گروه خبر: سرانجام تکلیف نظارت مجلس بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روشن شد. دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که نظارت بر اجرای برجام به هیات‌رئیسه این کمیسیون واگذار شده و قرار است در جلسات آتی ساز و کار آن برای آغاز عملی نظارت تعریف شود.


این خبر را که علاءالدین بروجردی دیروز و در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفته است، می‌توان پایان گمانه‌هایی تلقی کرد که با اظهارات برخی اعضای کمیسیون ویژه برجام، شدت گرفته بود؛ گمانه‌زنی‌هایی که بیش از هرچیز، از وجود کشمکش میان دو کمیسیون مجلس برای قرارگرفتن در جایگاه ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام حکایت داشت. برخی اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام به‌ویژه ریاست این کمیسیون، حتی پس از ارائه گزارش درباره برجام به مجلس، بر داشتن نقش نظارتی خود بر چگونگی اجرای برجام نیز تاکید داشتند. این در حالی است که دهم آبان‌ماه امسال علی لاریجانی رئیس مجلس، در همایشی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را ناظر بر اجرای برجام معرفی و تاکید کرد که کمیسیون امنیت ملی طبق قانون، ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام است. در همین حال و به باور بسیاری از نمایندگان، ماموریت کمیسیون ویژه بررسی برجام با قرائت گزارش برنامه جامع اقدام مشترک در صحن علنی مجلس به پایان رسیده و این به معنای تعطیلی کمیسیون مذکور است.


این نمایندگان با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس، تاکید کردند که کمیسیون ویژه برجام مانند دیگر کمیسیون‌های ویژه تنها وظیفه تدوین و ارائه این گزارش به صحن علنی را داشته و پس از آن تشکیل جلسات این کمیسیون موضوعیت ندارد. این در حالی است که به گفته نمایندگان، برخی اعضای کمیسیون برجام، جلسات این کمیسیون را حتی پس از ارائه گزارش درباره برجام به صحن علنی مجلس ادامه داده‌اند؛ موضوعی که دیروز انتقاد یک عضو کمیسیون رهروان ولایت مجلس را نیز برانگیخت. بهروز نعمتی دیروز در نطق میان دستور خود در تذکری خطاب به هیات‌رئیسه مجلس گفت که با تمام شدن کار کمیسیون برجام، جلسات این کمیسیون با چه مجوزی هنوز تشکیل می‌شود؟ بر اساس آنچه «ایسنا» از نطق این نماینده مجلس گزارش داده است، نعمتی گفت: موضوع برجام با همه حواشی ریز و درشت و بعضی بداخلاقی‌ها و هتک حرمت‌ها و تجمعات غیرقانونی مقابل مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان و شورای نگهبان رسید و در واقع از یک گردنه سخت عبور کردیم؛ حال آنکه عده‌ای به‌دنبال این بودند ثابت کنند که مجلس محل تضارب آزاد افکار نیست.انتقادها به ادامه کار کمیسیون برجام از آنجا آغاز شد که علیرضا زاکانی که در زمان بررسی برجام در مجلس ریاست کمیسیون ویژه برجام را برعهده داشت، هفدهم آبان‌ماه امسال در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر از توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای با تذکر به مسوولان خبر داد و بر ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برجام نیز تاکید کرد. زاکانی در این گفت‌وگو اعلام کرده بود که حتما ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها را در کمیسیون ویژه پیگیری خواهد کرد. موضوعی که نشان داد با وجود تاکید علی لاریجانی بر ماموریت نظارتی کمیسیون امنیت ملی بر برجام، کمیسیون ویژه خود را ناظر بر اجرای برجام دانسته و در این باره به جلسات کاری خود ادامه داد.


احتمال حضور لاریجانی در هیات نظارت

با این همه، گرچه مجلس تکلیف خود را برای نظارت بر برجام تا حدودی روشن کرده است؛ اما هنوز از ترکیب و اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی خبری در دست نیست. با این حال دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که انتخاب ترکیب اعضای هیات نظارت بر برجام جزو وظایف شورای عالی امنیت ملی است، درباره یکی از مجلسی‌ها که به عضویت این هیات در می‌آید به باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی آقای علی لاریجانی خود در شورای‌عالی امنیت ملی حضور دارند، آن یک نفر می‌تواند آقای لاریجانی باشد.