مصر؛ همچنان در آتش و خون

در اعتراضات علیه حکم اعدام ۲۱ نفر در رابطه با حوادث سال گذشته پورت سعید، دست‌کم ۳۰ نفر کشته شدند

گروه بین‌الملل- براساس آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۳۰ نفر در درگیری‌های شهر پورت سعید مصر کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها پس از صدور حکم اعدام برای ۲۱ تن از متهمان اغتشاشات مسابقه فوتبال سال گذشته در شهر پورت سعید روی داده ‌است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان به احکام دادگاه در شهر پورت سعید با پلیس درگیر شدند. دست کم ۲ مامور پلیس هم در این درگیر‌ی‌‌ها جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر وزارت کشور مصر اعلام کرد، ۲۰۰ تن دیگر هم مجروح شده‌اند. این در شرایطی است که مقام‌های بهداری مصر از دست‌کم ۲۵۰ نفرمجروح خبر داده‌اند.

ماجرای سال گذشته

در ۲ فوریه سال گذشته میلادی، پس از پایان مسابقه فوتبال بین دو تیم الاهلی و المصری در استادیوم ورزشی شهر پورت سعید، هواداران دو تیم به شدت با یکدیگر درگیر شدند. این درگیری‌ها که به‌سرعت به همه کشور سرایت کرد دست کم ۷۴ کشته بر جای

گذاشت.

از میان ده‌ها نفری که در ناآرامی‌های سال گذشته توسط پلیس بازداشت شده بودند، ۷۳ نفر، از جمله مقام‌های ورزشی و مأموران پلیس به دخالت در اغتشاشات سال گذشته متهم شدند. ۲۱ نفر از آنها در دادگاه روز شنبه به اعدام محکوم شدند.

به گزارش الجزیره حکم صادره برای متهمان می‌بایست به تایید مفتی اعظم مصر برسد.

همه این ۲۱ نفر از حق تجدید نظرخواهی برخوردارند. این در شرایطی است که هیچ یک از محکومان روز شنبه از مأموران پلیس نبودند. از سوی دیگر هواداران تیم المصری و خانواده‌های محکومان، صدور احکام اعدام را سیاسی قلمداد کرده‌اند.

خشونت‌های سال قبل در پورت‌سعید دقایقی بعد از شروع بازی بین تیم‌های المصری و الاهلی و زمانی آغاز شد که هواداران المصری به سمت طرفداران الاهلی که از قاهره به پورت‌سعید رفته بودند، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند. این درگیری‌ها پس از پایان مسابقه شدت گرفت.

گروهی از طرفداران تیم الاهلی نقشی کلیدی در اعتراضاتی داشتند که به سرنگونی حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر منجر شد. شاهدان عینی در پی درگیری‌های خشونت‌بار ورزشگاه پورت سعید نیروهای انتظامی مستقر در محل را متهم کردند که برای مهار خشونت‌ها اقدامی انجام نداده‌اند.

هواداران سازمان‌یافته تیم الاهلی قاهره در اعتراضات میدان التحریر در پایان حکومت حسنی مبارک نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند. هنگامی که نیروهای پلیس می‌کوشیدند معترضان را متفرق‌کنند، آنها به صورت فعال از معترضان دفاع می‌کردند. بسیاری معتقدند که افراد پلیس به‌طور عمدی خود را کنار کشیده‌اند تا گرو‌ه‌های خشمگین، اعضای تیم الاهلی و هواداران این تیم‌را سرکوب کنند.

تیم الاهلی یکی از مهم‌ترین تیم‌های دسته اول باشگاه‌‌های مصر است، بازیکنان این تیم اعلام کرده‌اند که در اعتراض به وقایع خونین پورت‌سعید برای همیشه از فوتبال حرفه‌ای کنار خواهند رفت.

این در شرایطی است که سال گذشته میلادی در محافل اجتماعی و سیاسی مصر، شورای نظامی به دست‌داشتن پنهانی در این خشونت‌ها با هدف بهره‌برداری سیاسی متهم شده‌بود. در آن زمان منتقدان بر این باور بودند که شورای نظامی برای باقی ماندن در قدرت از هر امکانی که نشان بدهد جامعه مصر نیازمند کنترل شدیدتر است، استفاده می‌کند.

اما در واکنش به این انتقادها، شورای نظامی در سراسر مصر سه روز عزای عمومی اعلام کرد. ژنرال محمد حسین طنطاوی رییس وقت شورای نظامی هنگام استقبال از بازیکنان تیم الاهلی قاهره که از پورت‌سعید بازگشته بودند تضمین کرد که مسوولان فاجعه پورت‌سعید نمی‌توانند از چنگ قانون بگریزند.

ژنرال طنطاوی در عین‌حال کوشید از ارتش رفع اتهام کند و توضیح داد که مسوولیت تامین نظم و امنیت در ورزشگاه به عهده پلیس بوده‌است. او گفت:«چنین وقایعی در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد و ما نباید اجازه بدهیم این فاجعه مصر را ازپا در بیاورد.»

اخوان‌المسلمین هم در آن زمان به‌عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی، در پایگاه اینترنتی خود طرفداران حسنی مبارک را مسبب ایجاد آشوب در ورزشگاه معرفی کرد. اخوان‌المسلمین همچنین از ارتش خواسته‌بود که همه تدابیر لازم را برای حفظ جان مردم مصر بیندیشد و برای شناسایی مسوولان فاجعه تحقیق کند.

حمله به زندان پورت سعید

در پی انتشار خبر صدور حکم اعدام، عده‌ای تلاش کردند به زندان پورت سعید که متهمان این پرونده در آنجا نگهداری می‌شوند حمله کنند. پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌‌است.

با این همه هواداران تیم الاهلی از این احکام استقبال کردند و با پرتاب فشفشه و سر دادن آواز در خیابان‌های قاهره صدور این احکام را جشن گرفتند.

خانواده‌های محکومان که به هنگام صدور حکم در دادگاه حضور داشتند، در اعتراض به این احکام شعار «الله اکبر» سر دادند. هواداران تیم الاهلی پیش از برگزاری این دادگاه هشدار داده بودند، در صورت صادر نشدن حکم اعدام از پا نخواهند نشست و به تلاش برای اجرای عدالت ادامه خواهند داد. در ارتباط با اغتشاش سال گذشته در استادیوم ورزشی پورت سعید، هواداران تیم الاهلی پلیس مصر را به «توطئه» علیه خود متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند، نیروهای پلیس تعمدا وارد عمل نشدند و راه را برای تهاجم هواداران تیم المصری باز گذاشتند.

منع آمد و شد

درگیری‌های اخیر پورت‌سعید یک روز بعد از تظاهرات مخالفان دولت در دومین سالگرد انقلاب مصر رخ داده‌است.

شورای دفاع ملی مصر که تحت ریاست محمد مرسی، رییس‌جمهوری، است، این خشونت‌ها را محکوم کرد و خواهان گفت‌وگو شده‌است.

این شورا اعلام کرده‌ که در صورت لزوم در مناطقی که خشونت‌ها در آنها رخ داده است، مقررات منع آمدوشد وضع خواهد کرد. در خشونت‌هایی که در دومین سالگرد انقلاب مصر در شهرهای مختلف آن کشور رخ داد، دست‌کم ۷ نفر کشته و بیش از ۴۵۰ نفر زخمی شدند.