گروه جهان: مردم ونزوئلا عادت به صف بستن دارند. هر بار برای دریافت غذا. کشوری که با کمبود کالاهای اساسی روبه‌رو است. روز گذشته نیز مردم این کشور دوباره صف‌های طولانی شکل دادند و سنت صف تشکیل دادن را در این کشور حفظ کردند. اما این‌بار جنس صف کشیدن آنها فرق داشت. این‌بار آنها برای ثبت امضای خود صف کشیده بودند تا رئیس‌جمهوری خود را با یک همه‌پرسی چالشی روبه‌رو کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هزاران تن از مردم ونزوئلا در سراسر این کشور بار دیگر در صف‌های طولانی حضور یافتند اما این بار نه به‌خاطر دریافت غذا بلکه به‌خاطر ابراز خشم نسبت به رئیس‌جمهوری کشورشان. شهروندان ونزوئلایی که خواستار عزل نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور هستند، برای آغاز روند پنج روزه تایید اعتبار امضاهای صورت گرفته در طوماری که خواستار فراخوان یک رفراندوم می‌شود، در صف‌های طولانی حاضر شدند. رهبران اپوزیسیون ونزوئلا بیش از یک میلیون امضا در حمایت از برکناری مادورو جمع‌آوری کرده‌اند که خیلی بیشتر از ۲۰۰ هزار امضای لازم برای آغاز گام بعدی در روند رفراندوم است. مردمی که منتظر اسکن اثر انگشت و تایید اعتبار امضاهایشان بودند، گفتند: بسیار مفتخریم سهم خود را در برکناری این رئیس‌جمهوری نامحبوب انجام می‌دهیم. این در حالی است که بسیاری از مردم شک دارند که دولت در نهایت اجازه پیشرفت این روند را برای برکناری رئیس‌جمهور بدهد. هنوز قوه قضائیه این کشور که چندی پیش با تغییراتی از سوی مادورو مواجه شد، تحت نفوذ وی قرار دارد. نیروهای قضایی این کشور می‌توانند مانع اصلی برای برگزاری همه‌پرسی شوند. ونزوئلا چند صباحی است که با کمبود کالاهای اساسی روبه‌رو است. این کشور به شدت از تورم بالا رنج می‌برد. کاهش قیمت نفت بر درآمدهای این کشور تاثیر اساسی گذاشته است. آب و برق جیره‌بندی شده و مدارس و شرکت‌های دولتی در هفته به مدت دو تا سه روز فعالیت می‌کنند. شبکه خبری «سی‌بی‌سی» کانادا گزارش می‌دهد که دانش‌آموزان ونزوئلایی روزها در کلاس درس حاضر نمی‌شوند و بیشتر روز خود را برای پیدا کردن غذا می‌گذرانند. آموزش و پرورش دیگر اولویت خانواده‌های فقیر و طبقه متوسط نیست و جای آن را پیدا کردن غذا و کالاهای اساسی پر کرده است. شاگردان و دانش‌آموزان ونزوئلایی به جای اینکه در کلاس درس حضور پیدا کنند دسته‌جمعی به سمت جنگل‌های اطراف شهرها می‌روند تا بتوانند برای خود و خانواده‌شان آذوقه تهیه کنند.

در بیشتر کلاس‌های درس ونزوئلا دانش‌آموزان با کمبود برق و آب مواجه هستند و دولت نیز برای صرفه‌جویی در برق و آب بیشتر مواقع مدارس این کشور را تعطیل می‌کند.

ونزوئلا2016 ورشکسته می‌شود

موسسه رتبه‌سنجی مودیز در تازه‌ترین پیش‌بینی خود اعلام کرده است که «به احتمال بسیار قوی» ونزوئلا نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی‌های خود در سال جاری نخواهد داشت و سال ۲۰۱۶، سال ورشکستگی این کشور خواهد بود. مودیز همچنین اعلام کرده است که شرکت دولتی نفتی ونزوئلا که موظف به پرداخت مبالغ سنگینی از بدهی‌هایش در سال جاری میلادی است، به احتمال زیاد ورشکسته خواهد شد. بنا به این گزارش، این رویداد به نوبه خود توانایی مالی دولت را برای بازپرداخت بدهی‌هایش کم می‌کند. مودیز هشدار داده است این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که این فروپاشی اعتباری برای دولت و شرکت نفتی دولتی ونزوئلا قابل اجتناب بود اما حالا ورشکستگی آنها محتمل‌تر از هر احتمال دیگری است. براساس اعلام مودیز، پس از افت قیمت‌های نفت که حدود ۹۵ درصد از درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهند، ذخایر ارزی ونزوئلا کاهش یافت و این موجب شد که در حال حاضر بدهی‌های این کشور به گران‌ترین بدهی‌ها به لحاظ ریسک بازپرداخت تبدیل شود. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ونزوئلا در سال ۲۰۱۶ معادل ۸ درصد کوچک خواهد شد و نرخ تورم به حدود ۴۸۰ درصد خواهد رسید.