گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران با تشریح سیاست‌ها و راهکار جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه، بر «توقف فوری تبادل آتش، جلوگیری از خونریزی و هماهنگی بین‌المللی فراگیر برای مبارزه با تروریسم و تندروی» تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی تحت عنوان «راه‌های خروج از بحران سوریه» که در روزنامه لبنانی «السفیر» منتشر شد، سیاست‌ها و راهکار جمهوری اسلامی برای حل بحران این کشور را تشریح کرد.

ظریف در این گزارش تاکید کرد که سیاست ایران درباره بحران سوریه بر سه اصل «احترام به اراده ملت سوریه»، «عدم دخالت خارجی در امور سوریه» و «مخالفت با استفاده از تروریسم به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی» استوار است. او با اشاره به اینکه بحران سوریه در پی تحولات اخیر و پس از برگزاری نشست‌های وین 1 و 2 وارد روند جدیدی شد، تاکید کرد که برای اولین بار روزنه‌های امیدی هرچند ضعیف در افق (بحران سوریه) پدیدار شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌های بشری معاصر پایان دهند. ظریف با بیان اینکه بحران پنج سال گذشته سوریه باید براساس اصولی از جمله «لزوم احترام به اراده ملت سوریه» حل شود، یادآور شد که «هیچ‌کدام از بازیگران خارجی، حق سخن گفتن از طرف ملت سوریه را ندارد.» وی «توقف فوری تبادل آتش، جلوگیری از خونریزی و هماهنگی بین‌المللی فراگیر برای مبارزه با تروریسم و تندروی» را گام‌های نخست حل بحران سوریه دانست و تاکید کرد:‌ این گام، زمینه را برای برگزاری گفت‌وگوهای سوری- سوری با هدف دستیابی به توافق سیاسی و تحقق آشتی ملی، مهیا می‌کند. از سوی دیگر و در دیدار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران با همتای سوئیسی قرار شد، نشست سه‌جانبه ایران، سوئیس و سوریه به زودی در تهران برگزار و روند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه تقویت شود. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران که به سوئیس سفر کرده با ولفگانگ برولهارت، دستیار وزیر خارجه سوئیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در مونتروی سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.


مشارکت ایران و روسیه در جنگ علیه داعش

همچنین وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت که روسیه و ایران باید به جنگ علیه داعش بپیوندند. به گزارش «ایسنا» چاک هاگل، وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ سی‌ان‌ان با اشاره به سیاست‌های اخیر واشنگتن در منطقه خاورمیانه گفت: دولت اوباما هنوز استراتژی‌ سیاسی‌اش در خاورمیانه را به‌طور شفاف مشخص نکرده است. هاگل افزود: دولت باید روی یک استراتژی سیاسی تمرکز کند و باید تاثیرات این اقداماتش را نیز در نظر بگیرد. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ادامه جنگ علیه داعش تاکید کرد که روس‌ها باید بخشی از این جنگ باشند و فکر می‌کنم ایرانی‌ها نیز باید بخشی از آن باشند.