در مسیر تندباد

نیکولاسارکوزی ‌برای اولین دیدار رسمی وارد واشنگتن شد

گروه بین‌الملل- نیکولاسارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه برای انجام نخستین دیدار رسمی خود وارد ایالات متحده شد و در کاخ سفید مورد استقبال گرم جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت. این سومین سفر نیکولاسارکوزی به ایالات متحده پس از تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری فرانسه است. در دو سفر غیررسمی پیشین او یک بار مهمان خانواده بوش در ویلای شخصی آنها بود و یک بار نیز تعطیلات خود را در کالیفرنیا و فلوریدا سپری کرد. نیکولاسارکوزی در میهمانی شامی که سه‌شنبه شب به افتخارش در کاخ سفید برگزار شد روابط فرانسه و آمریکا را روابطی در مسیر دوستی بیشتر و رو به رشد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت که اختلاف عقیده‌های پیشین در مورد جنگ عراق موجب کاهش سطح عالی روابط بین دو کشور نخواهد شد. فرانسه پس از پیروزی سارکوزی چرخش ۱۸۰درجه‌ای را نسبت به رابطه با آمریکا نشان داده است. به همان نسبتی که ژاک شیراک از سیاست‌های آمریکا دوری می‌کرد، سارکوزی در خلاف آن مسیر گام برمی‌دارد. روابط فرانسه و آمریکا در سال ۲۰۰۳ و در جریان حمله به عراق تیره شد اما سارکوزی از ابتدای روی کارآمدنش مدام سیگنال‌هایی برای آمریکا فرستاده است که نشان می‌دهد این وضعیت ادامه نخواهد یافت. سارکوزی در جریان دیدارش با بوش گفت: من به واشنگتن آمده‌ام تا قلب آمریکایی‌ها را دوباره فتح کنم. من با پیام‌های دوستانه به اینجا آمده‌ام. سارکوزی سپس در حالی که به شدت هیجان‌زده شده بود گفت: من به اینجا آمده‌ام تا یک چیز را به شما بگویم و آن این است که فرانسه و ایالات متحده دوستان دوجانبه هستند. ما همیشه متحد یکدیگر بوده‌ایم و این برای هیشه ادامه خواهد داشت.

رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه سخنانش در ستایش ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم صحبت کرد و گفت: سربازان فرانسوی و آمریکایی هم‌اکنون با همکاری با یکدیگر از دموکراسی نوپای افغانستان حمایت می‌کنند و همچنین نسبت به سربازان آمریکایی که در جریان جنگ جهانی دوم برای آزادی فرانسه تلاش کردند ادای احترام کرد و گفت: هر زمان با هم بوده‌ایم تمامی نبردها را برده‌ایم. سارکوزی قرار است در جریان دیدار رسمی خود از آمریکا مذاکرات مهمی را با جورج بوش برگزار کند که مساله هسته‌ای ایران، صلح دارفور و مساله افغانستان از اهم آنها خواهد بود. سارکوزی همچنین در کنگره آمریکا نیز سخنرانی خواهد کرد. در قسمت غیرسیاسی نیز او با جورج بوش در مورد مسائلی همچون تغییرات آب‌وهوایی زمین، کاهش ارزش دلار و همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد سارکوزی ناخواسته در راهی گام نهاده است که پیش از این دیگر رهبران کشورها در آن گام گذاشته بودند. رهبرانی همچون تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، خوزه ماریوازنار، نخست‌وزیر سابق اسپانیا و جان هاوارد نخست‌وزیر کنونی استرالیا که اکنون حزبش در آستانه انتخابات قرار دارد. روند مسائل چهار سال گذشته نشان داده است که قمار رهبران جهان روی جنگ عراق و هم پیمانی با جورج بوش در این راه برد ندارد. تونی بلر، ماریوازنار و جان هاوارد همگی سیاستمداران محبوبی بودند که اعتبار خود را بر سر جنگ عراق از دست دادند. به نظر می‌رسد سارکوزی خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در سراشیب کاهش محبوبیت افتاده باشد.