گروه بین‌الملل- ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، معتقد است وخامت بحران بدهی‌های اروپا پایان یافته است. او می‌گوید درپی سیاست‌های قاطع اتخاذ شده در سال گذشته، ابرهای تیره آسمان اروپا را ترک کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود در فرانکفورت که اواخر روز سه‌شنبه ایراد شد، گفت: «به دلیل پیشرفت‌های چشمگیری که طی سال ۲۰۱۲ حاصل شد، می‌توانیم سال ۲۰۱۳ را با اطمینان بیشتر آغاز کنیم. ابرهای تیره آسمان حوزه یورو را ترک کرده‌اند. رهبران اروپا متوجه شده‌اند که اتحاد پولی باید به وسیله اتحاد مالی، اتحاد اقتصادی حقیقی و سرانجام اتحاد سیاسی عمیق‌تر تکمیل شود.» این سخنان دراگی نشان‌دهنده اطمینان فزاینده او است مبنی بر اینکه بحران سه ساله حوزه یورو تحت کنترل درآمده است و ۱۷ کشور عضو این حوزه می‌توانند اواخر سال جاری از رکود خارج شوند. او تاکنون از برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا حمایت کرده‌ است و می‌گوید این برنامه کاملا مطابق با تعهد بانک مرکزی اروپا مبنی بر تثبیت قیمت‌ها است و استقلال این بانک را تهدید نمی‌کند. این در شرایطی است که این برنامه هنوز به اجرا در نیامده است.

دراگی همچنین گفت: «بانک مرکزی اروپا به تعهد اولیه خود برای تضمین تثبیت قیمت‌ها پایبند است. همه اقدامات ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این هدف را محقق کنند. با بررسی نرخ کنونی و مورد انتظار تورم، درمورد انحراف از تثبیت قیمت‌ها جای نگرانی وجود ندارد.»

گرچه بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کند اقتصاد حوزه یور در سال ۲۰۱۳، ۳/۰ درصد کوچک خواهد شد، اما دراگی در ماه جاری گفت انتظار دارد بهبود تدریجی اواخر امسال آغاز شود.

دراگی گفت بسیاری از کشورها در کنترل بودجه عمومی خود پیشرفت خوبی داشته‌اند و برای افزایش رقابت‌پذیری اصلاحات اساسی انجام داده‌اند.

رییس بانک مرکزی اروپا همچنین گفت:«باید صبور باشیم. کاملا آگاهم که شرایط اقتصادی برای مردمی که در کشورهای تحت ریاضت اقتصای زندگی می‌کنند بسیار دشوار است. اما درمسیر اصلاحات، جایگزین دیگری وجود ندارد.»

دراگی با اشاره به پیش‌بینی نشریه اکونومیست در آغاز سال ۲۰۱۲، افزود اروپا پیشرفت‌هایی داشته است که یک سال پیش برخی کارشناسان آنها را غیرممکن می‌دانستند. این نشریه پیش‌بینی کرده بود دستیابی به ایالات متحده اروپا کاملا غیرممکن است.

به گفته دراگی تبدیل بانک مرکزی اروپا به تنها بانک اروپایی ناظر در سال جاری یک چالش عمده سازمانی است و احتمالا قابل توجه‌ترین گام برای یکپارچه‌سازی از زمان پیمان ماستریخت تاکنون به شمار می‌رود. او افزود: «در اکثر زمینه‌هایی که نیاز به یکپارچه‌سازی بیشتر دارند، اروپا پیشرو است. این بلندپروازی دور از دسترس نیست.»