دنیای اقتصاد: روز جمعه کره‌شمالی سیستم اطلاعاتی آمریکا (CIA) و کره‌جنوبی (IS) را به توطئه برای حمله و ترور رهبر کره‌شمالی با تسلیحات بیوشیمیایی متهم کرد. وزیر امنیت دولت در کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «تلاش‌های خرابکارانه امپریالیست‌های» آمریکایی و کره‌جنوبی «از حد گذشته است.» این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود آورده است: «سیستم‌های اطلاعاتی این دو کشور که گرانیگاه شیاطین در جهان هستند، توطئه‌ای از پیش خنثی شده را برای ضربه به رهبری کره‌شمالی تدارک دیدند و این اقدامات وارد فاز بسیار جدی اجرا شده است.»

کره‌شمالی به آمریکا هشدار داده که تحرکات این کشور منطقه را در آستانه جنگ هسته‌ای قرار داده است. بیانیه وزارت امنیت دولت در کره‌شمالی می‌گوید: «یک گروه تروریستی مخفی که از سوی CIA و IS وارد کره‌شمالی شده بودند و در تدارک اقدامات پنهانی و خرابکارانه علیه رهبر اعظم با استفاده از تسلیحات بیوشیمیایی شده بودند، شناسایی و کشف شدند.» به گزارش رویترز، کره‌شمالی می‌گوید فردی به نام «کیم» مامور شده بود تا با ۲۰ هزار دلار پول در دو موقعیت رهبر کره‌شمالی را مسموم و به قتل برساند.

شایعات چه می‌گوید؟

در این زمینه می‌توان سناریوهایی را متصور شد. اول، با توجه به اینکه کره‌شمالی طی ماه‌های اخیر تلاش کرد تا برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی را در کوالالامپور به قتل برساند و در این کار نیز موفق شد، یک احتمال این است که سران این رژیم با اجیر کردن برخی در نظر دارند تا این سناریو را این‌بار در کره‌شمالی به‌اجرا درآورند تا احتمالا بستر لازم برای انتقام‌جویی از همسایه جنوبی را فراهم کرده باشند. او با گاز سمی VX به قتل رسید. گاردین در این رابطه می‌نویسد از آنجا که رسانه‌های کره‌شمالی به‌شدت کنترل شده هستند و گزارشات آزاد در این کشور غیرممکن است، بنابراین تایید این مساله دشوار است. سخنگویان سیا هم در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند. ارجاعات مکرر به حضور نیروهای دشمن یا عوامل نفوذی برای ترور رهبر کره‌شمالی و تهدید وجودی برای این کشور تاکتیک‌هایی هستند که از سوی این کشور برای جلب همراهی توده‌ها تدارک دیده شده است تا به این وسیله به مظلوم‌نمایی داخلی و کسب مشروعیت بپردازد. به گزارش گاردین، رهبران پیونگ‌یانگ می‌گویند به این عوامل ۷۴۰ هزار دلار پرداخت شده و ابزارهای ماهواره‌ای و سایر تجهیزات هم به‌همراه داشته‌اند.

احتمال دوم این است که تیم‌های ترور از سوی کره‌جنوبی - همان‌طور که وعده داده شده بود- وارد کره‌شمالی شده‌اند. پیش‌تر سئول هشدار داده بود در صورت تشدید تنش و تهدید در منطقه تیم‌های ویژه‌ای را که برای ترور رهبران کره‌شمالی تشکیل داده، روانه این کشور خواهد کرد. گاردین می‌نویسد: گزارش‌هایی از ترور «اون» و پدر و پدربزرگش وجود داشته اما تحلیلگران غربی و مقام‌های اطلاعاتی بیشتر اینها را به توطئه‌های داخلی از سوی رهبران نظامی و سیاسی ناراضی نسبت می‌دهند.

احتمال سوم به‌وجود هسته‌های ناراضی در سطح رهبران عالی سیاسی- نظامی اشاره دارد. گاردین می‌نویسد با توجه به وخامت اوضاع در این کشور و ترور رهبران عالی‌رتبه نظامی و حذف سایر مقام‌های سیاسی به دلایل واهی چنین به‌نظر می‌رسد که هسته‌های ناراضی فعال شده‌اند و تلاش دارند تا از وضعیت فعلی به نفع خود بهره‌برداری کنند. بنابراین این هسته‌های ناراضی شامل طیف گسترده‌ای از توده‌های ناراضی تا نیروهای میانی در ارتش و مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و نظامی می‌شوند. این مقام‌های عالی‌رتبه نظامی و سیاسی در خفا به تجهیز این هسته‌ها پرداخته و برای طغیان داخلی در کشور در شرایط بحرانی که احتمالا به‌دنبال جنگ شکل خواهد گرفت زمینه‌سازی می‌کنند.

چهارم، سناریوی آخر انگشت اتهام را به سوی آمریکا می‌برد. گاردین در دو گزارش به قلم «ایون مک‌اسکیل» در تاریخ ۵ مه‌۲۰۱۷ می‌نویسد سازمان سیا سابقه‌ای طولانی در اقداماتی از این دست دارد. اقدامات سیا برای ترور رهبران سیاسی دنیا از دهه ۷۰ شروع شد و ابتدا صدام حسین و معمر قذافی بودند که هدف ترورهای مخفی سیا قرار گرفتند و سپس دامنه این حملات گسترده شد و به فیدل کاسترو هم رسید. با این حال، سیا از تسلیحاتی پیچیده‌تر از تک تیرانداز یا انفجار سیگار استفاده می‌کند. عصر دیجیتال هم ابزارهای ترور را پیچیده‌تر کرده است. گاردین می‌نویسد اسناد سیا که به تازگی به ویکی‌لیکس راه‌یافته نشان می‌دهد که سیا به‌دنبال یافتن روش‌هایی برای هک سیستم‌های عامل خودروهای حامل رهبران دنیاست. گاردین در گزارش دوم خود می‌نویسد: سیا ساقط کردن یا کشتن رهبران دنیا را از ۱۹۴۵ شروع کرد و این کار را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و با استفاده از همراهی عوامل نظامی محلی، مجرمان اجاره‌ای محلی و مخالفان دمدمی مزاج انجام می‌داد.