دیدار کوفی‌عنان با بشار اسد

عکس: sana،sy چهار روز پس از وقایع هولناک شهر حوله

کوفی عنان با بشار اسد دیدار کرد

فرمانده‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا، برای نخستین بار از حمله‌ نظامی به سوریه سخن گفته است

گروه بین‌الملل-کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه، دیروز، سه‌شنبه، با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش منابع خبری، جزئیات مذاکرات عنان با اسد تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نشده‌بود اما دبیرکل سابق سازمان ملل پیش از این، وقایع هولناک شهر حوله را یک جنایت وحشتناک خوانده‌بود که عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

این نخستین سفر دبیرکل پیشین سازمان ملل به سوریه از ماه مارس است. پس از دیدار ماه مارس او با مقام‌های سوری و اپوزیسیون، ماموریت ناظران سازمان ملل در این کشور آغاز شد.

به اعتقاد ناظران، سفر کوفی عنان به سوریه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در شرایطی که از یک‌سو آتش‌بس عملا رعایت نمی‌شود، هر روز بر شمار قربانیان افزوده می‌شود و برخی از جناح‌های اپوزیسیون از جمله ارتش آزاد سوریه از لزوم شکستن کامل آتش‌بس و حمله نظامی به این کشور سخن می‌گویند.

عنان به دولت سوریه هشدار داده‌است که برای نشان دادن جدیت خود در حل صلح آمیز بحران سوریه، باید قدم‌های روشن و صریحی بردارد. ناظران سیاسی بر این باورند که طرح کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه تحت الشعاع کشتار روز جمعه در حوله قرار گرفته‌است.

این در شرایطی است که ناظران بین‌المللی بر این باورند که زمانی حساس برای طرح صلح ‌عنان فرا رسیده‌است. پیش از دیدار دیروز عنان و اسد، انتظار می‌رفت که دبیر‌کل پیشین سازمان ملل متحد از رییس‌جمهوری سوریه بخواهد که به وعده‌هایی که داده عمل کند و به گفته ناظران، این به موضع روسیه، متحد اصلی سوریه در مجامع بین‌المللی بستگی دارد. کوفی عنان همچنین روز دوشنبه با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و ژنرال رابرت مود، فرمانده ناظران صلح سازمان ملل در این کشور دیدار کرد. طبق طرح صلح عنان، دو طرف درگیری‌ها در سوریه متعهد شده‌بودند که از ۱۲ آوریل -۲۴ فروردین- و پیش از اعزام ناظران بین‌المللی به درگیری‌ها پایان دهند. دولت سوریه همچنین قرار بود نیروها و سلاح‌های سنگین خود را از مناطق مسکونی خارج کند. اما به رغم این توافقنامه، خشونت‌ها در این کشور کماکان ادامه دارد. دولت سوریه گروه‌های سلفی و اعضای گروه افراط‌گرای القاعده را مسبب اصلی نا‌آرامی‌های اخیر و همچنین قتل‌عام روز جمعه در شهر حوله می‌داند. دمشق همچنین تاکید دارد که در قتل‌عام روز جمعه نه از سلاح‌های سنگین که از سلاح‌های سرد استفاده شده‌ است. معترضان سوری و کشورهای غربی اما دولت سوریه را به دست داشتن در این قتل عام متهم می‌کنند. این‌همه در شرایطی است که روسیه تا‌کنون دو‌بار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که از وضع اقدامات تنبیهی علیه سوریه حمایت می‌کرد، وتو کرده‌است. مسکو همچنین در تغییر موضعی آشکار مدعی شده‌است که دولت سوریه و مخالفانش، مسوول کشتار روز جمعه در حوله هستند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی خود در مسکو گفت: «شکی نیست که دولت سوریه [در حوله] از تجهیزات سنگین نظامی استفاده کرده است»، اما در مورد مسوولیت کشتار باید «بی‌طرفانه» قضاوت کرد. پیش از این آلکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفته بود که نمی‌توان در کشتار حوله احتمال «تحریک» مخالفان را نادیده گرفت.

ویلیام هیگ هم در کنفرانس خبری مسکو مسوولیت خشونت در سوریه را به رژیم بشار اسد نسبت داد و خواستار کناره‌گیری او شد. وزیران خارجه‌ روسیه و بریتانیا در عین حال بر پشتیبانی خود از طرح صلح کوفی عنان تاکید کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه در جلسه‌ای فوق‌العاده، با صدور بیانیه‌ای غیر‌الزام‌آور، نظام حاکم بر سوریه را به دلیل قتل عام روستای حوله محکوم کرد. از سوی دیگر رهبران کشورهای غربی این کشتارها را با شدیدترین لحن محکوم کرده‌اند. همزمان فرانسه، بریتانیا و آمریکا فشارهای دیپلماتیک خود بر دولت بشار اسد را افزایش داده‌اند. فرانسه درصدد است تا نشست دیگری از اعضای گروه موسوم به دوستان سوریه را برگزار کند که روسیه در آن شرکت نخواهد کرد. دولت استرالیا نیز گفته است که دو دیپلمات سوریه را در اعتراض به کشتار حوله از این کشور اخراج می‌کند.

بررسی گزینه نظامی برای سوریه

از سوی دیگر ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌.ان‌.ان گفت که ترجیح می‌دهد با فشار‌های جامعه بین المللی بشار اسد مجبور به ترک قدرت شود؛ اما استفاده از گزینه نیروی نظامی همیشه بر روی میز است.

ژنرال دمپسی گفت: «من فکر می کنم که گزینه نظامی باید در نظر گرفته شود، اما به عنوان رهبر ارشد نظامی ترجیح می‌دهم که جامعه بین‌المللی همیشه بتواند راه‌هایی برای افزایش فشار بر بشار اسد پیدا کند تا او را به انجام کار درست وادار کند که از قدرت کنار برود.»

او اضافه کرده است: «البته، ما همیشه باید گزینه‌های نظامی را ارائه کنیم و آنها باید در نظر گرفته شود.» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفته که انتظار دارد فشارهای بین‌المللی علیه حکومت سوریه تشدید شود. ژنرال دمپسی همچنین در گفت‌وگو با شبکه سی‌.بی‌.اس در روز دوشنبه خشونت در سوریه را «وحشتناک» خوانده‌است.

عکس: خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)