ایسنا - اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست دو روزه سران این سازمان، ضمن موافقت با استراتژی پیشنهاد شده از سوی اوباما در مورد افغانستان با اعزام نیروهای بیشتر به این کشور موافقت کردند. موافقت با اعزام پنج هزار نیروی اضافی به افغانستان از جمله توافقات پایانی شرکای آمریکا در ناتو بود.

طبق اظهارات سخنگوی باراک اوباما بعد از نشست سران ناتو در استراسبورگ، اعضای ناتو با اعزام پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان موافقت کردند. طبق اظهارات این سخنگو، سه هزار تن از این تعداد نیروها برای حفاظت از امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به این کشور اعزام خواهند شد.

براساس گزارش مجله اشپیگل، دولت آلمان نیز با اعزام ۶۰۰ سرباز موافقت کرد. همچنین قرار است ۹۰۰ سرباز دیگر از انگلیس و ۶۰۰ سرباز دیگر هم از اسپانیا به این کشور اعزام شوند. طبق گفته‌های رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید، قرار است حدود ۱۴۰۰ تا دو هزار سرباز دیگر هم برای آموزش سربازان افغان به این کشور اعزام شوند. طبق گزارش کاخ سفید، اعضای حاضر در نشست ناتو توافق کردند که آموزش سربازان افغان را تضمین کنند.

در حال حاضر حدود ۶۲‌هزار سرباز در افغانستان حضور دارند. علاوه‌بر این، دولت ترکیه نیز بعد از مخالفت طولانی مدت با انتخاب آندرس فوگ راسموسن نخست‌وزیر دانمارک به عنوان دبیرکل آتی سازمان ناتو، نهایتا با دادن رای مثبت به دبیرکلی راسموسن موافقت کرد.

راسموسن برای تصدیگری پست دبیرکلی ناتو به همه ۲۸ رای مثبت اعضای ناتو نیازمند بود. وی به دنبال مسجل شدن اعطای پست دبیرکلی ناتو، اعطای این پست را احترام و ارزشی بزرگ خواند و گفت: من هر کاری که لازم باشد را انجام خواهم داد تا اعتماد شما را جلب کنم.

وی اظهار کرد: ناتو یک جنبش صلح دوست موفق در جهان است.

دوره فعالیت یاپ دو هوپ شفر دبیرکل کنونی ناتو، در تاریخ ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) به پایان می‌رسد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترکیه بعد از مذاکرات بین باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا و عبدالله گل رییس‌جمهوری ترکیه، نهایتا با انتخاب راسموسن موافقت کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز انتخاب راسموسن را به عنوان نشانه و دلیلی برای قدرت عمل ناتو خواند.