پس‌لرزه‌های انفجار بزرگ در لبنان

عکس: AFP لبنان؛ دوباره در آتش

در پی انفجار روز جمعه، بحران سیاسی بار دیگر لبنان را فرا گرفت

گروه بین‌الملل- به دنبال کشته شدن رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان در انفجار روز جمعه بیروت و به وجود آمدن تنش و درگیری در این کشور، گروه‌های مخالف (موسوم به ۱۴ مارس) خواهان استعفای نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور شدند.

در همین شرایط میقاتی اعلام کرد که استعفای خود را تسلیم میشل سلیمان، رییس‌جمهوری لبنان کرده‌است اما او این استعفا را نپذیرفته‌است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، ترور وسام‌الحسن، رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان به دنبال این انفجار در منطقه الاشرفیه واقع در بیروت باعث به وجود آمدن تنش‌های سیاسی و امنیتی در این کشور شده‌است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دیروز (شنبه) در سراسر لبنان عزای عمومی اعلام شد و همه ادارات دولتی و نهادها تعطیل و پرچم‌های لبنان در ادارات رسمی و شهرداری‌ها «برای احترام به روح شهدایی که در این انفجار کشته شدند» نیمه افراشته خواهد شد.

گروه‌های ۱۴ مارس (وابسته به سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان) مسوولیت این انفجار را متوجه نجیب میقاتی دانستند و خواهان استعفای فوری او شدند.

آنها همچنین از همه گروه‌ها خواستند تا در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن مشارکت کنند. به دنبال انفجار این خودروی بمب‌گذاری شده در روز جمعه در منطقه الاشرفیه دست‌کم هفت نفر کشته و ۷۸ تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که صدای شلیک گلوله در منطقه التبانه واقع در طرابلس شنیده شده و در این منطقه میان افراد مسلح درگیری‌هایی به وقوع پیوسته است. در بیروت نیز جوانان خشمگین لبنانی راه‌ها و مسیرها را با استفاده از تایرهای آتش گرفته بستند. در صیدا واقع در جنوب بیروت نیز ساکنان این منطقه مسیرهای مواصلاتی را با استفاده از تایرهای آتش گرفته بستند.گروه‌های ۱۴ مارس مدعی‌اند که این انفجار از سوی عوامل نظام حاکم سوریه انجام گرفته زیرا وسام‌الحسن اخیرا تحقیقات مربوط به تلاش برای انجام عملیات انفجاری در لبنان توسط نظام حاکم سوریه را در دست داشت و به دنبال آن یکی از وزرای سابق لبنانی به نام میشل سماحه دستگیر شد. وسام‌الحسن همچنین در زمان حیاتش به متلاشی کردن ۳۰ شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان کمک کرد.

از سوی دیگر نخست‌وزیر لبنان در نشست خبری خود درباره انفجار تروریستی بیروت و کشته شدن یکی از مسوولان برجسته امنیتی این کشور گفت: «مساله استعفای دولت فعلا به تاخیر افتاده و ما خواهان تشکیل دولت توافق ملی در شرایط کنونی هستیم.»

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه ال‌بی‌سی لبنان، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در نشست خبری دیروز خود گفت: «لبنان در لحظات سختی به سر می‌برد. من از همین‌جا اعلام می‌کنم که هیچ اصراری برای باقی ماندن در منصب خود ندارم، زیرا که از این منصب بی‌نیاز هستم و این مساله را با میشل سلیمان، رییس‌جمهوری لبنان در میان گذاشتم.»

نخست‌وزیر لبنان دیروز گفت استعفای خود را تقدیم رییس‌جمهوری کرده اما میشل سلیمان خواستار آن شده است که او برای مدتی در سمت خود باقی بماند.

نجیب میقاتی روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: بمب‌گذاری بیروت به بحران سوریه مربوط است.

او در ادامه افزود: «در نشست خود با میشل سلیمان و در جلسه فوق‌العاده کابینه اعلام کردم که باید دولت جدید توافق ملی تشکیل شود. میشل سلیمان نیز گفت که فعلا زمان استعفای دولت نیست و مسائل ملی مهم‌تر است.»

میقاتی همچنین گفت: «ما در طول تاریخ لبنان شاهد آن بودیم که هر سیاستمداری که منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح داده یا طرد شده یا ترور شده یا سرنوشت این چنین داشته است. ما کاملا نسبت به شرایط خطرناکی که در آن به سر می‌بریم اطلاع داریم و رییس‌جمهوری لبنان تاکید کرد که زمان استعفای خود را به تاخیر بیندازیم.» او در ادامه افزود: «در این نشست میشل سلیمان گفت که مساله استعفا را با اعضای هیات مذاکرات ملی بررسی خواهد کرد؛ مساله ما در شرایط کنونی مساله دولت نیست بلکه باید به فکر امنیت و ثبات کشور باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم. دولت دیر یا زود استعفا خواهد داد.»

میقاتی همچنین درخصوص وسام‌الحسن، رییس شاخه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان و کشته شدنش در انفجار بیروت گفت: «همه از رابطه خوب من با الحسن اطلاع داشتند. او فردی بود که به صورت حرفه‌ای عمل می‌کرد و با گروه‌های سیاسی خاصی در ارتباط نبود. ما معتقدیم که میان ترور الحسن و مساله میشل سماحه ارتباط وجود دارد. نمی‌توان این دو مساله را از هم جدا کرد.»

میشل سماحه، یکی از وزرای سابق لبنان است که به اتهام دست داشتن در برنامه‌ریزی برای انجام عملیات در لبنان دستگیر شده‌است.

میقاتی در ادامه افزود: «سنی‌ها در لبنان احساس می‌کنند که مورد هدف قرار گرفته‌اند و ما نسبت به کشیده شدن لبنان به سمت فتنه خطرناکی بیم داریم.»

همزمان کابینه لبنان برای بحث و بررسی درباره شرایط امنیتی این کشور دیروز، شنبه، جلسه اضطراری تشکیل داد.

وسام‌الحسن، رییس اطلاعات پلیس لبنان از جمله کشته‌شدگان این حمله بود. او از نزدیکان سعد حریری و ائتلاف ۱۴ مارس شناخته می‌شد و پیش از آن، مسوول امنیت رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان بود. رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در اثر یک انفجار کشته شد.

ایالات‌متحده و تقریبا همه جناح‌های سیاسی لبنان این واقعه را محکوم کردند.

سیاستمداران مخالف بشار اسد در لبنان، دولت سوریه را به دست داشتن در انفجار روز جمعه متهم کرده‌اند. اما دولت سوریه این انفجار را به شدت محکوم کرده‌است. شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن این انفجار گفته است عاملان، سازمان‌‌دهندگان و حامیان مالی این حمله باید مورد تعقیب و محاکمه قرار بگیرند و هر گونه حرکتی برای بی‌ثبات کردن لبنان از طریق ترور‌های سیاسی محکوم است. این انفجار در منطقه عمدتا مسیحی‌نشین اشرفیه و در خیابانی پرازدحام در حوالی دفاتر اصلی ائتلاف ۱۴ مارس تحت رهبری سعد حریری رخ داد.