فارس- کارشناسان هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کردند توفان‌های موسمی امسال در خلیج مکزیک که مرکز تولید ۲۷ درصد نفت آمریکاست، شدیدترین نوع خود در تاریخ این منطقه خواهد بود. بلومبرگ اعلام کرد، وقوع توفان‌های موسمی امسال حتی شدیدتر و بحرانی تر از توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ میلادی خواهد بود. پدیده اقلیمی ال نینو که موجب بارش شدید باران در جنگل‌های آفریقا شده موجب تشکیل توفان‌های سهمگین موسمی در خلیج مکزیک خواهد شد.

جف مسترز کارشناس ارشد هواشناسی آمریکا ضمن اشاره به تغییرات شدید آب و هوایی در آفریقا و برخی مناطق آمریکای لاتین هشدار داد، شبیه این تغییرات آب و هوایی در سال‌های ۲۰۰۵، ۱۹۵۸ و ۱۹۶۹ میلادی مشاهده شد و در تمامی این سال‌ها شاهد پنج توفان سهمگین و شدید بوده‌ایم. به نظر من امسال نیز شاهد وقوع سهمگین‌ترین توفان‌ها در تاریخ خواهیم بود.

فصل آغاز توفان‌های سهمگین در خلیج مکزیک از ابتدای ژوئن آغاز خواهد شد. خلیج مکزیک هم اکنون ۲۷ درصد تولید نفت و ۱۵ درصد گاز طبیعی آمریکا را در اختیار دارد. در این منطقه ۷ بندر از ده بندر بزرگ و پر ترافیک آمریکا قرار دارد.

توفان‌های گوستاو و آیکه در سال ۲۰۰۸ موجب کاهش شدید تولید انرژی در خلیج مکزیک شد و زیان‌های زیادی به تاسیسات نفتی این منطقه وارد کرد. تنها خبر خوب برای بازار انرژی آمریکا سطح مناسب و خوب ذخایر انرژی در مقایسه با سال ۲۰۰۸ است. در سال ۱۹۹۸ میلادی نیز توفان‌های سهمگین موجب کاهش ۱۵ میلیون بشکه‌ای تولید نفت و افت ۴۸ میلیون فوت مکعب تولید گاز در منطقه شده است. این رقم در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۱۰ میلیون بشکه نفت و ۶۸۳ میلیون فوت مکعب گاز رسیده است. توفان کاترینا در سال ۲۰۰۸ موجب مرگ ۱۸۰۰ نفر و خسارت ۱۲۵ میلیارد دلاری به اقتصاد آمریکا شد.