پیش‌درآمد انتخابات نیویورک
گروه جهان: زمانی که کمپین تبلیغاتی برنی سندرز شعار «Feel the Bern» را انتخاب می‌کرد، هرگز تصور نمی‌کرد برنی سندرز تا این حد در بین مردم دیده و احساس شود. حالا برنی سندرز با همین شعار توانست از ایستگاه وایومینگ هم به سلامت عبور کند و ترمز قطار هیلاری کلینتون را در این ایستگاه بکشد. به گزارش سی‌ان‌ان برنی سندرز، نامزد سوسیالیست دموکرات‌ها توانست در ایستگاه کوچک وایومینگ رای 7/ 55 درصدی مردم این ایالت را در انتخابات داخلی به دست آورد.

هیلاری کلینتون هم توانست در این ایالت رای ۳/ ۴۴درصدی مردم وایومینگ را به دست آورد. البته برای هیلاری کلینتون وایومینگ یک شکست تمام عیار به حساب نمی‌آید، چرا که وی توانست حمایت ۷ هیات نمایندگی «قول داده شده» و ۴ اَبَر هیات نمایندگی را به دست آورد. دستاورد سندرز در این ایالت تنها ۷ هیات نمایندگی «قول داده شده» بود. با این حال گاردین می‌نویسد: اگر سندرز بتواند همچنان به این رویه ادامه دهد می‌تواند روند جلب هیات نمایندگی هیلاری کلینتون را کند یا اینکه هیات نمایندگی را مجاب کند وی نامزد شایسته‌تری است. نیویورک تایمز هم می‌نویسد: پیروزی سندرز در این نبرد، یک «پیروزی نمادین» برای آوردگاه بزرگ این حزب در نیویورک است. قرار است ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) در ایالت بزرگ نیویورک این دو در انتخابات داخلی حزب دموکرات با هم رقابت کنند. سندرز اما در آوردگاه وایومینگ توانست همچنان به پیروزی‌های قاطع خود ادامه دهد. او در این میدان با اختلاف ۱۱ امتیازی توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد. هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۸ نیز رقابت در این ایالت را با اختلاف به باراک اوبامای جوان واگذار کرد. داستان تلخ وایومینگ حالا به شکل دیگری از سوی یک پیرمرد ۷۴ ساله برای وزیر امور خارجه سابق این کشور رقم خورده است. با شکست هیلاری کلینتون حالا لیبرال‌ها و سفیدپوست‌های بیشتری از سندرز حمایت خواهند کرد. سندرز برای تضعیف کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون تاکنون توانسته بدون توقف از ایستگاه‌های بزرگ و کوچکی همچون واشنگتن، آلاسکا، آیداهو، یوتا، هاوایی و ویسکانسین عبور کند. به گفته برخی کارشناسان با پیروزی‌های سندرز جایگاه هیلاری کلینتون روز به روز در میان سفیدپوست‌های طبقه متوسط و لیبرال‌ها در حال تضعیف است.

با این حال سندرز در پایان این روز با خوشحالی گفت: ما فقط وایومینگ را بردیم. او همچنین به طعنه و غیرمستقیم برای هیلاری کلینتون قدرت‌نمایی می‌کند. سندرز در جمع طرفدارانش در وایومینگ افزود: به نظر می‌رسد تعداد نفراتی که در این سالن هستند، بیشتر از جمعیت ایالت باشند. به گفته ناظران با این سخن سالن منفجر شد و همه برنی سندرز را تشویق کردند. جمعیت نیز یکصدا شعار معروف «Feel the Bern» را با هم خواندند تا برای هیلاری کلینتون قدرت‌نمایی کنند. با وجود این ایالت وایومینگ یکی از کم‌‌جمعیت‌ترین ایالت‌های آمریکا به حساب می‌آید. پیروزی برنی سندرز در این ایالت تنها می‌تواند اعتماد به نفس تیم انتخاباتی وی را بالا ببرد. «اریک برادنر» گزارشگر سی‌ان‌ان درخصوص برد سندرز در این ایالت می‌گوید: روستایی‌ها، غربی‌ها و عمدتا سفیدپوست‌ها طرفدار برنی سندرز هستند.

