دیکتاتور یمن دوباره ظاهر شد

عبدالله صالح قبل و پس از فرار پس از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری و رفتن به عربستان

صالح اولین‌بار پس از جراحت در تلویزیون ظاهر شد

گروه بین‌الملل- علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن، که برای مداوا به عربستان سعودی رفته ‌است پس از حدود یک ماه، برای اولین بار در تلویزیون ظاهر شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، صالح در حالی‌که آثار سوختگی بر صورتش مشهود و دست هایش پانسمان شده‌بود و بدون حرکت روی صندلی نشسته‌بود در این پیام ضبط شده که توسط تلویزیون یمن پخش شد، از ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به دلیل «مراقبت دلسوزانه» و «پذیرایی» از او تشکر کرد. رییس‌جمهوری یمن گفت که از طرح تقسیم قدرت با مخالفان حمایت می‌کند به شرطی که این کار در چارچوب قانون اساسی کشورش انجام شود. علی عبدالله صالح ۳۳ سال است قدرت را در یمن در اختیار دارد. او گفت که بیش از هشت عمل جراحی روی او انجام شده است.

صالح در اوایل ماه ژوئن در حمله‌ای به کاخ ریاست جمهوری مجروح شد و اکنون در عربستان سعودی تحت مداوا قرار دارد. بر اثر این حمله که مقام‌های دولت یمن آن را تلاشی برای ترور رهبران کشور خواندند، هفت نفر کشته و شماری از مقام‌های ارشد یمنی زخمی شدند. صالح در این سخنرانی همچنین تاکید کرد که رییس‌پارلمان یمن، نخست وزیر و معاونش و نیز فرماندار صنعا هم در عربستان سعودی مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

به گفته علی عبدالله صالح، بیش از ۸۷ نفر در آن حمله زخمی شده بودند. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پیشتر در ریاض گفته ‌بود که وضعیت سلامتی رییس‌جمهوری یمن «در مجموع خوب است».

بنا‌بر گزارش‌ها، صالح دچار ۴۰ درصد سوختگی و خونریزی در داخل جمجمه شده بود. معترضان در یمن می‌گویند که علی عبدالله صالح باید از قدرت کناره‌گیری کند. این در حالی است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طرحی را برای خروج یمن از بحران پیشنهاد کرده‌اند که در چارچوب آن صالح از قدرت دست می‌کشد و در مقابل از پیگرد قضایی به دلیل مرگ دهها نفر از معترضانی که در طی راهپیمایی‌های پنج ماه اخیر کشته شدند، مصون‌می‌ماند. رییس‌جمهوری یمن از پذیرش این طرح خودداری کرده است.

علی عبدالله صالح در شرایطی به عربستان سعودی رفت که تهدید ناشی از نا‌آرامی‌های بیشتر سیاسی در یمن فشار شدیدی را بر عربستان سعودی، قدرتمندترین همسایه یمن و مهمترین حامی این کشور و همینطور ایالات‌متحده وارد کرده است که همواره بر صالح به عنوان یک متحد در آنچه جنگ علیه تروریسم خوانده می‌شود، حساب ویژه‌ای باز کرده ‌بود. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اینگونه به نظر می‌رسید که عربستان در مورد نحوه مدیریت و برخورد با بحران یمن نا‌مطمئن و سردرگم است، همزمان سعودی‌ها تلاش می‌کردند انرژی‌های رها شده انقلابیون سرتاسر منطقه را مهار کنند. برای سال‌ها، صالح موفق شده‌بود در کشوری که حسادت‌ها و رقابت‌های قبیله‌ای در آن حرف اول را می‌زند و این کشور را پاره‌پاره کرده‌ است، صلح و امنیت برقرار کنند اما سعودی‌ها که قدرتشان در مواجهه و سرکوب معترضان در «بهار عربی» رو به ضعف گذاشته‌است، نگران‌تر و سر‌در‌گم تر از همیشه هستند.

علی عبدالله صالح که حملات به کاخ ریاست‌جمهوری را به گردن قبیله احمر - قبیله همواره رقیب او - انداخت، به سعودی‌ها اجازه داد تا این بار قاطعانه وارد عمل شوند. مقامات ریاض نه تنها دیکتاتور یمن را با آغوش باز پذیرفتند، بلکه به شش نفر دیگر از مقامات زخمی این کشور هم اجازه ورود دادند. آنها همچنین تلاش کردند تا میان دولت یمن و قبیله قدرتمند و شبه‌نظامی احمر آتش‌بس بر‌قرار کنند.

علی عبدالله صالح که ۳۲ سال است قدرت را در یمن در دست دارد نخستین رییس‌جمهوری در جمهوری یمن است و پیش از آن بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ میلادی یعنی تا پیش از اتحاد یمن، رییس‌جمهوری یمن شمالی بود.

علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن - عکس: AFP