گروه بین‌الملل- هشدار رییس کمپانی سیسکو درباره کاهش قدرت خرید و در نتیجه سفارش مشتریان اصلی مانند بانک‌ها و موسسات مالی در روز پنجشنبه باعث تنزل سهام در وال‌استریت شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، با اینکه کمپانی سازنده سیسکو گزارش رشد ۳۷درصدی سود خود را در روز پنجشنبه اعلام کرد اما تشریح محدودیت سفارش‌های این کمپانی نگرانی‌های بازار را درباره محدودیت اعتبارات زنده کرد و باعث افت شاخص‌های مهم سهام در روز پنجشنبه شد. مدیرعامل کمپانی سیسکو گفت، بزرگ‌ترین کمپانی سازنده تجهیزات شبکه‌ای کامپیوتر (سیسکو) با کاهش سفارشات از سوی بانک‌ها و خرده‌فروشان مواجه است که چشم‌انداز سود و درآمد این کمپانی را در ماه‌های آینده در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

تحلیل‌گران معتقدند بازار و سرمایه‌گذاران تاکنون با توجه به انتشار درآمد کمپانی‌های تکنولوژی به سود و سلامت این بخش اقتصاد خوش‌بین بودند اما سخنان مدیرعامل سیسکو تردیدها و نگرانی‌ها درباره این بخش از اقتصاد هم افزایش داد.

بنابراین با اینکه شاخص‌های سهام در ساعات پایانی اندک احیا شدند و سود کسب کردند اما این میزان سود هم نتوانست ضرر ساعات صبح را جبران کند و مانع از ضرر بیش از حد شاخص بزرگ شود که بدترین روز خود را در پنج سال اخیر سپری کرد.

فعالان بازار می‌گویند فعلا بازار در شرایط عجیبی به سر می‌برد، برخی روزها حجم معاملات بالا است و روز دیگر سکون مطلق که خود نشان‌دهنده تشنج و بی‌ثبات بازار است.

شاخص سهام داوجونز ۳۴ واحد یا ۲۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۲۶۶ رسید.

استاندارد اندپورز کمتر از یک واحد یا ۰۶/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۷۵ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۳ واحد یا ۹۲/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۶۹۶ رسید.

بزرگ‌ترین بازندگان نزدک، پس از کمپانی سیسکو، کمپانی اپل بود. آی‌بی‌ام و هیولت با رکارد دیگر کمپانی‌های متضرر بزرگ در روز پنجشنبه بودند.

در توکیو، شاخص‌های سهام تحت تاثیر سخنرانی رییس باک مرکزی درباره کسادی در ایالات متحده و نیز تورم شتابنده و از طرفی به تعویق افتادن ادغام کمپانی نیرو فایننشال، ضرر دادند.

این کمپانی قرار بود دو شرکت حق‌العمل کار زیرمجموعه خود را در ماه ژانویه در هم ادغام کند اما در حال حاضر تصمیم گرفته است، این کار را به ژوئن ۲۰۰۸ موکول کند.

این خبر روز جمعه تاثیر منفی بر جریان بازار گذاشت که به حد کافی اخبار نامطلوب از وضعیت اقتصاد ایالات متحده دریافت کرده بود.

شاخص سهام نیکی ۱۸۸ واحد یا ۱۹/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۵۵۸۳ رسید.

شاخص سهام توپیکس هم ۲۳ واحد یا ۴۹/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۹۵ رسید.

و اما در بازار معاملات ارزی سخنرانی بن برنانکی تاثیر مستقیم و منفی بر ارزش دلار بر جای نهاد. با اینکه به اعتقاد تحلیل گران وی تحلیل کاملا محتاطانه از وضعیت اقتصاد ایالات متحده ارائه داد اما اشاره او به کسادی اقتصادی آمریکا، احتمال کاهش مجدد نرخ بهره را افزایش داد و بر ارزش دلار تاثیر منفی گذاشت.

روز جمعه در آسیا هر یورو به ازای ۴۷۱۵/۱دلار معامله شد، این در حالی است که در صبح روز جمعه نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۷۳۸/۱دلار هم رسیده بود. هر دلار به ازای ۵۲/۱۱۲ ین معامله شد. در حال حاضر کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت نفت که فشارهای تورمی را تقویت می‌کند، از مهم‌ترین نگرانی‌های سیاست‌گذاران اقتصادی در آمریکا و سرمایه‌گذاران است.