به اعتقاد برخی این پیروزی‌ها می‌تواند زمینه مناسبی را برای برنی سندرز در ایالت نیویورک فراهم کند. به گفته برخی کارشناسان پیروزی برنی سندرز در ایالت نیویورک می‌تواند ورق را کاملا به سود سندرز برگرداند اما سندرز برای پیروزی در این ایالت نیاز به یک معجزه دارد. معجزه‌ای که شاید او را تا پیش از برگزاری انتخابات نیویورک راهی واتیکان کند تا یک دیدار سمبلیک با وی داشته باشد و بتواند رای کاتولیک‌های آمریکایی را به سبد آرای خود اضافه کند. هیلاری کلینتون از این ایالت یک بار به‌عنوان سناتور به سنا راه یافته است. پیروزی برای هیلاری کلینتون در این ایالت مانند پیروزی در یک بازی خانگی است.


برنی را دوست دارند اما هیلاری را بیشتر

جیمی فولر یکی از کارشناسان آمریکا بر این باور است که برنی سندرز در این ایالت چندان غریبه نیست. او توانسته در میان جمعیت جوان این ایالت جا باز کند. بیشترین مشکل برای برنی سندرز این است که نیویورکی‌ها هیلاری کلینتون را بیشتر از وی دوست دارند. هیلاری کلینتون تاکنون در نظرسنجی‌های این ایالت به‌طور متوسط 10 امتیاز بیشتر از برنی سندرز داشته است. جیمی فولر می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌داند تا روز 19 آوریل چه اتفاقاتی در نیویورک رخ خواهد داد. به هر حال جوانان به شدت طرفدار برنی سندرز هستند. کالج سیه‌نا در یک نظرسنجی نشان داده که 57 درصد از جوانان 18 تا 34 ساله نیویورکی طرفدار برنی سندرز هستند. برنی سندرز همچنین در میان «دیگران» توانسته جا باز کند. «دیگران» در اینجا سایر مذاهب هستند. با این حال نوع متفاوتی از «دیگران» هم وجود دارند که هنوز از طرفداران هیلاری کلینتون هستند. این نوع دیگر می‌تواند اقلیت‌های قومیتی همچون لاتین‌تبارها و سیاهان باشند. فولر می‌گوید: طرفداران برنی سندرز توانسته‌اند به خوبی سر و صداکنند و نظر «دیگران» را به سوی وی جلب کنند. سندرز زمانی که در «برانکس جنوبی» حضور پیدا کرد،توانست 18 هزار و 500 نفر را به سالن بکشاند. نوجوانی 17 ساله می‌گوید: هیچ کاندیدایی تاکنون به برانکس نیامده بود تا خود را در معرض دید مردم این منطقه قرار دهد. یکی دیگر از جوانان برانکس به شبکه «VICE» می‌گوید: چه کسی گفته برنی فقط در میان سفیدپوست‌ها جا دارد. به برانکس بیایید تا به چشم خود ببینید دیگران هم او را دوست دارند.

سندرز در برانکس به یک نکته قابل توجه اشاره می‌کند. او بر این باور است اگر بتواند نیویورک را ببرد می‌تواند خود را در کاخ سفید تصور کند. او در جمع مردم برانکس گفت: اگر ما نیویورک را ببریم، راه خود را برای ورود به کاخ سفید پیدا کرده‌ایم.» با این حال برخی کارشناسان می‌گویند مردم نیویورک به راحتی کلید کاخ سفید را در دستان برنی سندرز قرار نخواهند داد. برنی سندرز باید تا روز انتخابات تلاش بسیاری کند تا رای «دیگران» را جلب کند. بسیاری می‌گویند لهجه برنی سندرز بروکلینی است. لهجه هیلاری کلینتون اما به نیویورکی‌ها نزدیک‌تر است. حالا مردم این ایالت برای اینکه بتوانند راه را برای یکی از نامزدهای دموکرات هموار کنند، باید بین دو لهجه یکی را انتخاب کنند. نیویورک تایمز اخیرا توانسته یکی از همکلاسی‌های سابق برنی سندرز را در «Flatbush» پیدا کند. او سندرز نوجوان را به خوبی به یاد دارد. او به نیویورک تایمز می‌گوید: «بسیار افتخار می‌کند که سندرز بروکلینی صحبت می‌کند، زیرا لهجه وی ساختگی نیست و خود را به‌گونه‌ای دیگر نشان نمی‌دهد.»