بیزینس‌من‌های بزرگی هستند.همین مساله باعث می‌شود تا بازارهای مالی را بیشتر مراقبت کنند. همچنین خطر افزایش مالیات‌ها با روی کار آمدن دموکرات‌ها در کنگره، کسب‌وکارها را تهدید می‌کند.

یکی از برنامه‌های دولت بوش کاهش مالیات‌ها است که می‌تواند نقش موثری در افزایش درآمد شرکت‌های بزرگ داشته باشد.

اما با افتادن کنگره به دست دموکرات‌ها، آینده تصویب چنین لوایحی در پرده ابهام قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر اکنون تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که دولت بوش نتواند بودجه نظامی را با سرعت سابق افزایش دهد و همین مساله شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش تسلیحات را نسبت به آینده درآمد خود و سود سهامداران نگران کرده است. پیش‌بینی تحلیلگر سی‌ان‌ان مالی بر این است که از این پس کمتر رغبتی در سهامداران و معامله‌گران بورس برای خرید سهام شرکت‌های تسلیحاتی همچون لاکهیه مارتین و بویینگ دیده خواهد شد. این مساله می‌تواند به رکود بازار سهام کمک کند و یا دست کم از رونق فعلی آن بکاهد. در مقابل دیروز گندم در بورس کالای شیکاگو با کاهش قیمت روبه‌رو شد. انتخاب دموکرات‌ها می‌تواند یک نقطه امید برای کشاورزان باشد. چرا که آنها همواره از سیاست‌های افزایش یارانه‌های بخش کشاورزی حمایت کرده‌اند. این در حالی است که دولت بوش قصد داشت این یارانه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. اکنون این مساله منتفی به نظر می‌رسد، چرا که تصویب این لایحه در کنگره دموکرات‌ها امری بعید است.

نفت، کالای دیگری بود که به انتخابات آمریکا واکنش نشان داد. نفت به دنبال این اتفاق به بالاترین قیمت در ۲هفته اخیر رسید و توانست یکبار دیگر خود را به ۶۱دلار نزدیک کند. عمده مراکز تولید نفت خام آمریکا یا به جمهوری‌خواهان و یا به محافل نزدیک به آنان تعلق دارد و همین مساله اکنون نگرانی را در ایالت‌های نفت‌خیز افزایش داده است. ریک سالترز یکی از مدیران میانی شورون به آسوشیتدپرس گفت: اکنون وضعیت مشخص نیست در صورتی که دموکرات‌ها بخواهند میزان بیمه‌های کارگران و مالیات را افزایش دهند، کمپانی‌های نفتی زیان زیادی را تحمل خواهند کرد و این اصلا به سود بازار نفت نیست. شرکت‌های تولیدکننده نفت بالاترین میزان درآمدها و کارگران را دارند که افزایش بیمه و مالیات می‌تواند به رقم معنی‌داری در حساب سود و زیان آنها تبدیل شود.